تبیان، دستیار زندگی
امام صادق علیه السلام مى‎فرماید: اگر اراده كرده‎اى كه عاقبت به خیر شوى از نعمت‎هاى خدا در معصیت او استفاده نكن و اگر گناه كردى و خدا تو را عذاب نكرد مغرور به حلم خدا نباش و گرامى بدار هر كس را كه از ما اهل بیت سخن مى‎گوید و موّدت ما را پذیرفته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرح بخشی از زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

حرم حضرت معصومه علیهاالسلام

عاقبت به خیری

سخنانی کوتاه از آیة الله مکارم شیرازی که در روز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و در شرح فرازی از زیارتنامه آن حضرت، بیان فرموده‎اند.

در آخر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها عرض مى‎كنیم:

«و اسئلك أن تختم لى بالسعادة فلا تسلب منّى ما انا فیه» ؛ خدایا به ما حسن عاقبت عطا فرما و ایمان، سلامت و تقواى مرا نگیر.

گاه پیش مى‎آید كه شخصى یك عمر در مسیر حق بوده ولى مسئله‎اى پیش مى‎آید كه پایانش با كفر و گناه و فسق تمام مى‎شود و گاه مى‎شود كه یك عمر در گناه بوده ولى زمینه‎اى داشته كه در آخر عمر عوض مى‎شود. مانند «حر بن یزید ریاحى» كه در یك ساعت عوض شد به طورى كه در مقابل قبرش «بابى انتم و امّى» گفته مى‎شود، حتّى معصوم علیه السلام هم در مقابل قبور شهداء این را مى‎گوید.

حسن عاقبت عواملى دارد:

امام صادق علیه السلام مى‎فرماید: اگر اراده كرده‎اى كه عاقبت به خیر شوى از نعمت‎هاى خدا در معصیت او استفاده نكن و اگر گناه كردى و خدا تو را عذاب نكرد مغرور به حلم خدا نباش و گرامى بدار هر كس را كه از ما اهل بیت سخن مى‎گوید و موّدت ما را پذیرفته است.(1)

ایشان مى‎فرمایند: این سه كار را انجام ده، تا عاقبت بخیر شوى،

اول این كه نعمت‎هاى خدا را در مسیر معصیت به كار نبر این عبارت در واقع اشاره به نكته‎اى دارد و مى‎فرماید كه اى معصیت كنندگان به هوش باشید چرا كه از نعمت‎هاى خدا در راه معصیت او استفاده مى‎كنید. عمر، ثروت، اعضا و جوارح و ... همه نعمت‎هاى الهى هستند كه از آنها در مسیر معصیت بهره مى‎گیرى و این كار زشتى است.

دومین كار این است كه وقتى گناهى مى‎كنى و خداوند به جهت حلمش به تو مجال توبه مى‎دهد مبادا این مجال باعث غرور تو شود و فكر كنى كه كار بدى نكرده‎اى.

سوم این كه كسانى كه علاقه به اهل بیت علیهم السلام دارند و شیعه آنان هستند و همواره از آنان سخن مى‎گویند، اكرام و احترام كن. این مراقبت‎ها سبب عاقبت به خیرى مى‎شود.

انسان نمى‎داند چه وقت از دنیا مى‎رود و چه خوب است انسان در حال كار خوبى یا در حال عبادت از دنیا برود و چه قدر بد است كه در حال عصیان از دنیا برود. همه بزرگان از عاقبت كار مى‎ترسیدند و از خدا تقاضاى حسن عاقبت مى‎كردند چرا كه مهم صفحه آخر پرونده است. همیشه باید خودمان را به خدا بسپاریم و اگر گناهى سر زد توبه كنیم.

پی‎نوشت:

1. میزان الحكمة، ح 4621.

منبع:

پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر آیة الله مکارم شیرازی، 31/4/82 .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.