تبیان، دستیار زندگی
اگر چند بخش اول این كتاب را خوانده باشید، اصول اساسی ایجاد یك صفحه وب را می‌دانید و حتی اگر آن فصل را نخوانده‌اید و مستقیماً كار خود را با این پروژه شروع كرده‌اید، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد یك صفحه شخصی

اگر چند بخش اول این كتاب را خوانده باشید، اصول اساسی ایجاد یك صفحه وب را می‌دانید و حتی اگر آن فصل را نخوانده‌اید و مستقیماً كار خود را با این پروژه شروع كرده‌اید، یاد می‌گیرید كه چگونه اولین صفحه اصلی خود را از ابتدا تا پایان ایجاد كنید. برای سرعت دادن به مسائل، با یك صفحه شروع می‌كنیم كه از قبل ایجاد شده است و قالب نام دارد. برای این صفحه، از یك زمینه استفاده می‌كنیم، فونت‌ها و رنگ‌ها را تغییر می‌دهیم و یك عنوان برای صفحه در نظر می‌گیریم كه محتویات آن را شرح دهد.

یك قالب را باز كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

برای شروع، به چند صفحه نمونه نگاهی می‌اندازیم و یكی را كه كاركردن با آن ساده و در عین حال، مثال خوبی از ایجاد صفحه باشد، انتخاب می‌كنیم. روی فلش روبه پایین، كنار دكمه New Page در نوار ابزار Standard كلیك كنید و Page را انتخاب كنید. كادر محاوره‌ای Page Tamplates باز می‌شود.

انتخاب صفحه

 ایجاد یك صفحه شخصی

روی آیكون یك قالب كلیك كنید تا شرح كوتاهی از صفحه‌ای كه ایجاد خواهد كرد را مشاهده كنید. یك پنجره نمونه كوچك، به شما نشان می‌دهد كه این صفحه چگونه خواهد بود. وقتی كه صفحه مورد نظر را پیدا كردید، روی دكمه Ok كلیك كنید. یك صفحه جدید در پنجره FrontPage باز می‌شود كه حاوی متن یا دستورالعمل‌هایی در مورد اینكه صفحه چگونه باید ویرایش شود می‌باشد.

كادر محاوره‌ای themes را باز كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

زمینه‌های FrontPage به شما امكان می‌دهند تا مجموعه متناسبی از رنگ‌ها، تصاویر گرافیكی و متن را انتخاب كنید. برای مشاهده لیست زمینه‌های موجود، از منوی Format ، گزینه Theme را انتخاب كنید. كادر محاوره‌ای themes باز می‌شود.

انتخاب زمینه

 ایجاد یك صفحه شخصی

از لیست سمت چپ، یك زمینه انتخاب كنید و نمونه آن را در كادر Sample of theme مشاهده كنید. اگر این زمینه‌ها را نمی‌پسندید، با تغییر دادن عناصر یكی از زمینه‌ها، می‌توانید زمینه مورد نظر را ایجاد كنید. در كار عملی 5 «چگونه یك زمینه را تغییر دهیم» در بخش 2 « ایجاد صفحات» به شما نشان ‌دادیم كه چگونه شیوه متن، رنگ و تصاویر گرافیكی مورد نظر را انتخاب كنید.

انتخاب گزینه‌های مربوط به زمینه

 ایجاد یك صفحه شخصی

FrontPage ، كنترل‌هایی ارائه می‌كند كه بر ظاهر زمینه انتخاب شده، تأثیر می‌گذارند. گزینه‌های Vivid colors ، Active graphics و Background picture را انتخاب كنید تا نمونه‌ای از زمینه را با استفاده از این قابلیت‌ها مشاهده كنید. در این مثال، گزینه Background picture را از حالت انتخاب خارج كنید تا صفحه خلوت‌تر شود و سریع‌تر بارگذاری شود. هر گزینه‌ای كه نمی‌خواهید را از حالت انتخاب خارج كنید، بعد روی Ok كلیك كنید.

متن جدید وارد كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

متن آماده‌ای كه در قالب صفحه وجود دارد را های لایت كنید و متن خود را بجای آن تایپ كنید.

