تبیان، دستیار زندگی
خانواده اگر با معیارهای درست عقلی و دینی تشكیل شود ، كانون مهر و محبت ، سازندگی و انرژی زایی می شود . ولی واقعیت هایی موجود در جامعه ممكن است سوالاتی در اذهان ایجاد كند كه به دنبال پاسخ آن باشیم . سوالاتی از جمله : چرا ازدو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجه به 40 نكته اصلی درخانواده

خانواده اگر با معیارهای درست عقلی و دینی تشكیل شود ، كانون مهر و محبت ، سازندگی و انرژی زایی می شود . ولی واقعیت هایی موجود در جامعه ممكن است سوالاتی در اذهان ایجاد كند كه به دنبال پاسخ آن باشیم . سوالاتی از جمله :

چرا ازدواج ها و پیوندها به جدایی می انجامد؟

چرا پیوندهای عاشقانه بعد از ازدواج گسسته می شود و فرو می پاشد؟


چرا بعضی از زوج ها با یكدیگر همدلی و همفكری دارند و برخی ندارند؟

چرا زنان و شوهرانی كه با هم تفاهم دارند، پس از مدتی به عدم تفاهم می رسند؟

چگونه می شود زنان و شوهرانی كه مدعی بودند نمی توانند با یكدیگر زندگی كنند، پس از چندی توانسته اند به خوبی با هم زندگی كنند؟

چرا اكثر روان شناسان راه اصلی حل و فصل مسائل زناشویی را رسیدن به تفاهم و برقراری ارتباط انسانی ذكر می كنند و از سویی، برخی از مردم راه اصلی حل و فصل مسائل زناشویی را عشق ورزیدن ذكر كرده اند؟ حال آن كه باید دانست عشق شرط لازم است، اما به تنهایی كافی نیست.

دوست عزیز

40 نكته زیر می تواند پاسخی برای شما و همه زوج های جوان و نیز كسانی كه در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج یا در آستانه ازدواج قرار دارند، مفید و موثر باشد:

1- با مطالعه كتب مربوط به انتخاب همسر، آیین همسرداری، چگونگی ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شركت در جلسه های آموزش خانواده دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

2- با همدلی، همفكری، همكاری و مشورت با یكدیگر در باره  مسائل مختلف میان اعضای خانواده روابط سالم پدید آورید.

3- هر یك از زوجین دیگری را نزدیك ترین و محرم ترین فرد بداند و او را نیمه تن، حامی و پشتیبان خود تلقی كند.

4- با یادگیری مهارت های ارتباطی نظیر فعالانه به حرف های یكدیگر گوش كردن، احترام به نظرها و عقاید یكدیگر و تشریك مساعی و مشورت كردن روابط خود را بهبود بخشید.

5- بكوشید، با ایجاد كانونی گرم و صمیمی، تمام اعضای خانواده به ویژه زن و شوهر مسوولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شوند.

تا كه از جانب معشوق نباشد كششی      كوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

6- هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جای سرزنش كردن یكدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایی مساله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم كمك و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب كنید.

7- برای رسیدن به امنیت روانی و عاطفی در روابط زناشویی داشتن صداقت، پذیرش، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.

8- در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممكن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندی مخرب و پیشرونده تبدیل نشود.

9- به هر طریق ممكن رفتارهای مطلوب همسرتان را مورد توجه و تایید قرار دهید: به گونه ای كه همسرتان بفهمد برایش ارزش قائل هستید.

10- تشویق و تایید و بیان نكات مثبت به طور آشكار یا در جمع باشد و تذكر نكات منفی و انتقاد به طور محرمانه و در تنهایی صورت گیرد.

11- برای خصوصیات و نیازمندی های یكدیگر ارزش قائل شوید و در روابط كلامی، عاطفی، اقدام ها و تصمیم گیری ها به افكار و خواسته های همسرتان توجه كنید.

12- اگر رفتار خاصی برای شما مبهم است، ساده ترین راه این است كه از همسرتان هدف وعلت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن كنید.

13- خشونت همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید. خشونت را با سكوت پاسخ گویید و در موقعیتی مناسب در باره مساله مورد نظر به بحث و گفت و گو بپردازید.

14- بكوشید در سراسر زندگی، به خصوص در روابط بین خود و همسرتان، به جای هر گونه پیش داوری یا مشاهده اشكالات و ضعف ها نقاط مثبت و قوت را ببینید: به عبارت دیگر، به جای توجه به نیمه خالی لیوان به نیمه پر آن توجه كنید.

15- سعی كنید در برنامه ریزی برای فعالیت های اجتماعی، اوقات فراغت، دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایر آن به مشورت كردن با یكدیگر بپردازید و از یك جانبه نگری بپرهیزید.

16- در هر فرصتی كه پیش می آید، با همسر و اعضای خانواده تان ارتباط كلامی و عاطفی برقرار كنید. شایان ذكر است زن ها از صحبت كردن با همسرشان بیش تر لذت می برند. بنابراین، مردان باید فعالانه به سخنان همسرانشان گوش كنند و واكنش مناسب نشان دهند.

