تبیان، دستیار زندگی
به منظور پویا بودن باغ گلها، با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان و كمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت 700 متر مربع در ضلع مال شرق باغ پیش‌بینی شده است كه با فراهم نمودن انواع اقلیم در طول فصل زمستان بازدید كنندگان می‌توانند نظاره‌گر انواع گلها باشن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ گلها(2)

 باغ گلها(2)

گلخانه :

به منظور پویا بودن باغ گلها، با توجه به شرایط اقلیمی اصفهان و كمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت 700 متر مربع در ضلع مال شرق باغ پیش‌بینی شده است كه با فراهم نمودن انواع اقلیم در طول فصل زمستان بازدید كنندگان می‌توانند نظاره‌گر انواع گلها باشند.

نرده‌های اطراف باغ:

با توجه به تنو‏ع گلها و گیاهانی كه نیاز به مراقبت ویژه‌ دارند، اطراف باغ با نرده‌های ساده و دیوار سبز انواع پرچین محصور، به گونه‌ای كه ضمن جلوگیری از تردد افراد به صورت دیواره‌ای سبز محدوده باغ را مشخص سازد.

باغ گیاهانی دارویی و خوراكی:

این مجموعه با مساحتی در حدود 1170 متر مربع دارای 132 گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراكی موجود در مناطق مختلف ایران می‌باشد كه بر اساس یك سری مطالعات، انتخاب و نسبت به كشت آن اقدام شده است. موقعیت این مجموعه در شمال باغ می‌باشد.

باغ سوزنی برگان:

 باغ گلها(2)

این قسمت دارای انواع درختان سوزنی برگ می‌باشد كه مساحتی بیش از 2166 متر مربع از باغ را به خود اختصاص داده و در منتهی‌الیه دریاچه واقع گردیده است. تنوع گونه ها در این مجموعه بالغ بر 86 گونه می‌باشد.

باغ گیاهان پیازی:

این مجموعه نیز با انواع گیاهان پیازی شكل گرفته، همچنین سعی شده با استفاده از تعداد قابل توجهی از گونه‌هایی كه با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگاری دارند، منظره زیبایی به نمایش گذاشته شود.تعداد گونه‌های این مجموعه 38 گونه و مساحت آن بالغ بر 740 متر مربع است.

مجموعه گونه‌های زنبق:

 باغ گلها(2)

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود 900 متر مربع درضلع شرقی باغ و در كنار آمفی تئاتر با تعداد 46 گونه گیاهی پیش‌بینی شده است كه دارای گونه‌های متعدد زنبق می‌باشد.

مجموعه پرچین:

به منظور جداسازی و تفكیك قطعات مختلف از پرچینهای متفاوت با گونه مورت، انواع شمشاد، و زرشك استفاده گردیده كه طول عملیات اجرایی در این بخش به 1540 متر بالغ می‌گردد.

مجموعه گونه‌های داوودی:

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود 900 متر مربع در ضلع شرقی باغ با تعداد 26 گونه گیاهی پیش‌بینی شده است كه دارای گونه‌های متعدد از گلهای داوودی می‌باشد.

آب نما:

 باغ گلها(2)

معابر اصلی و فرعی با استفاده از آب نماهایی به قطع 80×40 سانتیمتر همراه با فواره‌های متعددا جرا گردیده كه طراوت و زیبایی‌ خاصی به مجموعه بخشیده است. آب مورد استفاده از مركز باغ به منتهی الیه آب نماها متصل شده و پس از برگشت مجدد به صورت چرخشی جریان می‌یابد.

به منظور كاهش هزینه‌ كارگری و حداكثر استفاده از آب و همچنین ایجاد محیطی مرطوب، از آبیاری تحت فشار استفاده شده و كلیه سطوحی كه امكان آبیاری بارانی در آن وجود دارد، تحت پوشش طرح فوق قرار گرفته است.

جهت تأمین نور مناسب و روشنایی باغ در شب از پایه‌های بلند به همراه پروژكتور جهت نورپردازی به روش متمركز استفاده شده است. همچنین پایه‌های كوتاه با نور ملایم در مسیرهای حركت پیش‌بینی گردیده است كه فضای زیبایی را در شب ایجاد می‌نماید.

با عنایت به فلسفه وجودی باغ مبنی بر ارائه انواع گلها سازگار با شرایط آب و هوایی اصفهان مجموعاً درقسمتهای مختلف باغ تعداد 395 گونه گیاهی كاشته شده .

مشخصات فنی باغ گلها:

 باغ گلها(2)

سنگ گرانیت: 4000 متر مربع

جدول‌گذاری محوطه باغ: 4200 متر طول (از نوع تیشه‌ای)

مساحت ساختمان سر درب ورودی: 180 متر مربع

محوطه‌سازی پاركینگ: 4345 متر مربع

جدول ‌گذاری پاركینگ: 600 متر طول

كانال سازی با سنگ تیشه‌ای: 300 متر طول

احداث حوضها با سنگ تیشه‌ای: 80 متر مربع

احداث بركه: 3177 متر مربع

(كف بركه از سنگ ضایعات و بدنه‌ها از سنگ لاشه ساخته شده است)

كف فرش: 2500 متر مربع

زیرسازی در كل معابر باغ: 7453 متر مربع

محوطه سازی ورودی با سنگ مالون: 1500 متر مربع

بدنه سازی با سنگ مالون: 250 متر مربع

هزینه آزاد سازی: 1.200.000.000 ریال

منبع:

تبیان اصفهان