تبیان، دستیار زندگی
مدیر تولید مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» به كارگردانی «مهران مدیری» ضمن اشاره به این كه این مجموعه وارد بازی‌های سیاسی نشده است، گفت: بخش‌هایی از این مجموعه به دلیل كمبود زمان در مونتاژ حذف شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذفیات «مرد هزار چهره» سیاسی نبود

مهران مدیری

مدیر تولید مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» به كارگردانی «مهران مدیری» ضمن اشاره به این كه این مجموعه وارد بازی‌های سیاسی نشده است، گفت: بخش‌هایی از این مجموعه به دلیل كمبود زمان در مونتاژ حذف شد.

عبدالرضا شهباززاده در گفت و گو با فارس درباره تبدیل سریال «مرد هزار چهره» از 15 قسمت به 13 قسمت و حذف بخش‌هایی از آن گفت: ما زمان زیادی برای تولید نداشتیم و بخش‌هایی از مجموعه نیز كه تصویربرداری شده بود در زمان تدوین به علت كمبود وقت كنار گذاشته شد.

وی افزود: گروه در فرصت خیلی كمی ساخت كار را آغاز كرد و در میانه راه به جایی رسیدیم كه به دلیل عدم زمان كافی دیگر نتوانستیم این مسیر را ادامه دهیم و آن طور كه باید این 15 قسمت را كامل ضبط كنیم. مثلا بخش‌هایی كه در تیزرهای تلویزیونی سریال با حضور رضا رشیدپور پخش شد، از جمله آن موارد است. زیرا ما نرسیدیم كه پایان سریال را آن طور كه باید ضبط كنیم به همین دلیل پایان آن را تغییر دادیم و صحنه‌های اضافی را كه با تغییر پایان بی‌ربط شده بود، از كار درآوردیم.

مهران مدیری

وی در ادامه گفت: امااز آنجاییكه تیتراژ سریال از قبل ضبط شده بود و سازنده آن در انگلستان به سر می‌برد ما نتوانستیم اسامی افرادی را كه حذف شده بودند از تیتراژ خارج كنیم.بخش حضور رضا رشیدپور در خانه شخصیت قذاقه مندیان نیز كه در تیزرهای تلویزیونی پخش شده بود به همین دلیل از مجموعه حذف شده بود.

وی با بیان اینكه اگر ما فرصت كافی برای ساخت داشتیم مخاطبان انتهای سریال را به شكل دیگری می‌دیدند، ادامه داد: در این مدت شایعات زیادی مبنی بر حذفیات سریال به وجود آمده كه هیچكدام صحت ندارد وبخش هایی كه حذف شد حاوی هیچ نكته خاصی نبود و لطمه‌ای به داستان اصلی سریال نمی‌زد.

وی تصریح كرد: یكی از مشكلات ما به تصمیم گیری‌های سازمان صدا و سیما برمی‌گردد كه در پایان دقایق اضافه انتظار شوتی را از ما دارند كه به گل نیز تبدیل شود و با این كه می دانند ما هر سال مناسبت های ثابتی را داریم در انتخاب فیلمنامه و شروع كار ساخت تعلل می كنند و كار را برای سازندگان مشكل می‌كنند.

«مرد هزار چهره» وارد بازی‌های سیاسی نشده است

شهباززاده با اشاره به اینكه «مرد هزار چهره» سریالی است كه اگر كسی بخواهد آن را نقد كند باید با چشم باز این كار را بكند، ادامه داد:مهران مدیری كارهای بسیاری مانند ساعت خوش، نقطه چین، پاورچین و.... ساخته كه همه آنها باید در یك كفه و این سریال در یك كفه قرار گیرد. این سریال داستان ویژه‌ای داشت كه هركسی با هر تفكر و سلیقه شخصی می‌‌تواند آن را به موضوعات مختلفی ارتباط دهد و بنابر تفكرات خود آن را تعبیر كند اما باید بگویم كه سازندگان این اثر آن را سوای مسائل سیاسی ساخته‌اند و به هیچ جبهه و جناح سیاسی وصل نبود و این از كوتاه عقلی برخی است كه سریال را به مسائل این چنینی ربط می‌دهند.

مهران مدیری

وی افزود: بسط دادن قصه‌های سریال به موضوعات مختلف بسته به تفكرات آدمهاست. به دلیل حساسیت‌هایی كه روی این سریال بود، آن را افراد بسیاری دیدند تا به پخش رسید و اگر مشكل خاصی در آن بود مطمئن باشید كه به پخش نمی‌رسید. هدف ما در مجموعه «مرد هزار چهره» بیان دردهای جامعه به شكلی بود كه دور از آلودگی‌های حاشیه‌ای باشد.اگر بخواهیم موضوع آن را در جامعه بسط بدهیم هستند كسانی كه در جامعه كلاه‌برداری می‌كنند و اشتباه در جای خود قرار می‌گیرند و هیچ مساله دور از ذهنی نیست.

