تبیان، دستیار زندگی
فیلمی که اخیراً توسط نماینده پارلمان هلند بر روی اینترنت منتشر شده، در کنار اهانت به پیامبر تلاش نموده تا به روش عقلی و استنباط از آیات قرآن، مخاطب را مجاب کند که:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای فتنه ای كه برخاست

ویلدرز

بررسی و تحلیل فیلم ضد قرآنی "فتنه" (fitna)

چكیده:

فیلمی که اخیراً توسط نماینده پارلمان هلند بر روی اینترنت منتشر شده، در کنار اهانت به پیامبر تلاش نموده تا به روش عقلی و استنباط از آیات قرآن، مخاطب را مجاب کند که:

1. قرآن حمله‌های تروریستی به غیر مسلمان‌ها را ترویج می‌کند.

2. قرآن یهودی ستیزی را تبلیغ می‌کند.

3. قرآن مسلمانان را به کشتن و سربریدن غیر مسلمانها ترغیب می‌کند.

4. دین اسلام می‌خواهد با کشتن طرفداران سایر ادیان بر دنیا غلبه یابد.

آیه هایی که در این فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از:

1. سوره انفال (سوره8) آیه 60 برای توجیه حمله‌های تروریستی خصوصا حمله‌های 11 سپتامبر 2001 و بمبگزاری 11 مارس 2004 مادرید اسپانیا و  بمبگزاری 7‌ام جولای 2005  لندن.

2. سوره نساء (سوره 4) آیه 56 به عنوانی توجیهی برای یهودی ستیزی

3. سوره محمد(سوره 47) آیه 4 برای توجیه سر بریدن گروگانها توسط القاعده

4. سوره نساء (سوره 4) آیه 89 برای مجازات مرگ برای ارتداد در اسلام

5. سوره انفال (سوره 8) آیه 39 برای اثبات اینکه ایدئولوژی اسلام که بدنبال غلبه جهانی است با کشتن سایر ادیان.

از آنجایی که این فیلم تلاش نموده روش تطابق استنتاج‌ها بر اساس آیات قرآن را جا بیندازد لذا لازم است خطاهای استنباطی آن، بیان شود تا مسلمانان و غیر مسلمان نسبت به استنتاجهای نادرست از قرآن آگاه شوند.

اگر چه در مورد "اصحاب سبت" تبدیل شدن به خوک و میمون در قرآن آمده اما در فیلم تلاش می‌شود تا یک قضیه موجبه جزئیه که در مورد "اصحاب سبت" به عنوان موجب کلیه است در مورد همه یهودیان القاء شود.

در این نوشته تلاش شده تا وضعیت موجود در فیلم و چگونگی استنباط نتایج از آیه‌های مذکور بیان شود تا زمینه پاسخگویی عالمان دینی به شبه‌های ایجاد شده فراهم گردد. ضمناً در برخی موارد خطاهای استنباطی که با روش تصویری بوجود آمده، توضیح داده شده است.

بررسی فیلم از سایر ابعاد (تصویری، تحریف تاریخی و...) نیز شایان توجه است که در نوشته‌ها ی بعدی باید به آن پرداخت.این فیلم خیلی سریع در اینترنت گسترش یافته و ترجمه آن با زیر نویس فارسی و سایر زبانها در سایتهای مختلف دیده می‌شود.

انتشار فیلم:

فیلم "فتنه" (FITNA) عنوان فیلمی است که توسط یکی از نمایندگان مجلس هلند به نام "گریت ویلدرز" (Geert Wilders)، تهیه شده است. این فیلم دیدگاه‌های او در مورد اسلام و قرآن را مطرح می‌کند.

عنوان فیلم "FITNA" است که از کلمه عربی "فتنه" گرفته شده که به دو معنا استعمال می‌شود یکی "اختلاف و تفرقه در میان مردم" و دیگری "آزمایش دین در زمانهای آزمایش"  و تهیه كننده با توجه به معانی مذكور اسم فیلم را "FITNA" گذاشته است.

این فیلم بر روی اینترنت در هشتم فروردین 1387 (27 مارس 2008) به دو زبان انگلیسی و هلندی منتشر شد.

ویلدرز فیلم "فتنه" را در ساعت 7 بعد از ظهر 8 فروردین به افق هلند و از طریق سایت Liveleak بر روی اینترنت منتشر کرد.سایت Liveleak متعاقب دریافت اعتراضات، تصمیم گرفت که فیلم را از روی سایت حذف نماید. و از دهم فروردین، Liveleak پیامی بر روی سایت منتشركرد که "روز غم انگیز برای آزادی سخن بر روی اینترنت" و بدنبال آن فیلم را حذف نمود.با این وجود نسخه هلندی در 2 ساعت یک میلیون و ششصد هزار بار بازدید شده است. همچنین نسخه انگلیسی در مدت 5 ساعت یک میلیون و دویست هزار بار مشاهده شده است.

