تبیان، دستیار زندگی
«فرارسیدن روز 29 فروردین، روز ارتش شجاع و متعهد جمهوری اسلامی را به ملت و به قوای مسلح و به ارتش مجاهد تبریك می‌گویم. روز ارتش ، روز حماسه ملت است، روز افتخار كشور است، روز سرافرازی ارتش و سایر قوای مسلح است. تبریك به ارتش و ملت شعار نیست، شعور و حقیقت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتش سنگر مردم

ارتش

«فرارسیدن روز 29 فروردین، روز ارتش شجاع و متعهد جمهوری اسلامی را به ملت و به قوای مسلح و به ارتش مجاهد تبریك می‌گویم.

روز ارتش ، روز حماسه ملت است، روز افتخار كشور است، روز سرافرازی ارتش و سایر قوای مسلح است.

تبریك به ارتش و ملت شعار نیست، شعور و حقیقت است، حقیقتی كه در جبهه‌های كارزار جلوه‌گر است، حقیقتی كه صدامیان و جنود ابلیس آن را لمس نموده و می‌نمایند»

«بخشی از پیام امام خمینی(ره) بمناسبت روز ارتش در سال 60»

روز بیست و نهم فروردین از سوی امام خمینی (ره) «روز ارتش» نامیده و اعلام شده است، در این اشاره به عنوان سر فصل گفتار بخشی از پیام امام خمینی را كه در سال 60 در سالروز این مناسبت ایراد فرمودند می‌آوریم:

«فرارسیدن روز 29 فروردین، روز ارتش شجاع و متعهد جمهوری اسلامی را به ملت و به قوای مسلح و به ارتش مجاهد تبریك می‌گویم.

روز ارتش ، روز حماسه ملت است، روز افتخار كشور است، روز سرافرازی ارتش و سایر قوای مسلح است.

تبریك به ارتش و ملت شعار نیست، شعور و حقیقت است، حقیقتی كه در جبهه‌های كارزار جلوه‌گر است، حقیقتی كه صدامیان و جنود ابلیس آن را لمس نموده و می‌نمایند»

گفتار را كه مقالی است در خصوص «ارتش» به مناسبت «روز ارتش» با قطعه‌ای از دعای امام سجاد علیه السلام آغاز می‌كنیم:

«اللهم و ایما غاز غزاهم من اهل ملتك او مجاهد جاهدهم من اتباع سنتك لیكون دینك الاعلی و حزبك الاقوی و حظك الاوفی فلقه الیسر و یعنی له الامر و توله بالنحج و تخیر له الاصحاب و …

«ترجمه» خداوندا! آن سرباز فداكار را كه در راه تو و دین تو به روی دشمنان تو شمشیر برمی‌كشد و در جهاد خویش رضای تو و اعلای كلمه توحید و استقرار حزب تو می‌جوید همواره پیروز و خرسند فرمای، سختی جنگ را بر وی آسان كن و لذت چیرگی را به كامش شیرین گردان و پشتش را همیشه قوی، گرم و استوار بدار، چنان كن كه از خزانه غیب نعمت‌های بی‌منتهای تو بر وی فرو ریزد تا با فراغ خاطر در جبهه جهاد بر ضد دشمنان تو بجنگند.

خداوندا! به یك چنین سرباز نشاط دل و حرارت شوق عطا كن و از وحشت و هراس ایمنش ساز.

پروردگار من! به روز مبارزه خاطرش را از یاد زن و فرزند بپرداز تا غم فراق دلش را نشكند و عزمش را ضعیف نسازد و به جای آن حسن نیت و ثبات عقیده در ضمیرش بنشان و دور از ترس و هراس در پناه صحت و عافیت و جرأت و شهامت پرچم پیروزی را بر بالای سرش برافراز.

پروردگار من! به سربازان ما درس تقوی و پرهیز بیاموز و رأی‌شان را متین و كارشان استوار فرمای، عبادت‌شان را از فساد و ریا و خودپسندی به دور دار و بگذار كه جز به خاطر تو ننشینند و برنخیزند و جز به رضا تو فكر نكنند و سخن نگویند و در آن هنگام كه غریو مصاف، میدان نبرد را بلرزاند سپاه دشمن را در چشم‌شان كوچك و ناچیز بنمای تا به یك حمله، روزگار بر آنان تباه سازند و اگر قلم تقدیر تو فرمان شهادت‌شان را به امضاء رسانیده چنان كن كه ابتداء مزه فتح را بچشند و دشمنان تو را به ذلت اسارت و شكست دراندازند و بلاد مسلمانان را از شر اجانب ایمن بدارند و لشكر كفر را از مرز اسلام برانند»

آن چه را كه امام سجاد (ع) به زبان دعا آورده‌اند در حقیقت همان بایستگی‌ها و شایستگی‌هایی است كه نیروهای مسلح نظام اسلامی و سربازان ارتش اسلام باید از آن برخوردار باشند.

