كنار رود ارس در استان آذربایجان شرقی را به حق جایی شبیه بهشت نامیده اند؛ از جلفا تا كلیبر و ارسباران مناظر حیرت انگیز و شگفت آوری وجود دارد كه انسان را به وجد و شعف وامی دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اشتبین" چشم انتظارگردشگران

كنار رود ارس در استان آذربایجان شرقی را به حق جایی شبیه بهشت نامیده اند؛ از جلفا تا كلیبر و ارسباران مناظر حیرت انگیز و شگفت آوری وجود دارد كه انسان را به وجد و شعف وامی دارد.

در میان روستاهای اطراف رود ارس با جنگل ها و كوه ها و مناطق حفاظت شده مارال ها، روستای اشتبین ، یكی از روستاهای شگفت كشور، شهرت خاصی دارد.

مسافران پس از گذر از جلفا، روستای سیه رود، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) روستای دوزال، كردشت از سه راهی هراس به روستای زیبای اشتبین وارد می شوند.

روستای اشتبین از مجموعه سه آبادی به نام های هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشكیل شده و دارای سابقه تاریخی كهن است. چندین كتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی، یك گورستان قدیمی، كتیبه های مرمرین مربوط به قرن های نهم و دهم هجری حكایت از پیشینه تاریخی گرانبهای آن دارد.

ابوالقاسم نباتی عارف و شاعر معروف آذربایجان در اشتبین به دنیا آمده و به وصیت خود در این مكان به خاك سپرده شده است. تولید ابریشم در این روستا از قدیم رونق دارد و عده زیادی از مردم به تولید و پرورش كرم ابریشم اشتغال دارند.

میوه های باغی و محصولات جالیز اشتبین بسیار مرغوب است. انار، انجیر، گردو، گلابی، آلبالو، زردآلو، انگور، سماق، زغال اخته، ازگیل، انگور و توت به فراوانی از باغ ها به دست می آید. به علت نبودن سردخانه و عدم امكان دسترسی آسان به شهر بسیاری از این میوه ها از بین می رود.

خانه های روستای اشتبین معماری بسیار زیبایی دارد و حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر است. در هر گوشه كوچه های آن، كارگاه تولید ابریشم به چشم می خورد و در این میان زنان روستا كه لواش تنوری می پزند نان را به میهمانان پیشكش می كنند.

نوجوانان و كودكان روستای اشتبین مانند بزرگان خود از كمك به میهمانان دریغ نمی كنند و تا مسافتی زیاد آنان را بدرقه می كنند.

 

منبع:

تبیان آذربایجان شرقی