متن مورد نظر را برای فرمت‌دهی انتخاب كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

می‌توانید شیوه و رنگ فونت متن صفحه را تغییر دهید. برای این كار، ابتدا متنی كه می‌خواهید تغییر دهید را انتخاب كنید.

فونت متن را تغییر دهید

 ایجاد یك صفحه شخصی

از لیست Font و Font Size در نوار ابزار Formatting یك فونت و شیوه فونت انتخاب كنید.

متن را متمایز كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

روی دكمه Bold یا Italic در نوار ابزار Formatting كلیك كنید تا این فرمت‌ها روی متن، اعمال شوند. به ندرت از دكمه Underline استفاده كنید. زیرا بازدیدكنندگان فكر می‌كنند كلمه‌ای كه زیرش خط كشیده شده است، یك هایپرلینك برای باز كردن یك فایل دیگر است.

رنگ فونت را تغییر دهید

 ایجاد یك صفحه شخصی

رنگ متن انتخاب شده را با یكی از رنگ‌های لیست Font Color تغییر دهید. برای باز كردن این لیست، روی فلش دكمه Font Color در نوار ابزار Formatting كلیك كنید. برای انتخاب یك رنگ دیگر، روی گزینه More Colors كلیك كنید.

استفاده از قطره چكان برای انتخاب یك رنگ

 ایجاد یك صفحه شخصی

برای انتخاب یك رنگ از صفحه به این طریق عمل كنید. در كادر محاوره‌ای More Colors، روی دكمه Select انتخاب كنید تا اشاره‌گر به شكل قطره چكان درآید. این اشاره‌گر را روی یك تصویر در صفحه ببرید و روی یك رنگ كلیك كنید تا از آن نمونه‌گیری كنید.(قطره چكان در هر كجای صفحه كه بتوانید رنگی انتخاب كنید كار می‌كند)، روی Ok كلیك كنید تا این رنگ را روی متن انتخاب شده اعمال كنید. انتخاب رنگ از یك تصویر از صفحه، راه خوبی برای قوت بخشیدن به طراحی است.

متن را تراز كنید

برای تغییر دادن موقعیت متن روی صفحه، آن متن را انتخاب كنید و روی دكمه Align Left ، Center یا Align Right در نوار ابزار Formatting كلیك كنید.

یك لیست ایجاد كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

لیست‌ها، اطلاعات مهمی را در صفحه متمایز می‌كنند. برای ایجاد یك لیست، ابتدا متنی كه می‌خواهید استفاده كنید را انتخاب كنید. در نوار ابزار Formatting، روی دكمه Bullets كلیك كنید تا یك لیست نشان‌دار ایجاد شود. (كاراكترهای نشان، تصاویر گرافیكی ریزی هستند كه در مرحله 4 وقتی كه یك زمینه را انتخاب كردید بصورت خودكار انتخاب شدند.).

متن صفحه را از نظر املایی بررسی كنید

قبل از ذخیره كردن صفحه، آن را از نظر املایی بررسی كنید. مكان نما را در بالای صفحه قرار دهید. بعد روی دكمه Spelling در نوار ابزار Standard كلیك كنید.

كلمات اشتباه را نادیده بگیرید، تغییر دهید یا به فرهنگ لغت اضافه كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

اگر بررسی كننده املایی، كلمه‌ای را پیدا كند كه نشناسد، یكی از گزینه‌های كادر محاوره‌ای Spelling را انتخاب كنید. اگر این كلمه درست است، روی Next كلیك كنید(اگر این كلمه بیش از یك بار استفاده شده است روی Ignore All كلیك كنید.) همچنین می‌توانید یكی از پیشنهادات ارائه شده را انتخاب كنید و روی Change یا Change All كلیك كنید. برای اضافه كردن این كلمه به فرهنگ لغت، روی Add كلیك كنید. بعد از اتمام كار، به شما اطلاع داده می‌شود. روی Ok كلیك كنید.

