تبیان، دستیار زندگی
روز هفدهم ماه ربیع الاول سال 82 هجری قمری در خانه امام زین العابدین علیه السلام واقع در مدینه طفلی از صلب امام محمدباقر علیه السلام قدم به دنیا گذاشت که بعدها به اسم جعفر صادق (علیه‎السلام) معروف شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت امام صادق علیه السلام در حین ولادت

امام صادق(ع)

روز هفدهم ماه ربيع الاول سال 82 هجري قمري در خانه امام زين العابدين عليه السلام واقع در مدينه طفلي از صلب امام محمدباقر عليه السلام قدم به دنيا گذاشت که بعدها به اسم جعفر صادق (عليه‎السلام) معروف شد.

وقتي طفل متولد گرديد زن قابله که براي کمک به زائو آمده بود، مشاهده کرد که کودکي کوچک و لاغر است و فکر کرد که شايد نوزاد لاغراندام، زنده نماند و با اين که از لحاظ ادامه حيات آن طفل مردد بود دريافتِ مژدگاني را فراموش نکرد و بعد از اين که نوزاد را کنار مادرش قرار داد از اطاق خارج شد تا اين که نزد پدر طفل برود و مژدگاني دريافت نمايد.

زن قابله در آن خانه پدر نوزاد را جستجو کرد ولي او را نيافت چون هنگام وضع حمل، محمدباقر (عليه‎السلام) در خانه نبود تا اين که زن قابله از وي مژدگاني دريافت کند و به او گفتند که زين العابدين (عليه السلام) جد نوزاد در خانه است و مي‎تواند او را ببیند.

زن قابله بعد از کسب اجازه وارد بر زين‎العابدين(عليه السلام) شد و گفت خداوند به شما يک نوه ذکور عطا کرده است.

امام زين العابدين(عليه السلام) گفت اميدوارم که قدمش مبارک باشد و بعد پرسيد آيا اين مژده را به پدرش دادي؟

زن قابله گفت پدرش، در خانه نيست وگرنه اول به او مژده مي‎دادم.

زين العابدين(عليه السلام) گفت ميل دارم نوه خود را ببينم اما نمي‎خواهم که او را از اطاق مادرش خارج کني زيرا امروز هوا قدري سرد است و بيم آن مي‎رود که سرما بخورد .

آنگاه زين العابدين (عليه السلام) از زن قابله پرسيد آيا نوه من زيبا هست؟

قابله جرات نکرد بگويد که نوزاد ضعيف و نحيف است. فقط گفت چشم‎هاي آبي‎اش خيلي زيبا مي‎باشد.

زين العابدين(عليه السلام) گفت از اين قرار، چشم‎هاي او، شبيه چشم‎هاي مادرم (رحمة الله عليه) مي‎باشد.

چشم‎هاي شهربانو يزدگرد سوم و مادر زين العابدين(عليه السلام)آبي رنگ بود و جعفر صادق(عليه‎السلام) بر طبق قانون مندل چشم‎هاي آبي رنگ را از جده بزرگ پدري خود به ارث برد.

روايتي وجود دارد مشعر بر اين که چشم‎هاي کيهان‎بانو خواهر شهربانو هم که جزو اسيران خانواده يزدگرد سوم از مدائن به مدينه آورده شد، نيز آبي رنگ بود، و اگر اين روايت درست باشد حضرت جعفر صادق(عليه‎السلام) چشم‎هاي آبي رنگ را از دو شاهزاده خانم ايراني به ميراث برده چون کيهان‎بانو دختر يزدگرد سوم نيز جده بزرگ امام جعفر صادق (عليه السلام) بود منتها جده مادري او.

منبع:

کتاب مغز متفکر جهان شیعه، ذبیح الله منصوری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.