قبل از پخش فیلم، در سوم فروردین (22 مارس) انجمن مسلمان هلند پیشنهاد کرد که "اگر آنها می‌توانند پیش‌نمایش فیلم را ببینند و فیلم را برای هر مورد غیر قانونی بررسی کنند و ویلدرز در یک گفتگو با حضور طرفداران و مخالفان فیلم شرکت کند" اما ویلدرز نپذیرفت.

تهیه کننده فیلم تلاش می‌نماید با طرح موضوع جهانی شدن اسلام، آن را توام با خشونت جلوه دهد.

اهداف فیلم:

فیلم گزینشی است از سوره‌های قرآن که با بریده هایی از روزنامه‌ها و کلیپها ترکیب شده و پیرامون موضوع‌های زیر ساخته شده:

1. قرآن و ترور.

که به پنج آیه به عنوان مویدهای موضوع‌های زیر استناد شده:

a. قرآن و حمله 11 سپتامبر

b. قرآن و یهودی ستیزی

c. قرآن و قتل کارگردان هلندی و سر بریدن گروگان‌ها توسط القاعده

d. قرآن و ارتداد

e. قرآن و جهانی شدن اسلام

2. اسلام و هلند

3. لزوم مقابله با گسترش اسلام در هلند و اروپا

ساختار فیلم:

ساختار فیلم به اینگونه است که:

1. یک آیه در سمت راست نمایش داده می‌شود.

2. ترجمه آیه در سمت چپ، به زبان انگلیسی، نمایش داده می‌شود.

3. آیه به صورت ترتیل شنیده می‌شود.

4. متناسب با برداشت تهیه کننده (از آیه مذکور) کلیپ، صحبت رهبران مذهبی و بریده هایی از روزنامه ها، به عنوان تایید (برداشت مذکور) نمایش داده می‌شود.

5. با چینش مناسب تصاویر، مخاطب را مجاب می‌کند که قرآن فرهنگ ترور را ترویج می‌کند.

اولین آیه:

اولین سوره از فیلم سوره انفال (سوره 8) آیه 60 است که به صورت زیر ترجمه شده است:

"هر آنچه می‌توانید از نیروها و اسباب جنگی جمع کنید، تا در دل دشمنان الله و خودتان وحشت (ترور) بیافکند."

سوره 8 آیه 60: و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوكم وآخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم وما تنفقوا من شیء فی سبیل الله یوف الیكم وانتم لا تظلمون (60)

ترجمه: و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهای آماده بسیج كنید تا با این [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری را جز ایشان كه شما نمی‏شناسیدشان و خدا آنان را می‏شناسد بترسانید و هر چیزی در راه خدا خرج كنید پاداشش به خود شما بازگردانیده می‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت (60)

تحلیل:

1. ترجمه انگلیسی که نمایش داده می‌شود ترجمه "یوسف علی" است که به صورت زیر نمایش داده شده است.

Against them make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies, of Allah and your enemies, and others besides, whom ye may not know, but whom Allah doth know.

در این ترجمه کلمه ترهبون (بترسانید) به to strike terror ترجمه شده است.

1. کلمه "terror" در لغت به معنای "ترس، وحشت" است اما در معنای اصطلاحی به معنای "آدم کشی" است.

2. در فیلم متن آیه در سمت راست و ترجمه در سمت چپ آورده شده و در نمایش ترجمه، عبارت "to strike terror" برای تاکید در وسط صفحه نمایش داده شده است.

عنوان فیلم "FITNA" است که از کلمه عربی "فتنه" گرفته شده که به دو معنا استعمال می‌شود یکی "اختلاف و تفرقه در میان مردم" و دیگری "آزمایش دین در زمانهای آزمایش"  و تهیه كننده با توجه به معانی مذكور اسم فیلم را "FITNA" گذاشته است.

3. "وسط چین کردن این عبارت" به بیننده القاء می‌کند که قرآن "ترور" به معنای مصطلح (آدمکشی) را تایید می‌کند.

4. آیه 60 سوره انفال بر آمادگی نظامی تاکید می‌کند در حالی که به بیننده القا می‌شود که کشتار نظامی مورد نظر است.

محتوای فیلم:

به دنبال این آیه حملات یازده سپتامبر نمایش داده می‌شود و به دنبال آن بمبگزاری 11 مارس 2004 در قطار مادرید. سپس یک رهبر مذهبی نمایش داده می‌شود که می‌گوید "خدا خوشحال می‌شود وقتی که یک کافر (که در متن انگلیسی به غیر مسلمان non-muslims ترجمه شده) کشته می‌شود"

تحلیل: درستی یا نادرستی جمله رهبر مذهبی مذکور مد نظر ما نیست اما رو در رو قرار دادن اسلام با همه غیر مسلمانها، یکی دیگر از اهداف این فیلم است.

