تبیان، دستیار زندگی
كتاب و كتابخانه‏ای نداشت و بسیاری از كتابهایش را در زمان حیاتش بفروخت و خود كتابخانه متحرك بود؛ گفتار از خودش می‏جوشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میرزا مهدی الهی آینه دار اخلاق الهی

گل

طبع لطیف و طلاقت بیان مرحوم قمشه‏ای

طبعش بسیار لطیف بود. از طلعت دیوانش، فروغ «إن من الشعر لحكمة» ساطع است، و از طلاقت(روان بودن) بیانش شروق «إن من البیان لسحرا» طالع. نازكی اشعارش خود برهان ناطق است، و تفریظ(مقدمه) مرحوم ملك الشعرای بهار كه در ابتدای نغمه عشاق ثبت است، شاهدی صادق. این بنده، گوینده‏ای را از معاصران نمی‏شناسد كه آن همه مضامین رفیع حكمت و معانی منیع عرفان را به این سبك روان به رشته نظم كشیده باشد. لذا، با هیچ یك از دواوین معاصران جز به دیوان درج درر حقایق الهی، خو نكرده است.

جلوه‏های اخلاص

درس ما را بعد از نماز مغرب و عشا می‏فرمود كه به تعبیر لطیفشان تدریس ما به جای تعقیبات نماز ما باشد. ما نیز نماز را با ایشان در منزلش می‏خواندیم و به آن بزرگوار اقتدا می‏كردیم. اما نماز می‏خواند؛ در قنوت گریه‏ها می‏كرد. گویا الآن نغمه الهیش را در حال قنوت می‏شنوم كه با گردن كج و صورت حزین و آهنگی جانفزا و دلربا همراه با درر غلطان قطرات اشك می‏گوید: «إلهی و ربی من لی غیرك، أسأله كشف ضری والنظر فی أمری».*

زاهد و معرض حقیقی از متاع دنیا

كتاب و كتابخانه‏ای نداشت و بسیاری از كتابهایش را در زمان حیاتش بفروخت و خود كتابخانه متحرك بود؛ گفتار از خودش می‏جوشید.

بسیار قانع بود؛ ملبسش عادی و مسكنش عادی‏تر. سقف خانه‏اش حصیر و چوب بود و برق نكشیده بود و می‏فرمود: برق را در پشت بام كشیده‏ایم. مرادش لامپهای گوناگون سقف مینای آسمان، یعنی ستارگان بود. گویا مرحوم شوكت در باره او فرمود:

بس كه شد شهد قناعت فرش در كاشانه‏ام

نیشكر گردد اگر پیچی حصیر خانه‏ام

وقتی، یكی از اساتید بزرگوارم به این بنده می‏فرمود كه، به آمل نرو، ضایع می‏شوی؛ مرحوم الهی فرمود: برو كه اگر امثال شما حمایت دین را به عهده نگیرد، مبادا....

مقامات و مناصب عاریت دنیوی كه اگر فرضا آنها را وفا و ثبات و دوام باشد تا لب گور بیشتر نیست، در چشم توحید او ارزش پشیزی نداشت و می‏فرمود:

جهان كشور من خدا شاه من

نداند جز این قلب آگاه من

پی نوشت:

اى خدا اى پروردگار جز تو من كه را دارم تا از او درخواست كنم كه غم و رنجم را برطرف سازد و به مآلم از لطف توجه كند.

منبع:

محسن حسین‏زاده،  مجله پیام حوزه، شماره 10 و 11

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.