تبیان، دستیار زندگی
ماده 1 ـ انتخابات مجلس شورای اسلامی بر طبق مقررات این قانون انجام می گیرد و دولت موظف است در برگزاری انتخابات ترتیبی اتخاذ نماید كه پیش از پایان دوره قبل ، انتخابات را برگزار نماید به طوری كه كشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

قانون انتخابات مجلس، کلیات

فصل اول ـ  كلیات              

فصل دوم ـ كیفیت انتخابات      

فصل سوم ـ شرایط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان     

فصل چهارم  ـ هیأت اجرائی                  

فصل پنجم ـ اعلام داوطلبی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان   

فصل ششم ـ تبلیغات         

فصل هفتم ـ جرائم و تخلفات    

فصل هشتم ـ شكایات و نحوه رسیدگی                           

فصل نهم ـ مجازات  

فصل دهم ـ تمهید مقدمات ، تشكیل و افتتاح مجلس شورای اسلامی  

فصل اول – كلیات

ماده 1 ـ انتخابات مجلس شورای اسلامی بر طبق مقررات این قانون انجام می گیرد و دولت موظف است در برگزاری انتخابات ترتیبی اتخاذ نماید كه پیش از پایان دوره قبل ، انتخابات را برگزار نماید به طوری كه كشور در هیچ زمان بدون مجلس نباشد .

تبصره ـ مقصود از كلمه "مجلس" در این قانون، مجلس شورای اسلامی میباشد .

ماده 2 ـ عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و نود نفر می باشد و افزایش تعداد آن براساس اصل شصت و چهارم (64) قانون اساسی خواهد بود .

تبصره ـ از تعداد كل نمایندگان پنج نفر به ترتیب ذیل مربوط به اقلیتهای دینی می باشد :

زرتشتیان و كلیمیان هر كدام یك نماینده ، مسیحیان آشوری و كلدانی مجموعاً یك نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر كدام یك نماینده .

ماده 3 ـ نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان می باشد . این نظارت استصوابی و عام و در تمام مراحل در كلیه امور مربوط به انتخابات جاری است .

ماده 4 ـ انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه های فاقد نماینده همزمان با یكی از انتخابات مذكور در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد . چنانچه تعداد نمایندگان مجلس كمتر از چهارپنجم مجموع نمایندگان گردد و بیشتر از یك سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد و یا در مدت باقیمانده هیچیك از انتخابات مذكور برگزار نگردد ، انتخابات میاندوره ای انجام خواهد شد .

ماده 5 ـ سرپرستان وزارت كشور ، استانداری ، فرمانداری و بخشداری در اجرای این قانون به جای وزیر كشور ، استاندار ، فرماندار و بخشدار خواهند بود .

ماده 6 ـ سنوات نمایندگی مستخدمین رسمی دولت اعم از لشكری و كشوری و سازمانها و شركتها و مؤسسـات دولتـی و وابـسته بـه دولـت ، نهادهای عمومی و شهرداریها پس از انتخاب شدن و صدور اعتبار نامه با اعطای گروه و افزایش سنواتی مربوطه جزو سنوات خدمتی آنان محسوب خواهد شد و در دوران نمایندگی فـقط حقـوق نـماینـدگی را دریافت خواهند كرد .

تبصره ـ سالهای دوره نمایندگی مجلس جزء سنوات خدمت آن تعداد از نمایندگانی هم كه در طـول دوره نـماینـدگی و یـا پـس از آن به استخدام دستگاههای دولتی و وابسته به دولت در می آیند محسوب می گردد .