تبیان، دستیار زندگی
از هر سو كه به شهر قم پا مى‏گذاریم، گنبد نورآفرین و طلایى‏ كریمه اهل‏بیت‏ علیهم السلام برابر دیدگان، دل آرایى مى‏كند و قم‏ را زینت مى‏بخشد. این خطه، خط دین‏باورى و دیندارى را از رهبران ‏الهى گرفته است. شهرى شهره است كه نامش در معراج شنیده شده و عطر یادش ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت معصومه علیهاالسلام و قم در نگاه امام خمینی(ره)

حرم حضرت معصومه علیهاالسلام

از ضریح چشمان آشنا

از هر سو كه به شهر قم پا مى‏گذاریم، گنبد نورآفرین و طلایى‏ كریمه اهل‏بیت‏ علیهم السلام برابر دیدگان، دل آرایى مى‏كند و قم‏ را زینت مى‏بخشد. این خطه، خط دین‏باورى و دیندارى را از رهبران ‏الهى گرفته است. شهرى شهره است كه نامش در معراج شنیده شده و عطر یادش از گلواژه‏هاى معصومان ‏علیهم السلام به مشام جان رسیده ‏است. وجود عالمه آل طاها، عظمتى افزون بدان بخشیده، قم را ولایتى كرده كه همه مردمانش اهل «ولایت‏»اند. و دیگر شهرها غبطه والایى‏اش را مى‏خورند. این همه از بركات كریمه اهل‏بیت‏ علیهم‏السلام است. او چون كوثرى در كویر خط سبز سعادت و رستگارى ‏ترسیم كرده و دل‎هاى عاشق را از گوشه و كنار سمت این شهر كشانده است.

در این مطلب قصد داریم از ضریح چشمان امام خمینی، آن عزیز سفر كرده، به حضرت معصومه علیهاالسلام و قم نگاهى ‏دوباره بیافكنیم و قطراتى از امواج معرفت امام(ره) را نصیب ‏خود ب‏سازیم. در این بازنگرى، از واژه‏هاى زیبایى كه در سالیان ‏بسیار از غنچه لبان آن انسان آسمانى بیرون تراویده، استفاده‏مى‏كنیم؛ واژه‏هاى نورانى رهبرى كه همواره خود را «قمى‏» و اهل قم مى‏دانست، به این شهر افتخار مى‏كرد و عالمان آن را در تمامى جهان نمونه مى‏دید.

قم؛ خانه آل محمد و حرم اهل بیت علیهم السلام

«آشیانه آل محمد و پناهگاه شیعیان‏» لقبى قدسى است كه امام ‏کاظم علیه السلام به شهر قم داده است. حضرت موسى‏ بن جعفر علیهماالسلام قم را دیارى ‏خوانده كه خداوند شر دشمنان و هرگونه بدى و آزارى را از شیعیان آن دور مى‏كند. فرزند فرزانه امام موسى ‏بن جعفر علیهماالسلام، رهبر كبیر انقلاب، با الهام از این سخن فرمود:

«از یزیدیان جز این انتظارى نیست كه به حریم كشور اسلامى ما و به ملت پیرو امام زمان و حتى به خانه آل محمد علیهم السلام یعنى ‏قم تجاوز نمایند... .»

از معصومان ‏علیهم السلام علت‏ها و تفسیرهاى مختلفى در باره نام قم بیان شده است؛ اما آنچه ‏فلسفه‏اى برتر در علت نام قم بیان شده است؛ قیام و نهضت این ‏شهر مقدس است. از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در این ‏شهر بر پا بوده است. از این‏رو، دشمنان بغضى دیرینه نسبت ‏به ‏مردم، حوزه و شهر قم داشته‏اند.

پیش از میلاد كریمه اهل‏بیت ‏علیهم السلام‏ حضرت معصومه علیهاالسلام، امام صادق علیه السلام در سخنانى تابناك فرمود:

«به زودى بانویى از فرزندان من كه فاطمه نام دارد در آنجا (قم) دفن مى‏شود. هر كس او را زیارت كند، بهشت‏بر او واجب مى‏شود.»

سپس قم را «مركز شیعیان‏» و «حرم اهل‏بیت‏ علیهم السلام» نامید و حرم خدا را مكه، حرم رسول خدا را مدینه، حرم ‏ولى‏خدا على(علیه السلام) را كوفه معرفى كرد و فرمود: «حرم ما نیز قم ‏است.»

