تبیان، دستیار زندگی
با نظر به اینكه خمس جای‏گاه خاصی در اسلام دارد. در این‏جا ضمن بیان اهمیت آن، مالكیت آن را نیز بیان می‏كنیم. خمس، بودجه‏ای است در دست پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و امام (علیه‌السلام) تا در مصالح اسلامی مصرف كنند. نمی‏توان گفت خمس، مخصوص اداره كردن زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خُمس مال چه‌كسی است؟

خمس در كتاب و سنّت‏

بخشش

با نظر به اینكه خمس جای‏گاه خاصی در اسلام دارد. در این‏جا ضمن بیان اهمیت آن، مالكیت آن را نیز بیان می‏كنیم.

خمس، بودجه‏ای است در دست پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و امام (علیه‌السلام) تا در مصالح اسلامی مصرف كنند. نمی‏توان گفت خمس، مخصوص اداره كردن زندگی سادات فقیر است و بس، چرا كه اگر خمسِ اموال گردآوری شود ثروت عظیمی را به وجود می‏آورد كه به مراتب زیادتر از اداره كردن سادات مستمند و فرزندان حضرت زهرا و علی (علیهما ‌السلام) است. مضاف بر این‏كه اگر فرضاً در مقطع زمانی خاصی سادات فقیر نداشتیم بلكه همه سادات خودشان خمس می‏دادند، در چنین شرایطی خمس را در چه راهی باید مصرف كرد و متولّی یا متولّیان خمس كیانند؟

از امام (علیه‌السلام) سؤال شد اگر خمس (دریافت شده توسط فقیر و یتیم) از مصارف سال (او) زیادتر باشد چه باید كرد؟ فرمود: «انّ الزّائد یرجع الی الوالی و التّقسیم بنظره؛ زیادی خمس به حاكم اسلامی بر می‏گردد و تقسیم آن به نظر او می‏باشد.»

آنچه از قرآن و روایات مفهوم می‏شود این است كه خمس، یك نوع بودجه مشروط برای اداره جامعه اسلامی و ترویج مبانی دینی است و مدیریت آن به دست پیامبر و یا جانشینان معصوم اوست. به همین دلیل حكومتهای بنی‏امیّه و بنی‏العباس و حتی در عصر خلفای راشدین به گرفتن مالیات و زكات بسنده می‏كردند و متعرض خمس نمی‏شدند و در بعضی از مواقع از صاحبان خمس اجازه می‏خواستند كه خمس را برای مردم مصرف كرده و در آینده دِین خود را پرداخت نمایند.

و حكومتی بودن این مال را خداوند در آیه خمس بیان فرموده است: «و اعلموا انّما غنمتم من شی‏ء فانّ للّه خمسه و للرّسول و لذی القربی و الیتامی و المساكین و ابن السّبیل ان كنتم آمنتم بالله و ما انزلنا علی عبدنا یوم الفرقان یوم التقی الجمعان و الله علی كل شی‏ء قدیر؛(1) و بدانید كه از هر چیزی كه سود ببرید، یك پنجم آن برای خدا و پیامبر و از آن خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و از راه ماندگان است....»

در احادیث و كتابهای لغوی، غنیمت به معنای مطلق فایده آمده است. حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) در تفسیر آیه خمس رسیده كه می‏فرماید: «و كلّ ما افاده النّاس فهو غنیمة؛ هر چیزی كه مردم از منافع به دست آورند آن، غنیمت و فایده محسوب می‏شود». سپس در ادامه می‏فرماید: فرقی نیست بین گنج‏ها، معدن‏ها و جواهراتی كه غوّاصان از دریا به دست می‏آورند، و مال حلالی كه با مال حرام مخلوط شده باشد، و غنایم و فوایدی كه از طریق جنگ و جهاد به دست جنگ‏جویان افتاده باشد، و زمینی كه كافر ذمّی از مسلمان خریداری نماید، و مالی كه از طریق كسب و كار و تجارت و صنعت به دست بیاید، و میراثی كه خمس آن داده نشده باشد؛ در تمام این موارد، پرداخت یك پنجم آن واجب می‏شود. به دلیل این‏كه تمام اینها غنیمت و فایده محسوب می‏گردد و از روزی و رزق خدا فراهم شده است.(2)

خمس، بودجه‏ای است در دست پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و امام (علیه‌السلام) تا در مصالح اسلامی مصرف كنند

در اصل وجوب، یك پنجم، از منافعی كه سال بر آن گذشته و از موارد هفتگانه‏ای كه در رساله مراجع آمده است، تردیدی نداریم، ولی بحث ما در این قسمت پیرامون "مالكیت و عدم مالكیت خمس" و "متولّی" آن است. در صورتی كه بودجه‏ای در دست حكومت معصوم باشد، احدی بالاصالة مالك آن نخواهد بود. یكی از شواهدی كه ثابت می‏كند خمس باید به دست امام برسد و مصرف شود این است كه تقسیم سهم سادات به گروه یتیم، مسكین و ابن السبیل (در راه ماندگان) لازم نیست مساوی باشد، بلكه تقسیم آن باید با نظر ولی خمس و امام معصوم و در غیبت كبری‏ به دست مجتهد جامع الشرایط صورت بگیرد؛ چنان‏كه در حدیث صحیح بَزَنطی آمده: هنگامی كه از امام رضا (علیه‌السلام) پرسیدند: اگر یك گروه از سهمْ برندگانِ سهم سادات زیادتر از گروه دیگر باشد خمس را چگونه باید میان آنها تقسیم كرد؟ امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «ذاك الی الامام؛ این امر به نظر امام بستگی دارد. همان‏گونه كه پیامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز طبق نظر خود عمل می‏كرد، امام نیز بر این شیوه عمل می‏كند.(3)

از امام (علیه‌السلام) سؤال شد اگر خمس (دریافت شده توسط فقیر و یتیم) از مصارف سال (او) زیادتر باشد چه باید كرد؟ فرمود: «انّ الزّائد یرجع الی الوالی و التّقسیم بنظره؛ زیادی خمس به حاكم اسلامی بر می‏گردد و تقسیم آن به نظر او می‏باشد.»


1) انفال (8) آیه 41.

2) فقه الرضا، ص 293.

3) كافی، ج 8، ص 544 و وسائل الشیعه، ج 9، ص 519.

محمدباقر شریعتی سبزواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.