تبیان، دستیار زندگی
نامه را بوسید و بر چشمانش گذارد و فرامین و سفارشات مولایش آب حیات و سرچشمه جوشانی در روزگار طلایی‏اش شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه‌ای حیات بخش

عسگری

متن نامه امام حسن عسگری علیه السلام به پدر شیخ صدوق

جلالت ‌شان و منزلت پدر شیخ صدوق تا بدان پایه رسید که امام حسن عسگری علیه‌السلام طی نامه‌ای، او را با لقب «شیخ»؛«فقیه» و «معتمد» مورد خطاب قرار داده و توفیقات او را برای کسب رضای پروردگار درخواست کرد. متن این نامه نورانی كه در حقیقت درس زندگی و حیات سعادتمند است را با هم می‌خوانیم.

نامه رهبری دینی و معنوی و پیشوای به حق در روی زمین كه بدست ابن بابویه قمی رسید، آن را بوسید و بر چشمانش گذارد و فرامین و سفارشات مولایش آب حیات و سرچشمه جوشانی در روزگار طلایی‏اش شد.

امام عسكری علیه‌السلام پس از حمد و ثنای ربوبی و صلوات و سلام بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و عترت طاهرینش خطاب به او می‏نویسند:

«یا شیخی و معتمدی و فقیهی ابا الحسن علی بن الحسین القمی وفّقك اللّه لمرضاته و جعل من صلبك اولادا صالحین برحمته»

ای فقیه بزرگوار و مورد اعتمادم ابوالحسن علی بن حسین قمی! خداوند تو را بر انجام افعال پسندیده حق توفیق دهد و از نسلت به رحمت و كرمش فرزندان شایسته‏ای به وجود آورد.

امام علیه‌السلام در ادامه این پیام كه به حق منشور عبادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی برای یك زندگانی شرافتمندانه انسانی است، در روزگار پر از مخاطره و گردابهای جهالت و هوسها چنین وصیت می‏كند:

تو را وصیت می‏كنم به تقوای الهی، بپا داشتن نماز و پرداخت زكات زیرا نماز كسانی كه زكات نمی‏دهند پذیرفته نمی‏شود و تو را وصیت می‏كنم به گذشت از گناه دیگران، فرو بردن خشم، صله رحم، همدردی با برادران و كوشش در انجام نیازمندیهای آنان در هنگامه كارها، هم پیمانی با قرآن، خوش خلقی و امر به معروف و نهی از منكر چرا كه خداوند متعال می‏فرماید:

«لا خَیرَ فی كثیر مِن نَجویهِم اِلاّ مِن أمر بِصَدَقَة اَو مَعروف اَو اِصلاح بَینَ النّاس» (نسأ/114)

در بسیاری از گفتگوهای درِ گوشی آنان خیری نیست جز آن كس كه به صدقه یا معروفی امر كند و یا میان مردم اصلاح نماید.

و دوری از تمام پلیدیها و زشتیها.

و بر تو باد به نماز شب خواندن! زیرا پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به‏امام علی علیه‌السلام چنین سفارش كرد و فرمود:

«ای علی! بر تو باد به نماز شب خواندن - و این جمله را سه بار تكرار نمود - و هركس نماز شب را سبك بشمارد از ما نیست»

پس توصیه مرا بكار بند و شیعیانم را بر انجام آن فرمان ده تا عمل كنند و بر تو باد به صبر و انتظار فرج زیرا پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود:

«برترین اعمال امت من انتظار فرج است»

امت من و شیعیان ما همواره اندوهگین خواهند بود تا فرزندم كه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بشارت ظهور او را داده است قیام كند؛ او زمین را پس از آنكه پر از ظلم و ستم شده است سرشار از عدالت و برابری خواهد بود.

ای شخصیت بزرگ من! (ابن بابویه قمی) پس صبر كن و شیعیانم را به صبر دستور ده، زیرا زمین از آن خداوند است به هركس از بندگانش كه بخواهد واگذار می‏كند و فرجام نیك از متقین خواهد بود.

«والسلام علیك و علی جمیع شیعتنا و رحمة اللّه و بركاته».(1)

نامه رهبری دینی و معنوی و پیشوای به حق در روی زمین كه بدست ابن بابویه قمی رسید، آن را بوسید و بر چشمانش گذارد و فرامین و سفارشات مولایش آب حیات و سرچشمه جوشانی در روزگار طلایی‏اش شد.


منبع:

1- قاموس الرجال، ج 7ص.439؛ روضات الجنات، ج4ص.274

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.