ارتش اگر بخواهد تا به كسب چنین خصائل، بایستگی‌ها و شایستگی‌ها بپردازد می‌باید كه تا در پیوند با این عناصر و عوامل باشد.

الف: عنصر عقیده و مكتب

از آن جا كه ارتش – بر خلاف واقعیت‌هایی كه بر ارتش در جهان امروز می‌گذرد - مسئولیت مرزبانی از ارزش‌های اسلامی را به عهده دارد و در پیكار و نبردش زمینه سازی برای نشر فرهنگ اسلام و حاكمیت ارزش‌های دینی را وظیفه خود می‌داند و از سوی دیگر عامل اجرای حدود و قوانین الهی است باید تا به سلاح مكتب مسلح شده و از بینش دینی برخوردار باشد.

اساساً هویت ارتش در اسلامیت اوست و به ویژه در جامعه‌ای این چنین كه احساس مذهب در مردم عمیقاً وجود دارد و جز سرشت آنان است.

ب: عنصر انگیزه و فرماندهی

ارتش به عنوان بخشی از امت و ارگان دفاعی حكومت اسلام تحت قیادت و فرماندهی امام است و به منظور تحقق اراده «الله» و اجرای فرامین او باید كه همگام با مردم منطبق بر خط راستین اسلام – امام – جهت یافته و حركت كند و بر این اساس نیروهای مسلح در نظام اسلامی باید تا از بینش سیاسی هم برخوردار بوده و به چنین سلاحی مسلح شوند.

باید توجه داشت به این كه آن چه كه به ارتش قداست و اصالت می‌بخشد، انگیزه خدایی و فرماندهی امام در آن و بر آن است چرا كه:

ـ انگیزه است كه نقش اساسی را در رشد كیفی نیروهای مسلح، فزونی قدرت تحرك ارتش، تعیین استراتژی و چگونگی برخورد با جنگ و جامعه و نیروهای خودی و بیگانه را بازی كرده و خط مشی مجاهدان و سلحشوران را ترسیم می‌كند و آهنگی كه باید بر نیروهای مسلح حاكم باشد مشخص می‌كند.

ـ و فرماندهی است كه انگیزه‌ها را شكوفا كرده، عشق و نفرت می‌آفریند، حركت می‌دهد، استراتژی را نمودار ساخته، جهت می‌بخشد.

و این است كه امام در ارزیابی ارتش طاغوتی و اسلامی بر روی عنصر «انگیزه» تكیه كرده و بر پایه همین اصل است كه امام به كرات فرموده كه ارتش ایران «لشكر پیامبر اسلام» و «سربازان امام زمان» و «جند الله» هستند و همواره بر این تكیه داشته و می‌كوشیده است كه عنصر «انگیزه» و «فرماندهی» را به توده‌های ارتشی و نیروهای مسلح تزریق و تفهیم كند، آن جا كه می‌گوید:

«تذكر من به ارتشیان و سپاه پاسداران و ژاندارمری و … این است كه شما هم اكنون در خدمت اسلام و از «جنود الله» و محافظین كشور اسلامی می‌باشید»

و بنابراین:

ارتش در بینش الهی و نظام اسلامی لشگر خدا است و ارتشیان سپاهیان خدا هستند، زمام امر ارتش و فرماندهی آن با خدا است و چنین است كه در اسلام «امام» فرمانده كل قوا است، وقتی ارتش خدایی شد و «امام» فرماندهی آن را بر عهده داشت دیگر ترسی از آن جهت نیست كه در صورت انحراف حكومت و رویارویی مردم با آن، ارتش در دفاع از حكومت رویاروی مردم قرار گیرد.

ـ ارتش سنگر مردم است، حصن و حصار مردم است، دژ آنان است، آن گاه كه مردم مورد یورش قرار گرفته و مال و جان‌شان در معرض قتل و غارت و چپاول است، ارتش موظف است كه چون دژی محكم، پناهگاه مردم قرار گرفته و همانند سدی در دفاع از مردم، حقوق، جان و مال‌شان و تمامیت ارضی كشور رویاروی دشمن قرار گیرد و فرصت حمله، قتل و غارت را به آنان ندهد.

ـ ارتش زینت بخش و مایه زیبندگی اوست، سپاهیان اسلام باید تا معرف سیمای امام و بیان خصائل اخلاقی و مواضع سیاسی – عقیدتی او باشند، اگر سپاهیان اسلام متخلق به خلق و خوی امام نبوده و عملاً چنین نمودی نداشته باشند و در برخوردها با دشمن و در جنگ و … روش و منشی را كه در خور ارتش طاغوت و لشكر شیطان است از خود نشان دهند، ضربه‌اش بر سرباز و ارتش نیست، كه بر فرماندهی است، این است كه سربازان اسلام، این سلحشوران سپاه خدا، باید تا آئینه تمام نمای امام بوده و بیش از آن كه با تكیه بر سلاح، استحكامات و مواضع نظامی دشمن را به تصرف آورند، با تكیه بر خلق و خوی امام، دل‌های آنان را تسخیر نموده و فتح كنند و باید تا با تخلق به اخلاق امام، امام گونه شوند و عملاً موضع‌بان امر امامت بوده و زینت وی گردند.