حضرت امام خمینى(ره) در سخنانى، كه در جمع گروهى از مردم مختلف قم بیان فرمود، بیش از بیست صفت ارزشمند در باره ‏این شهر، حوزه علمیه قم و مردم آن به كار برد: «قم حرم اهل‏بیت است. قم مركز علم است. قم مركز تقواست. قم مركز شهادت و شهامت است. از قم علم به همه جهان صادر شده است و مى‏شود؛ و از قم شهادت به همه ‏جا صادر مى‏شود. قم شهرى است كه در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته و از آن وقتى كه قم بوده است. قم از زمان ائمه اطهار علیهم السلام مورد توجه اسلام بوده است؛ و از قم ‏تقوا، شجاعت، شهامت و همه فضایل به همه‏ جا صادر مى‏شود و صادر خواهد شد.

علمایى كه در قم من ادراك كرده‏ام، كسانى بودند كه در دنیا نمونه بودند. در علم و در تقوا و من امیدوارم كه ادامه پیدا كند این علم و تقوا در شهر شما تا زمان ظهور امام زمان سلام ‏الله علیه... .»

امام  خمینی در فرازى دیگر، شوق سرشار خود به قم و ساكنانش ‏را چنین بیان مى‏كنند:

«من هر جا باشم قمى هستم و به قم افتخار مى‏كنم. دل من پیش قم‏ است و قمى و دل من پیش همه اهل تقواست و همه كسانى كه به اسلام ‏خدمت مى‏كنند. من گرچه از قم مع الاسف تا یك مقدارى دور هستم، لكن به حسب قلب نزدیكم. سلام من را به اهل قم برسانید و از همه شما امیدوارم كه این نهضت را به آخر برسانید.»

حرم حضرت معصومه علیهاالسلام

قم؛ شهر قیام و نهضت

امام صادق علیه السلام فلسفه نام قم را چنین بیان فرموده است:

«از آنجا كه اهل قم با قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) همراه مى‏شوند، با او قیام مى‏كنند، او را یارى مى‏كنند. و استوار و پابرجا مى‏مانند، این خطه را «قم‏» نامیده‏اند.»

از معصومان ‏علیهم السلام علت‏ها و تفسیرهاى مختلفى در باره نام قم بیان شده است؛ اما آنچه ‏فلسفه‏اى برتر در علت نام قم بیان شده است؛ قیام و نهضت این ‏شهر مقدس است. از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در این ‏شهر بر پا بوده است. از این‏رو، دشمنان بغضى دیرینه نسبت ‏به ‏مردم، حوزه و شهر قم داشته‏اند. امام راحل(ره) در سخنى كوتاه، قم را شهرى همیشه پیشقدم در نهضت معرفى مى‏كند و مى‏فرماید:

«من در این حالى كه هستم و ملاحظه مى‏فرمایید، كمتر موفق شدم‏ كه برادرهاى قمى خودم را از نزدیك ببینم و آن علاقه‏اى كه به ‏این جوان‏ها دارم... علاقه خودم را به آنها تقدیم كنم. این ‏مسئله باید براى همه ملت، توجه به آن بشود كه امروز این مملكت ‏به دست تواناى شماها - و مبداء آن از قم بود به دست ‏شما افتاده است... باید خودتان به فكر آن باشید.

از قم علم منتشر مى‏شود. از قم قدرت منتشر مى‏شود. قم نمونه ‏بود و من مفتخرم كه در قم هستم. من 15 سال یا قدرى بیشتر از شما دور بودم؛ لكن دلم اینجا بود. با شما بودم. شما غیرتمندان، شما پاك جوانان سرمشق همه شدید.

قم همیشه پیشقدم‏ در امور بوده است.» این ویژگى پرفروغ سبب شد تا آن رهبر فرزانه، در روز ورود خود به این شهر، قم را «نمونه‏» و محل ‏انتشار «دانش‏» معرفى كند و بفرماید:

«از قم علم منتشر مى‏شود. از قم قدرت منتشر مى‏شود. قم نمونه ‏بود و من مفتخرم كه در قم هستم. من 15 سال یا قدرى بیشتر از شما دور بودم؛ لكن دلم اینجا بود. با شما بودم. شما غیرتمندان، شما پاك جوانان سرمشق همه شدید.»

