تبیان، دستیار زندگی
كتاب مستند الشیعه فى احكام الشریعة، یکی دیگر از تالیفات مولى احمد بن محمد مهدى نراقى است . این كتاب شامل فقه استدلالى گسترده از كتاب الطهارة تا آخر كتاب الارث مى‏باشد و از مشهورترین آثار فقهى بر جاى مانده از مولى احمد نراقى است كه در نوع خود از نظر زیادى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب مستند الشیعه فى احكام الشریعة

کتاب و کتابخانه

كتاب مستند الشیعه فى احكام الشریعة، یکی دیگر از تالیفات مولى احمد بن محمد مهدى نراقى است . این كتاب شامل فقه استدلالى گسترده از كتاب الطهارة تا آخر كتاب الارث مى‏باشد و از مشهورترین آثار فقهى بر جاى مانده از مولى احمد نراقى است كه در نوع خود از نظر زیادى فروعات فقهى، جامعیت طرح اقوال و نظریات فقهى، ایجاز و اختصار متن، مطرح نمودن مهمترین مسائل همراه با كامل‎ترین دلائل، ترك مسائل غیر مهم و فروع نادر و قیاس‎هاى ضعیف و اسلوب جدید و عمق تحقیق كم‏نظیر است.

در بین مباحث فقهى این كتاب، مباحث كتاب قضاء از آنچنان شهرتى برخوردار است كه بعضى آن را بى‏نظیر دانسته‏اند. از زمان نگارش آن فقهاى بزرگ به آن توجه داشته و بزرگانى همچون سید محمد بحر العلوم (ره) در بلغة الفقیه شیخ انصارى در كتاب‎هاى زكاة، خمس، صوم المكاسب، سید محمد كاظم یزدى (ره) در كتاب‎هاى سوال و جواب دلیل الناسك، محقق نائینى در كتاب الصلاة، مرحوم حكیم در مستمسك العروة الوثقى، صاحب جامع المدارك و بسیارى دیگر از فقهاى بعد از وى مكررا به بررسى و استناد به نظریات وى پرداخته‏اند مؤلف نیز در كتاب‎هائى كه پس از مستند الشیعه تألیف نموده مثل عوائد الایام و رساله‏هاى علمیه‏اش مثل وسیلة النجاة، سوال و جواب، به این كتاب استناد نموده است.

این كتاب شامل فقه استدلالى گسترده از كتاب الطهارة تا آخر كتاب الارث مى‏باشد و از مشهورترین آثار فقهى بر جاى مانده از مولى احمد نراقى است.

وى در این كتاب علاوه از نوآوری‎هاى فقهى، در مباحث اصولى نیز مثل انقلاب نسبت در روایات، شهرت فتوائى، تعارض اخبار، استصحاب، ابداعات و نوآوری‎هایى داشته كه مورد توجه شیخ انصارى در الرسائل و سایر علماى علم اصول فقه قرار گرفته كه از این جهت نیز بر اهمیت كتاب مى‏افزاید .

تاریخ تألیف

آنچنان كه در الذریعه ج 21/ص 14 آمده است این كتاب در روز جمعه دهم شعبان سال 1234 ق پایان یافته است.

تقسیم‎بندى مطالب کتاب

همانطور كه گذشت مباحث كتاب شامل كتاب طهارت تا آخر كتاب الارث مى‏باشد كه به ترتیب ذیل چاپ شده است جلدهاى اول تا سوم كتاب الطهارة، جلد چهارم تا هشتم كتاب الصلاة، جلد نهم كتاب الزكاة، جلد دهم كتاب‎هاى الخمس و الصوم و جلد یازدهم تا سیزدهم كتاب الحج، جلد چهاردهم كتاب المكاسب، جلد 15 كتاب المطاعم و المشارب، صید و ذبائح، جلد 16 كتاب النكاح، جلد 17 كتاب القضاء و الشهادات، جلد 18 كتاب الشهادات، جلد 19 كتاب الفرائض و المواریث.

ویژگی‎های این کتاب

مستند الشیعه داراى ویژگی‎هاى ممتازى نسبت به سایر كتب فقهى است كه به بعضى از آنها به زبان مؤلف كه در مقدمه آمده است اشاره مى‏شود:

1ـ دورى از بیان موارد نادر و كمیاب

2ـ بیان مطالب مهم

3ـ بیان اسامى فقهاء به رمز در عین حفظ احترام آنان

علاوه بر مواردى كه از متن مقدمه كتاب از مولف ذكر شد مى‏توان به ویژگی‎هاى دیگرى نظیر؛ استقراء تام اقوال فقها، بررسى عمیق مباحث فقهى، بررسى جهات و فروعات مختلف مورد نیاز، بیان تعارض آراء و اسانید، طرح مباحث دقیق علم رجال، بررسى متن روایات و فقه الحدیث اشاره داشت.

از مهمترین ویژگی‎هاى كتاب، طرح نظریات مولى محمد مهدى نراقى از كتاب اللوامع و غیر آن است كه مؤلف غالبا با عبارت والدى فى اللوامع به آنها پرداخته است.

        "محمدحسین رسولى"

پیوند به:

معرفی کتاب خزائن

پژوهشی در کتاب عوائد الایام

معرفی مثنوی طاقدیس