تبیان، دستیار زندگی
یكی از نویسندگان مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» با ابیان اینكه ایده این سریال اقتباسی است،گفـت: داستان این مجموعه جدید و با كارهای قبلی مدیری بسیار تفاوت داشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مرد هزار چهره» اقتباسی اما متفاوت

محراب قاسم‌خانی

یكی از نویسندگان مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» با ابیان اینكه ایده این سریال اقتباسی است،گفـت: داستان این مجموعه جدید و با كارهای قبلی مدیری بسیار تفاوت داشت.

محراب قاسم‌خانی در گفت و گو با فارس گفت: ایده اولیه سریال تلویزیونی «مرد هزار چهره» از داستان پخمه عزیز نسین گرفته شده ولی موقعیت‌ها و داستان كاملا متفاوت است و كاملا در فضای دیگری رخ می‌دهد.

وی افزود: طراحی اصلی قصه را «پیمان قاسم‌خانی» انجام و نظارت كرده و من، امیر مهدی ژوله و خشایار الوند هركدام 4 الی 5 قسمت از داستان‌های سریال را نوشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: ما برای نوشتن كاری در 13 قسمت باید از فضای كارهای قبلی بیرون می‌آمدیم زیرا در كارهای پر قسمت، مخاطبان از قسمت‌های 20 به بعد به كار نزدیك می‌شوند ولی در این كار ما برحسب ماجراها پیش رفتیم چون 13 قسمت بیشتر فرصت نداشتیم.

وی تصریح كرد: این كار با كارهای قبلی مهران مدیری تفاوت بسیاری داشت و مانند آنها ساخته نشد و ما تلاش كردیم تا فضای جدیدی را خلق كنیم كه هم برای ما تازگی داشت و هم مخاطب را جذب كند.به نظر من ساخت سریال 90 قسمتی كار غلطی است. همیشه فرصت برای نوشتن و فكر كردن كم است و بازیگر اصلا فرصت تمرین كردن ندارد ولی در كارهایی كه تعداد قسمت‌های كمتری دارند و فرصت برای ساخت فراهم است معمولا كارها بهتر ساخته می‌شوند.

وی درباره اینكه در كارهای نود قسمتی معمولا نویسنده با توجه به بازخورد مخاطبان به كم و كاست‌های شخصیت‌ها پی‌برده و آنها را سر و سامان می‌دهد نیز گفت: همیشه بازخورد مخاطبان راه گشای ما نیست. گاهی اوقات ما در ادامه مسیر، فضا را در می‌یابیم و به كمبودهای شخصیت‌ها پی‌ می‌بریم و در ادامه به حذف و اضافه می‌پردازیم.این‌گونه نیست كه مثلا می‌گویند از قسمت 20 به بعد كار پخته می‌شود بلكه از این قسمت‌ها به بعد است كه مردم كم كم شخصیت‌ها را می‌پذیرند و به هر شب دیدن آنها عادت می‌كنند.

وی در ادامه درباره هدفش از نویسندگی كارهای طنز و پیامی كه به مخاطب می‌دهد، اظهار داشت: من تا به حال كار نویسندگی در چند مجموعه‌ را انجام داده‌ام ولی از میان آنها «پاورچین» را از سایرین بیشتر دوست دارم. چون ساده بود و خیال پیام دادن به مردم را نداشتیم. البته در «شب‌های برره» نیز آن قدر كه مردم از داستان‌های سریال پیام گرفتند، ما قصد پیام دادن نداشتیم.

وی افزود: قرار نیست همواره در طنز تلویزیونی پیام بدهیم. بلكه قصد فقط خنداندن است. اینكه كاری خوب نوشته شده، خوب بازی شود و مردم بهشان خوش بگذرد و در این میان فقط كار باید با وجدان انجام شود و خنداندن مخاطب به هر قیمتی انجام شود.

وی با بیان اینكه مجموعه نقطه چین با فاصله پایین‌تر از سایر كارها بوده، درباره سریال باغ مظفر نیز گفت: در آن شرایطی كه مجموعه «باغ مظفر» ساخته شد، بهتر از آن كار در نمی‌آمد البته در این میان برخی هم به حجم تبلیغات اشاره كردند كه در آن زمان كار دیگری نمی‌شد كرد. ذكر این نكته نیز ضروری است كه ما در مورد تبلیغات عمدا آنقدر رو برخورد كردیم چون می‌خواستیم با مخاطب رو راست باشیم به گونه‌ای كه فكر نكند قصد داریم یواشكی او را ترغیب به استفاده از محصول خاصی بكنیم.ما مجبور به انجام این كار شدیم و ترجیح دادیم كه كار را صاف و پوست كنده انجام دهیم.

محراب قاسم خانی در ادامه درباره تركیب نویسندگان مجموعه‌های مهران مدیری نیز گفت: ما خیلی دوست داریم كه از نویسندگان متنوعی استفاده كنیم اما در این چند سال نتوانسته‌ایم آنها را پیدا كنیم. مثلا امیر مهدی ژوله از میان مطبوعات به میان ما آمد و نوعی طنز جدید را برای ما آورد. ما سر مجموعه پاورچین شروع به متن گرفتن از بسیاری از نویسندگان كردیم ولی اصلا خوب نبودند و بیشتر انرژی ما صرف خواندن متن‌ها می‌شد. آن موقع به ما گفتند كه مافیا تشكیل داده‌ایم ولی بعد از این حرف تصمیم گرفتیم كه گروهی باشیم كه پشت یكدیگر هستیم و از هم حمایت می‌كنیم. البته شیوه‌های ما متفاوت است. ژوله شوخی‌های ویژه‌ای دارد، الوند تجربه زیادی دارد،‌پیمان روی قضایا مسلط است و مهران مدیری تنها كسی است كه با خیال راحت می‌توانید سكانس را به او بسپارید و مطمئن باشید كه منفجرش نمی‌كند و حتی بهتر هم می‌شود.

وی افزود: ما در كار نویسندگی كارهای طنز و كمدی حرفه‌ای نیستیم و نسبت به دنیا خیلی عقب هستیم و برای رسیدن به نقطه مطلوب در تلاش هستیم و اگر زمان و بودجه كافی برای ساخت برنامه‌ها در اختیار داشتیم، كارهایمان نیز بسیار موفق‌تر بود. البته در حال حاضر كارها نسبت به چندسال قبل حرفه‌ای‌تر شده و شبكه‌ها نیز حرفه‌ای‌تر شده‌اند و اشتباهاتی را كه قبلا انجام دادند دیگر انجام نمی‌دهند.

منبع : فارس