مهران مدیری با مرد هزار چهره دوباره متولد شد

مدیر تولید مجموعه «مرد هزار چهره» در ادامه گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت:مهران مدیری یكی از شاهكارهای خود را با بكارگیری نیروهای خوب و حرفه‌ای سینمایی ساخت و او با مرد هزارچهره دوباره متولد شد.یك كارگردان زمانی می‌تواند موفق باشد كه هر كارش با دیگری متفاوت باشد. مثلا مرحوم علی حاتمی هر كارش با دیگری فرق می‌كرد و اینها نشانه پیشرفت فیلمساز است و مخاطبان خود را هم داشت همانطور كه «مرد هزار چهره» در ایام نوروز بیش از 90 درصد مخاطب داشته است.

وی اظهار داشت:اگر آقای مدیری در همان ساخت پلاتو و برنامه‌های 90 شبی باقی می‌ماند مطمئن باشید كسی از او تشكر نمی كرد و همه می‌گفتند او كارگردان 90 شبی است و كار خود را انجام می‌دهد.ولی همین قدر كه به خود جسارت داده تا با بازیگران سینما كار كند و قصه‌ای بسازد كه آخرش مشخص نیست، ریسك بزرگی بود.

مهران مدیری

شهباززاده تصریح كرد: او از جمله افرادی است كه حداقل كارگردانی را به نحو احسن می‌شناسد و بازی گرفتن از بازیگر را بلد است. مثلا علیرضا خمسه در بازی‌های آخر خود، خمسه باقی مانده بود اما در «مرد هزار چهره» به «قذاقه‌مندیان» تبدیل شد و تفاوت بسیاری با نقش‌های قبلی‌اش داشت كه نحوه ارائه كار و بازی گرفتن مهران مدیری را نشان می‌دهد.این مجموعه پروژه‌ای بود كه مهران مدیری آن را به درستی هدایت و ثابت كرد كه می‌تواند.

مرد هزار چهره با هر موضوع دیگری می‌توانست حساسیت‌برانگیز باشد

وی در ادامه درباره ریسك كردن مهران مدیری در انتخاب مشاغل به كار گرفته شده در این سریال نیز گفت: هر موضوع و سوژه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌ها به كار گرفته شود، پس از مدتی به موضوعی برای بحث تبدیل می‌شود همانطور كه قبلا هم اتفاق افتاده است و ما دست روی هر موضوعی می‌گذاشتیم احتمال ایجاد حساسیت در آن می‌رفت.

مهران مدیری

وی ادامه داد: با توجه به همه این مسائل ما پیش از شروع كار، فیلمنامه را برای نیروی انتظامی فرستادیم و آنها، به طور كامل آن را خوانده و ارزیابی كردند.اگر یك فیلمساز بخواهد یك فیلم خوب بسازد باید به مسائل و مشكلات جامعه خود نیز بپردازد و درد آنها را بیان كند و اگر بخواهیم با این تفكرات فیلم بسازیم نمی‌شود. هدف ما این بود كه هم مردم تفریحی داشته باشند و هم سریال مطلبی را برساند كه یك آدم خوب هم می‌تواند در شرایط مختلف بد شود.

مدیری با «مرد هزار چهره» به دنیای چند فضایی پا گذاشت

شهباززاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس درباره دلایل موفقیت سریال «مرد هزار چهره» نیز گفت: همین قدر كه مهران مدیری از یك فضای بسته و 90 شبی خود را به فضای دیگری در لوكیشن‌های دیگر قرار داده و خود را با آنها وفق می‌دهد شاهكار است. چون كار مشكلی است كه از كار پلاتو به خیابان بیایی و ازدحام جمعیت را ببینی. من كارگردان‌های بسیاری را دیده‌ام كه در این شرایط كار خود را نیمه كاره رها كردند.

سریال مرد هزار چهره

وی افزود: «مرد هزار چهره» در دقیقه 90 بدون سناریو ساخته شد و در لحظه اعلام می‌كردند كه به چه چیزی نیاز دارند. آوردن آن همه سلاح و ماشین پلیس سر صحنه شوخی نبود و كار سختی است. ضمن اینكه ما در لوكیشن دادگاه كه در سالن اجتماعات كاخ دادگستری بود، 600 هنرور داشتیم كه كار بسیار مشكلی است. جمع آوری و گرفتن پلان از این همه آدم كار طاقت فرسایی است.

وی با بیان اینكه مدیری از تك فضابودن خارج شده و فضاهای متفاوتی را در این سریال تجربه كرده است، گفت: او فضاشكنی كرد كه باعث جذب بیننده به تلویزیون می‌شود البته طراحی صحنه و لباس مجموعه نیز در جای خود كار مشكلی بود. فضاهای خانه قداره بندیان زمان بسیاری را به خود اختصاص داده بود و همچنین لوكیشن بیمارستان جای تمیزی انتخاب شده بود تا مخاطب را زده نكند.

سریال مرد هزار چهره

برای پیداكردن دادگاه مورد نظرمان نیز به همراه تهیه كننده حدود 25روز وقت گذاشتیم تا دادگاه واقعی پیدا كنیم درصورتی كه ساختن دادگاه برای ما كار سختی نبود ولی چون با این كار مخاطب بیشتر جذب صحنه ها می‌شود و كار ملموس تر و واقعی‌تر می شود، مهران مدیری همه تمهیدات را به نحو احسن چید.