دومین آیه:

آیه بعدی سوره نساء  آیه 56 است که به عنوانی توجیهی برای یهودی ستیزی نمایش داده می‌شود.

سوره 4 آیه 56: ان الذین كفروا بآیاتنا سوف نصلیهم نارا كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب ان الله كان عزیزا حكیما ?56?

ترجمه: به زودی كسانی را كه به آیات ما كفر ورزیده‏اند در آتشی [سوزان] درآوریم كه هر چه پوستشان بریان گردد پوستهای دیگری بر جایش نهیم تا عذاب را بچشند آری خداوند توانای حكیم است?56?

تحلیل:آیه مذکور در مورد روز قیامت است اما قبل از نمایش آیه و شنیدن آن، اجساد سوخته بمبگزاری، نمایش داده می‌شود تا مخاطب را مجاب کند که قرآن این بمبگزاری را مجاز می‌داند.

محتوای فیلم:

یک رهبر مذهبی شمشیرش را بالا می‌آورد و می‌گوید" یک یهودی پشت سر من مخفی شده است بیا و سر او را قطع کن. ما باید سر او را بدست خدا قطع کنیم. ما آن را قطع خواهیم کرد. ای یهودیان! الله اکبر. جهاد برای خدا"

چند صد نفر با صدای هماهنگ پاسخ می‌دهند و مشتهای گره کرده خود را تکان می‌دهند.

بدنبال آن، یک دختر مسلمان سه سال و نیم به نام بسمله، در طی یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی عربی سعودی "اقراء" (Iqra TV) یهودیان را میمون و خوک می‌نامند.

در این مصاحبه، مصاحبه‌گر می‌پرسد یهودیان را می‌شناسی؟ و دختر می‌گوید آنها خوک و میمون هستند. مصاحبه‌گر با تعجب می‌پرسد این را چه کسی گفته و دختر می‌گوید: خدا! مصاحبه‌گر می‌پرسد در کجا چنین چیزی گفته؟ دختر می‌گوید در قرآن.

تحلیل: فیلم تلاش می‌کند تا القاء کند تا نفرت از یهودیان در کودکان مسلمان نیز وجود دارد، در حالی که همزیستی یهودیان در ایران، در کنار مسلمانان خلاف آن را اثبات می‌کند.

اگر چه در مورد "اصحاب سبت" تبدیل شدن به خوک و میمون در قرآن آمده اما در فیلم تلاش می‌شود تا یک قضیه موجبه جزئیه که در مورد "اصحاب سبت" به عنوان موجب کلیه در مورد همه یهودیان القاء شود.

محتوای فیلم:یهودی ستیزی بیشتری به وسیله یک رهبر مذهبی دیگری مطرح می‌شود که می‌گوید "یهودیان، یهودیان هستند. آنها افرادی هستند که باید قصابی شوند و باید کشته شوند". سپس بچه هایی با لباس متحد الشکل نمایش داده می‌شوند در حالی که اسلحه در دست دارند.

آیه سوم:

سوره  محمد (سوره 47) آیه 4 در ارتباط با قتل کارگردان هلندی "تئو ون گوگ" (Theo Van Gogh) که به وسیله "محمد بویری" (Mohammed Bouyeri)انجام شده و گروگان آمریکایی که توسط القاعده سربریده شده نمایش داده می‌شود.

سوره 47 آیه4: فاذا لقیتم الذین كفروا فضرب الرقاب حتی اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فداء حتی تضع الحرب اوزارها ذلك ولو یشاء الله لانتصر منهم ولكن لیبلوا بعضكم ببعض والذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم ?4?

ترجمه: پس چون با كسانی كه كفر ورزیده‏اند برخورد كنید گردنها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در كشتار] از پای درآوردید پس [اسیران را] استوار در بند كشید سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان كنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است [دستور خدا] و اگر خدا می‏خواست از ایشان انتقام می‏كشید ولی [فرمان پیكار داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی [دیگر] بیازماید و كسانی كه در راه خدا كشته شده‏اند هرگز كارهایشان را ضایع نمی‏كند(4)

محتوای فیلم:

در ادامه فیلم "محمد بویری" در مصاحبه‌ای می‌گوید که "اگر من فرصت داشتم آن را دوباره انجام می‌دادم، آنچه را که انجام دادم در دوم نوامبر، خدایا! من دقیقاً همان را انجام می‌دادم."

بدنبال آن معترضین نشان داده می‌شوند که از قاتل ونگوگ پشتیبانی می‌کنند، در حالی هشدار می‌دهند "دیگران این درس را ملاحظه کنند یا اینکه با خونشان تلافی می‌شوند".