صفحه را ذخیره كنید

كار خود روی صفحه جدید را ذخیره كنید. روی دكمه Save در نوار ابزار Standard كلیك كنید، از آنجایی كه این صفحه قبلاً ذخیره نشده است، كادر محاوره‌ای Save As باز می‌شود.

عنوان صفحه

 ایجاد یك صفحه شخصی

وقتی كه یك بازدید كننده، صفحه شما را باز می‌كند، عنوان صفحه بالای نوار منوی مرورگر او ظاهر می‌شود. خوب است كه برای صفحات خود، عنوان تایپ كنید زیرا موتورهای جستجو از عنوان صفحات برای توصیف كردن سایت برای بازدیدكنندگان استفاده می‌كنند. روی دكمه Change title در پایین كادر محاوره‌ای Save As كلیك كنید تا یك عنوان با معنی برای صفحه وارد كنید.

عنوان صفحه را وارد كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

در كادر محاوره‌ای Set Page Title ، عنوان صفحه خود را وارد كنید. FrontsPage بصورت پیش فرض از چند كلمه اول صفحه استفاده می‌كند. بعد از وارد كردن عنوان، روی دكمه Ok كلیك كنید.

اسم فایل را وارد كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

در كادر محاوره‌ای Save As، در كادر File name ، یك اسم با معنی برای فایل تایپ كنید. در اسم فایل، از فاصله یا كاراكترهای خاص استفاده نكنید (زیرا وقتی كه صفحه‌ها را روی یك سرور وب كپی می‌كنید باعث مشكل می‌شود.). ولی می‌توانید از كاركترهای منها (-) و زیرخط (ـ) استفاده كنید. روی دكمه Save كلیك كنید.

فایل‌های تعبیه شده را ذخیره كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

اولین باری كه صفحه‌ای را ذخیره كنید كه شامل تصاویر گرافیكی باشد كه قبلاً استفاده نكرده باشید، از شما خواسته می‌شود كه آنها را ذخیره كنید. گزینه‌های ذخیره كردن فایل‌های تعبیه شده در كار عملی «چگونه فایل‌های تعبیه شده را ذخیره كنیم» در بخش 7 «كار با وب‌ها» شرح داده شده‌اند. فعلاً، روی دكمه Ok كلیك كنید تا فایل‌های گرافیكی روی صفحه را ذخیره كنید.

صفحه را در مرورگر داخلی مشاهده كنید

 ایجاد یك صفحه شخصی

حال باید ببینید صفحه وب شما چگونه به نظر خواهد رسید. برای اینكه ببیندی صفحه وب شما در مرورگر IE چگونه خواهد بود روی برگه Preview كلیك كنید. خطاها را بررسی كنید. (برای اصلاح كردن خطاها، روی برگه Normal كلیك كنید تا به حالت ویرایش برگردید.).

*توجه*

چگونه زمینه‌های بیشتری نصب كنیم؟

اگر در هنگام نصب آفیس، فقط زمینه‌های معمولی را نصب كرده‌اید می‌توانید بقیه زمینه‌هایی كه در سی‌دی قرار دارند را نیز نصب كنید. از منوی فایل، گزینه theme را انتخاب كنید. بعد به بالای لیست زمینه‌ها (نزدیك گوشه سمت چپ و بالای كادر محاوره‌ای) اسكرول كنید. Install Aditional themes را انتخاب كنید و روی yes كلیك كنید.بعلاوه، بسیاری از سایت‌ها، زمینه‌هایی برای download دارند. برای پیدا كردن چنین سایت‌هایی، از یك موتور جستجو كمك بگیرید.

متن قبلی را تغییر دهید

به راحتی می‌توانید متن‌های مهم را با اضافه كردن یك خط مرزی، متمایز كنید. فقط كافی است متن مورد نظر را انتخاب كنید و روی فلش دكمه Outside Borders در نوار ابزار Formatting كلیك كنید. این دكمه كه قابلیت جدیدی در Front Page2002 است شبیه مربعی است كه خط چین در آن قرار دارد. خط مرزی را از منویی كه ظاهر می‌شود انتخاب كنید. برای حذف خط مرزی، No Border را از منوی دكمه Outside Borders انتخاب كنید.