17- اگر هر یك از زوجین در شرایط خاصی نمی تواند به سخنان همسرش گوش كند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وی انتقال دهد، و تقاضا كند صحبت كردن در باره آن موضوع را به فرصتی دیگر واگذارد.

18- هر از چند گاهی زوجین در فضایی محرمانه، محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابی رفتار و روابط یكدیگر بپردازند و از یكدیگر بپرسند، چه باید كرد تا روابطمان بهتر و با نشاط تر شود؟

19- همیشه، در رویارویی با مسائل و مشكلات خانوادگی، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسوولیت خود و شناخت انتظارات متقابل به حل  و فصل اختلافات روی آورید.

20- در روز یا در هفته زمان مشخصی را برای گفت و گو در باره مسائل و مشكلات و به اصطلاح درد دل كردن با همسرتان اختصاص دهید.

21- از داشتن نگرش های آرمان گرایانه و شاعرانه در مساله ازدواج و روابط زناشویی و نیز انتظارات غیر واقع بینانه اجتناب كنید.

22- ارتباط زوجین باید از هر گونه سوء ظن و حدس نادرست و غیر واقع بینانه دور باشد. اگر موضوع و مساله ای ذهن یكی از زوجین را به خود مشغول كرده است، باید آن را به صراحت و صادقانه مطرح كند و درستی و نادرستی اش را با همسرش مورد بررسی قرار دهد.

23- هر یك از زوجین باید زمینه های بروز سوء تفاهم ها و سوء ظن ها را از بین ببرد و از رفتارهایی كه موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن می شود، خود داری كند.

24- هر یك از زوجین باید بكوشد با روان شناسی همسرش آشنا شود تا بداند زن یا مرد به چه اموری بها می دهد و نظام ارزشی اش چگونه است: برای مثال معمولاً زن به وابسته بودن، كسب امنیت عاطفی و مورد حمایت واقع شدن اهمیت می دهد و مردان می خواهند مستقل و خود مختار باشند و آزادی عمل را دارای ارزش می دانند.

25- زن و شوهر از مسخره كردن یكدیگر و گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو جدا پرهیز كنند.

26- از رفتارهایی نظیر متلك، تحقیر، سرزنش و به رخ كشیدن یكدیگر كه موجب افزایش مقاومت های روانی در طرف مقابل است، جدا باید پرهیز شود.

27- در سراسر زندگی، از جمله در زندگی خانوادگی، بكوشید به نقاط مثبت، موهبت و نعمت هایی كه در اختیار دارید بیندیشید نه به اموری كه در اختیار ندارید.

28- از خطاهای یكدیگر سریعا بگذرید و خطاهای همدیگر را تحمل كنید.

29- با یاد آوری برخی ایام مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه هایی هر چند كوچك (مثل یك شاخه گل) به طور نمادین یا سمبلیك عشق و علاقه خود را به همسرتان اعلام كنید.

30- خود را در برابر همسرتان آراسته و پاكیزه و جالب توجه نگه دارید از پریشانی و وضع نامرتب بپرهیزید.

31- در انتخاب دوست و برقراری روابط دوستانه و معاشرت های خانوادگی  با زوج های دیگر دقت كنید و این امور را با توافق یكدیگر انجام دهید.

32- از هر گونه رفتاری كه به مرد سالاری یا زن سالاری می انجامد، پرهیزكنید.

33- خطای یكدیگر را در حضور دیگران، فرزندان، آشنایان، والدین یكدیگر و ... بازگو نكنید.

34- هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگر مقایسه نكنید.

35- از رفتارهای مطلوب همسرتان تشكر كرده، او را تشویق كنید و انگیزه تكرار آن رفتار را بیش تر سازید.

36- از تصمیم های نادرست و غیر منطقی و كلی گویی های منفی و شكل گیری افكار منفی در باره همسرتان شدیداً پرهیز كنید.

37- حتی المقدور به قول هایی كه به همسرتان داده اید عمل كنید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگی نینجامد.

38- از نسبت دادن القاب و زدن بر چسب های ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، زرنگ، شلخته، كله شق، یك دنده، لجباز و خود خواه به یكدیگر پرهیز كنید.

39- در مواردی كه غمگینی و افسردگی و یا عصبانیت زن یا شوهر شدت می یابد و احتمال اختلال در كار سیستم عصبی یا غدد دورن ریز به ویژه غده تیروئید وجود دارد، در نخستین فرصت به پزشك متخصص مراجعه كنید تا از عادی بودن ترشح غدد از جمله غده تیروئید مطمئن شوید.

40- برای داشتن یك زندگی با نشاط و موفق خوب بیندیشید، وقت بگذارید، احساس مسوولیت كنید، موانع ارتباط سالم را از میان بردارید و به عوامل ایجاد كننده روابط سالم توجه كنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.