تبیان، دستیار زندگی
البته كسی مجبورتان نكرده، می‌توانید به همین رویه ادامه بدهید و هر موضوع را از جنبه ناراحت‌كننده‌اش نگاه كنید و زانوی غم به بغل بگیرید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنده سلامتی می‌آورد

البته كسی مجبورتان نكرده، می‌توانید به همین رویه ادامه بدهید و هر موضوع را از جنبه ناراحت‌كننده‌اش نگاه كنید و زانوی غم به بغل بگیرید، یا می‌توانید در هر موقعیتی، نكته بامزه‌ای بیابید و به آن بخندید.

اما قبل از اینكه تصمیم‌تان را بگیرید، به نتیجه تازه‌ترین مطالعات در مورد تأثیر خنده بر سلامت توجه كنید.

دو مرد در حال خندیدن

به گزارش خبرگزاری رویترز، یك تیم تحقیقاتی در دانشگاه لومالیندا در كالیفرنیا، چند سالی است كه روی تأثیرات روان شناسی و بیولوژیك خنده و شادی بر انسان مطالعه می‌كند و آخرین مرحله این مطالعات به نتایج جالبی دست یافته است؛ اینكه خندیدن روی هورمون‌های مرتبط با استرس تأثیر می‌گذارد و میزان ترشح آن را در بدن كم می‌كند.

مرحله اول این مطالعات در سال 2001، روی تأثیرات روانی خندیدن متمركز بود. محققان مردم را به طریقی وادار به خندیدن می‌كردند، بعد از آنها می‌خواستند تا احساس خود را نسبت به قبل از آن، توضیح دهند. مقایسه این احساسات، نشان داد كه خندیدن و ابراز شادی، باعث كم شدن احساس تنش و اضطراب و افزایش احساس انرژی مثبت و بهتر شدن خلق و خوی در آنها شده بود.

در مرحله بعدی این مطالعه، در سال 2006، این تیم تحقیقاتی سعی كرد واسطه‌های بیولوژیك و شیمیایی را كه موجب این احساس می‌شود، پیدا كند. اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی نشان داد وقتی افراد فیلم‌های كمدی و خنده دار تماشا می‌كنند، میزان ترشح هورمون ضددرد درونی و طبیعی بدن یعنی اندورفین، افزایش می‌یابد.

افزایش ترشح این هورمون‌ها، باعث می‌شود كه فرد احساس آرامش و راحتی بیشتری كند و بهتر بتواند با شرایط ناسازگار كنار بیاید. ترشح اندورفین‌ها، كه از دسته تركیبات شیمیایی مشابه مرفین‌ها هستند، حالتی ایجاد می‌كند كه مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر، سعی می‌كنند با استفاده از مواد‌مخدر خارجی، آن را به دست بیاورند. همچنین مطالعه این محققان نشان داد میزان ترشح هورمون رشد هم بعد از خندیدن بیشتر ترشح می‌شود.

خندیدن روی هورمون‌های مرتبط با استرس تأثیر می‌گذارد و میزان ترشح آن را در بدن كم می‌كند.

در آخرین مرحله این مطالعات، كه هفته گذشته نتایج آن منتشر شد، واسطه‌های شیمیایی دیگری نیز بررسی شد و این طور نتیجه داد كه در اثر تماشای فیلم‌های خنده دار، میزان ترشح هورمون‌های نشانه استرس، مانند كورتیزول و آدرنالین كاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد(تا 70 درصد).

بررسی‌های قبلی در گروه‌های دیگر تحقیقاتی نشان داده بود كه ترشح بیش از حد هورمون‌های نشانه استرس، مانند كورتیزول، موجب كاهش قدرت دفاعی و ایمنی بدن می‌شود و بدن مستعد ابتلا به‌ انواع عفونت‌ها و همچنین بیماری‌هایی می‌شود كه رابطه آنها با وضعیت التهابی روشن شده است.

به‌عنوان مثال مطالعه‌ای كه نتایج آن 2 ماه پیش منتشر شد، مشخص می داد افرادی كه به‌طور درازمدت درگیر استرس‌های شغلی هستند، بیشتر از سایرین احتمال دارد كه دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. مطالعه دیگر نشان داده بود كه افزایش سطح پایه این هورمون‌ها، می‌تواند زمینه را برای ابتلای افراد به دیابت نیز فراهم كند.

افرادی كه سطح استرس بالایی دارند، معمولا بیشتر سرما می‌خورند و سرماخوردگی شان بیشتر طول می‌كشد.

حالا دیگر تصمیم با خودتان است، می‌توانید بیشتر بخندید و سالم باشید، یا اینكه بازهم واقعیت را از نیمه ی تاریك آن ببینید.

* مطالب مرتبط:

خنده و تأثیر آن بر سلامتی

شادابی

راهکارهای کاهش استرس

استرس تان را خودتان کنترل کنید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.