در ادامه فیلم آرم استرانگ (Eugene Armstrong) نمایش داده می‌شود. آرم استرانگ یک پیمان کار آمریکایی بود که در 20 سپتامبر 2004 (30 شهریور 1383) توسط القاعده سربریده شد و فیلم آن در اینترنت منتشر شد.

تحلیل: در این بخش سعی شده تا موضوع بی احترامی به ادیان و پیامبر اسلام در كنار اعمال القاعده قرار داده شود و هر دو از یك منظر نگریسته شود.

در ادامه فیلم گفته می‌شود که این آیه یک رأی فقهی را نشان می‌دهد که "اگر یک نفر به دین مسیحی گروید او سرانجام سزاوار مرگ است،" که به مجازات مرگ برای ارتداد در اسلام اشاره می‌کند.

آیه چهارم:

سوره نساء (سوره 4) آیه 89 شنیده می‌شود و ترجمه می‌شود:

دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می‌روند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید، پس با هیچ یک از آنها دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند و اگر مرتد شدند در هر جا که آنها را بیابید بگیرید و بکشید هیچ یک از آنها را به دوستی و یاری نگیرید.

سوره 4 آیه 89: ودوا لو تكفرون كما كفروا فتكونون سواء فلا تتخذوا منهم اولیاء حتی یهاجروا فی سبیل الله فان تولوا فخذوهم واقتلوهم حیث وجدتموهم ولا تتخذوا منهم ولیا ولا نصیرا ?89?

ترجمه: همان گونه كه خودشان كافر شده‏اند آرزو دارند [كه شما نیز] كافر شوید تا با هم برابر باشید پس زنهار از میان ایشان برای خود دوستانی اختیار مكنید تا آنكه در راه خدا هجرت كنند پس اگر روی برتافتند هر كجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بكشیدشان و از ایشان یار و یاوری برای خود مگیرید(89)

محتوای فیلم:

در ادامه فیلم گفته می‌شود که این آیه یک رأی فقهی را نشان می‌دهد که "اگر یک نفر به دین مسیحی گروید او سرانجام سزاوار مرگ است،" که به مجازات مرگ برای ارتداد در اسلام اشاره می‌کند.

یک رهبر مذهبی اعلام می‌کند که "اسلام بالاتر از یهودیت است، بالاتر از مسیحیت است، بالاتر از بودیسم است، بالاتر از هندویسم است. تنها (دینی) که خدا می‌پذیرد اسلام است"

سپس تیترهای روزنامه‌ها که در مورد حمله و تهدید مرگ احسان جامی (Ehsan Jami)، سلمان رشدی (Salman Rushdie) و هیسری علی (Hirsi Ali)است نمایش داده می‌شود.

تحلیل: موضوع ارتداد و خاتمیت، در این بخش خلط شده و تهیه کننده تلاش می‌کند تا به مخاطب القاء کند "چون مسلمانان دین خودشان را برتر از سایر ادیان می‌دانند لذا خود را مجاز به قتل دیگران می‌دانند"

آیه پنجم:

آخرین آیه‌ای که در فیلم نمایش داده می‌شود سوره انفال (سوره 8 ) آیه 39 است که به صورت زیر ترجمه شده:

"با آنها بجنگید تا آنکه فتنه‌ای نباشد و دین کاملا دین خدا گردد."

سوره 8 آیه 39: و قاتلوهم حتی لا تكون فتنه و یكون الدین كله لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر (39)

ترجمه: با آنان بجنگید تا فتنه‏ای بر جای نماند و دین یكسره از آن خدا گردد پس اگر [از كفر] بازایستند قطعا خدا به آنچه انجام می‏دهند بیناست (39)

قبل از پخش فیلم، در سوم فروردین (22 مارس) انجمن مسلمان هلند پیشنهاد کرد که "اگر آنها می‌توانند پیش‌نمایش فیلم را ببینند و فیلم را برای هر مورد غیر قانونی بررسی کنند و ویلدرز در یک گفتگو با حضور طرفداران و مخالفان فیلم شرکت کند" اما ویلدرز نپذیرفت.

محتوای فیلم:

در ادامه فیلم مرحوم "آیت الله علی مشکینی" در نماز جمعه نشان داده می‌شود که می‌گویند: "اسلام دینی است که می‌خواهد دنیا را اداره کند. این دین قبلا دنیا را اداره کرده و سرانجام دوباره اداره خواهد کرد."

سپس رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در پیامی می‌گوید: "پیام انقلاب یک پیام جهانی است محدود به جغرافیا و زمان محدود نمی‌شود تردید نکنید که ان شاء الله اسلام همه قلل جهان را فتح خواهد كرد."

تحلیل:

تهیه کننده فیلم تلاش می‌نماید با طرح موضوع جهانی شدن اسلام، آن را توام با خشونت جلوه دهد.

جواد جوادی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.