تبیان، دستیار زندگی
اگرچه دید و بازدیدهای نوروزی و آداب و رسوم مربوط به آن از جمله پسندیده ترین سنت های ما ایرانیان است، ولی برخی افراد با آغاز فصل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز و سلامت

سفره هفت سین

اگرچه دید و بازدیدهای نوروزی و آداب و رسوم مربوط به آن از جمله پسندیده ترین سنت های ما ایرانیان است، ولی برخی افراد با آغاز فصل این گونه رفت و آمدها، آن هم با ویژگی های پذیرایی از مهمان مخصوص به خودش، مانند چیدن انواع خوراكی ها و تنقلات لذیذ و چاق كننده، زانوی غم به بغل گرفته و احساس نگرانی می كنند.

آنها كسانى هستند كه از چند ماه گذشته به امید داشتن اندامى متناسب، با كمك انواع رژیم هاى لاغرى و قرص هاى تجویزى از جانب پزشكان تغذیه یا منابع معتبر یا غیرمعتبر دیگر و همچنین صرف هزینه هاى گزاف، به سختى اقدام به كاهش اضافه وزن خود كرده و تازه به وضعیت مطلوبى رسیده اند كه با شروع دید و بازدیدها و تعارفات متعاقب آن براى صرف این خوراكى هاى متنوع و نه چندان كم ضرر، باید دوباره منتظر بازگشت اضافه وزن كاسته شده شان بوده و در واقع رنج ها و زحماتشان در اندك زمانى به كلى بى نتیجه خواهد ماند.

این مسئله نه تنها پیامدهاى جسمى را به همراه دارد، بلكه در ذهن فردى كه با این همه انگیزه، سختى ها و محرومیت هاى رژیم غذایى را تحمل كرده است، از روزهاى نوروزى خاطره اى ناخوشایند به جاى خواهد ماند.

گذشته از این مسائل، به طور كلى داشتن سیستم تغذیه اى نادرست و نامنظم، و خوردن هاى پیاپى و بى موقع در این روزها، سلامت جسمانى همه افراد را از تعادل موجود خارج مى سازد، مگر آنكه پیش از فرارسیدن این روزها، با اراده اى راسخ در نحوه تغذیه مان، تصمیمى جدى اتخاذ كنیم تا نه تنها طى این ایام با مشكلى در سلامتى مواجه نشویم بلكه در پایان نیز، بهترین و زیباترین خاطرات نوروزى را در آغاز دفتر زندگى سال جدید حك كنیم.

در همین راستا توصیه هایى ارائه خواهد شد كه رعایت آنها مى تواند از بسیارى نگرانى هاى بكاهد:

پیشنهاد براى افراد در حال رژیم:

هرگز در این ایام بدون مشورت با پزشك خود دستورات رژیمى خود را رها نكنید، زیرا ممكن است نظم ایجاد شده در بدن شما با بى نظمى تغذیه اى در ایام تعطیلات، به اضافه وزن بیشترى منجر شود.

از آنجا كه اغلب رژیم هاى ارائه شده از جانب پزشكان متخصص، بر اساس میزان كالرى مورد نیاز هر بدن با توجه به شرایط مختلف سنی، جنسی، قد، استخوان بندى، فاكتورهاى خونى و ... است، لازم است پیش از آغاز تعطیلات با مراجعه به پزشك و یا مطالعه كتاب هاى مربوطه در این زمینه، میزان كالرى هر یك از مواد غذایى و تنقلات موجود در سبد پذیرایى نوروزى مانند آجیل، شیرینى، شكلات و غیره را یادداشت كرده و با برنامه ریزى در مصرف آنها با توجه به میزان كالرى مورد نیاز بدن تان، از پشیمانى هاى بعدى جلوگیرى كنید.

آنچه همه ما را در حفظ سلامت جسمانى در این روزها یارى خواهد داد، ایجاد اندكى تغییر در نحوه اجراى آداب پذیرایى نوروزى است.

كافى است شما چه در نقش میزبان و چه در نقش میهمان، به نكات زیر توجه كنید:

?- ترك عادت تعارف زیاد براى صرف خوراكى ها:

همه به ویژگى مهمان نوازى ما ایرانیان واقفند. این روزها نیز بازار این خصلت پسندیده بسیار داغ است، ولى امان از زمانى كه از تعارف به عنوان ابزارى در خدمت این سنت پسندیده، بیش از حد و اندازه استفاده شود كه در نهایت ممكن است براى میهمانان به جاى خدمت عامل زحمت گردد.

?- پذیرایى با میوه هاى پوست كنده:

بسیارى از خانواده ها روزى از ایام نوروزى را انتخاب كرده و با اعلام آن به اقوام و خویشاوندان آمادگى خود را براى پذیرایى میهمانان در آن روز به اطلاع مى رسانند. شما مى توانید در چنین روز پر رفت وآمدى در كنار میوه هاى چیده شده در ظروف پذیرایى، تعدادى از میوه ها را (به شرط رعایت كامل بهداشت و با استفاده از دستكش یك بار مصرف) پوست كنده و برش هاى آنها را با تزئینى زیبا بر روى ظرفى بزرگ بچینید. بسیارى از میهمانان، خوردن تنها چند تكه از میوه هاى مختلف را بیشتر از خوردن یك عدد میوه بزرگ كامل ترجیح مى دهند. در پایان در صورتى كه از میوه هاى پوست كنده مقدارى باقى ماند، شما مى توانید از آنها كمپوتى لذیذ درست كرده و یا آنكه آنها را خشك كنید.

این روش داراى مزیت دیگرى نیز است. با این روش شما مى توانید براى مصرف میوه هایى كه با هزینه گزاف خریدارى كرده اید و تنها لكه هایى بر روى پوست آنها ایجاد شده و دیگر قابل پذیرایى براى مهمان نیست، راهى پیدا كنید.

روزنامه شرق

*مطالب مرتبط:

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

چه بخوریم تا سالم بمانیم

چه غذاهایی را باید کم مصرف کرد؟

تغذیه سالم و ده فرمان غذایی

میوه ها و سبزی ها در هرم غذایی

غذاهای خوب و غذاهای بد گروه های غذایی

مطالب کامل و جامع درباره چاقی و رژیم های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.