ـ ارتش وسیله عزت مندی و قدرمندی دین و مكتب است، سپاهیان اسلام پیش از آن كه فتح استحكامات و تسخیر مواضع دشمن را منظور داشته و پیش از آن كه سركوبی دشمن مد نظرشان باشد، نشر تعالیم مكتبی و حاكمیت ارزش‌های اسلامی را منظور داشته و می‌دارند، بر این اساس باید كه سربازان اسلام خود تجسم ارزش‌های مكتبی و نمونه والای تعالیم اسلامی باشند.

ـ ارتش قدرتی است در استخدام امت و حكومت تا به پشتوانه آن، راه‌های كشور حفظ و كنترل گردد.

راه‌ها، وسیله ارتباط شهرها، استان‌ها … و كانال جریان روابط اقتصادی، سیاسی كشور است، ویرانی راه‌ها، این وسیله‌های ارتباط و كانال عبور و مرور و نابسامانی در آن عاملی است در بی‌قراری و نابسامانی امر اقتصاد و سیاست و زمینه ساز مرگ حیات اقتصادی و سیاسی كشور است، این چنین است كه حفظ و كنترل راه‌ها می‌تواند نقش عظیمی در حیات مردم و زندگی سالم آنان داشته باشد و ارتش دارای این مسئولیت بزرگ هم هست.

و این‌ها همه ترجمه همان سخن امام علی (ع) است كه در توصیف ارتش و ارتشیان فرمود كه:

«فالجنود باذن الله حصون الرعیه وزین الولاه و عزالدین و سبل الامن و لیس تقوم الرعیه الابهم»

ارتشیان – به اذن خدا – سنگرها و دژهای مردمند، عزت بخش مكتب، آرام بخش راه‌ها و موجب ثبات كشورند، قوام و برپایی مردم به پشتوانه ارتش است.

وقتی ارتشی از عقیده توحیدی و فرماندهی امام برخوردار است و در پیوند با انگیزه خدایی است و رسالتش را در دفاع از ارزش‌های انسانی و مرزهای اسلامی و میهنی می‌داند و در استخدام اندیشه الهی و بینش دینی بیرون آمده و می‌آید، دیگر چون حربه‌ای خشك، بی‌جان و بی‌اراده در دست عناصر بوالهوس شهوت‌ پرست كشورگشا اجیر و در اسارت نیست، آزاد است و آگاه، می‌داند كه چه می‌كند و برای كه و چرا می‌كند، به خلاف واقعیتی كه بر ارتش در نظامات غیر اسلامی، طاغوتی و ضد بشری گذشته و می‌گذرد و آن این كه در حكومت‌هایی این چنین ارتش قدرتی وابسته به یك جناح سیاسی و وسیله‌ای برای تثبیت هیئت حاكمه و سنگری در دفاع از شخص حاكم بوده و هست، و چنین است كه وقتی شورشی علیه حكومت بر پا می‌شود و نهضتی اوج گرفته و انقلابی رخ می‌دهد، ارتش آخرین سنگری است كه در دفاع از جناح حاكم رویاروی مردم ایستادگی می‌كند.

در چنین نظامی ایدئولوژی و نظام عقیدتی ارتش «زور» است و نظام ارزشی حاكم بر آن هم منبعث از چنین عقیدتی است و زمام كنترل آن هم در دست فردی است كه در رأس هیئت حاكمه قرار گرفته است و چنین است كه نظام فرماندهی در چنان ارتشی نظام بزرگ و سپهسالاری است.

مشخص است كه چنین ارتشی نمی‌تواند یك نهاد متحرك، آزاد و آگاه، مسلح به بینش دینی و شعور سیاسی و پایگاه اجتماعی باشد و تنها حربه‌ای است در دست بوالهوس‌های شهوت پرست كشورگشا و بنابراین چنین ارتشی به مفهوم واقعی كلمه مزدور است و اجیر و اسیر، اخلاقیات در میان افراد و اعضاء چنین نهادی زیر صفر است، عاطفه، وجدان، روح سوز و هم دردی و تعاون، شرافت و مردانگی در قاموس وجودشان معنی و مفهومی ندارد چرا كه از انسانیت بریده و تهی شده‌اند.

این واقعیتی است كه در حكومت‌های طاغوتی، ضد اسلامی و انسانی بر ارتش‌ها گذشته و می‌گذرد.

اما اینك كه انقلاب اسلامی همگام با همه تحولاتی كه در زوایای زندگی فردی و جمعی ما ایجاد نموده، ارتش را هم متحول كرده و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی آن چنان شده‌اند كه امام سجاد (ع) در دعا بیان فرمودند و امام (ع) هم ارتش را بدان توصیف نمود و ما عینیت آن را اینك در سنگرهای خون و شرف و در میادین رزم و پیكار می‌بینیم و می‌یابیم.

منبع:ساجد