آرى:

شهرها انگشترند و قم نگین                                                   قم هماره حجت روى زمین

مرقد «معصومه‏» چشم شهرها                                             مِهر او جان‏هاى ما را كهربا

«حوزه قم‏» هاله‏اى بر گرد آن                                                  فقه و احكام خدا را مرزبان

قم همیشه رفته راه مستقیم                                               بوده در مهد هدایتى مقیم

قم نمى‏بیند مگر خواب قیام                                                   تیغ قم بیگانه باشد از نیام

شهر خون، شهر شرف، شهر جهاد                                        شهر فقه و حوزه، علم و اجتهاد

هر كجا را هر چه سیرت داده‏اند                                             اهل قم را هم بصیرت داده‏اند

نقطه قاف قیامند اهل قم                                                      برق تیغ بى‏نیامند اهل قم

انتشارات شهر قم

انتشارات هر مرز و بوم نشان روشنى از رشد، آگاهى و بینش مردم ‏آن سرزمین است. آنگاه كه تعداد روزنامه‏ها، مجلات، كتاب‎ها و دیگر نوشتارهاى مفید و انسان‏ساز یك جامعه افزایش یابد، شمار جرائم، قتل، غارت و جنایت و دادگاه‎ها و زندان‏ها كاستى ‏مى‏پذیرد.

بى‏شك وقتى بسیارى نشریات به سعادت و سلامت جامعه مى‏انجامد كه ‏با انگیزه‏اى مصلحانه و براى گشودن گره‏هاى فكرى فرهنگى گروههاى‏ مختلف به ویژه جوانان، تدوین و منتشر شود، در غیر این صورت‏ به ‏سان تیغ‏ دادن در كف زنگى مست ‏خواهد بود.

حضرت امام(ره)، با توجه دادن همگان به انتشارات شهر قم، این ‏قداست را عمق بیشترى بخشیده، مى‏فرماید:

«تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام ‏است... توجه داشته باشید كتاب‎ها و چیزهاى دیگرى كه از قم ‏منتشر مى‏شود غیر از كتاب‎هایى است كه در سایر شهرها منتشر مى‏شود. قم شهر علم و اسلام است. اگر خطایى از قم منتشر شود در دنیا عَلَم مى‏شود. این موضوع هم باید مورد توجه باشد كه از قم ‏چیز خلافى منتشر نشود. خداوند به همه شما توفیق دهد.»

تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد. معنویات اساس اسلام ‏است... توجه داشته باشید كتاب‎ها و چیزهاى دیگرى كه از قم ‏منتشر مى‏شود غیر از كتاب‎هایى است كه در سایر شهرها منتشر مى‏شود. قم شهر علم و اسلام است. اگر خطایى از قم منتشر شود در دنیا عَلَم مى‏شود. این موضوع هم باید مورد توجه باشد كه از قم ‏چیز خلافى منتشر نشود. خداوند به همه شما توفیق دهد.

بانوان قم

نگاه تیزبین رهبرى، دقیق و حساس است و از بلنداى بصیرت به ‏یكایك افراد و صحنه‏ها مى‏نگرد. حضرت امام(ره)، كه از آغاز نهضت ‏بر حضور تمامى گروهها به ویژه بانوان در خروش میلیونى مردمى‏ تاكیدى شایان داشت، حضور زنان قم را در نهضت، چشمگیر مى‏شمرد و مى‏فرمود:

«نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسى ثبت‏ شد. نام بزرگ ‏قم در بین ایران به رشد سیاسى و فعالیت و جانفشانى در تاریخ ‏ثبت ‏شد. نام بزرگ چهار مردان در فداكارى و جان‏نثارى در تاریخ ‏عالم ثبت‏ شد. نام بزرگ بانوان ایران ثبت ‏شد. نام بزرگ بانوان ‏قم ثبت ‏شد. نام بزرگ بانوان چهارمردان ثبت ‏شد. بانوان قم و بانوان چهارمردان پیشرو این نهضت اسلامى بودند. رشد سیاسى ‏خودشان را اثبات كردند. نهضت را راهنمایى كردند.

شما رهبران این نهضت هستید. بانوان رهبر نهضت ما هستند. ما دنباله آنها هستیم. من شما را به رهبرى قبول دارم و خدمتگزار شمایم. خداوند شما را براى اسلام حفظ كند.»

«من باید تشكر كنم از اهالى قم و از بانوان معظم قم كه در یك ‏همچو اوقاتى كه ما گرفتار ابرقدرت‎ها و قدرت‎هاى فاسد هستیم و ایران از هر طرف مورد حمله آنها هستند، شما بانوان در پشت ‏جبهه آن فعالیتى را مى‏كنید كه آن سلحشوران در جبهه‏ها... این ‏یك امرى است كه بسیار مورد تشكر است و بسیار ارزنده است و در پیش خداى تبارك و تعالى ارزندگى شایان دارد.»

منبع:

ماهنامه كوثر، ش 31، احمد لقمانى .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.