تبیان، دستیار زندگی
كتاب دو جلدی آداب الطلاب و آفات الطلاب مجموعه سخنان و تجربیات عالم ربانی و معلم اخلاق، حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی است كه قریب 60 سال از عمر شریف خود را جهت تعلیم و تربیت طلاب علوم دینیه سپری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب آداب الطلاب و آفات الطلاب

سلسله مباحث حوزوی

امیر المومنین علی (ع): علم و دانش، آدم پست را بلند مرتبه می سازد، و ترك آن انسان بلند مرتبه را پست می گرداند.(بحار ج 78 ص 6)

كتاب دو جلدی آداب الطلاب و آفات الطلاب مجموعه سخنان و تجربیات عالم ربانی و معلم اخلاق، حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی است كه قریب 60 سال از عمر شریف خود را جهت تعلیم و تربیت طلاب علوم دینیه سپری كرده اند. مطالب این كتاب در مدت پنج سال به همت یكی از شاگردان این عالم ربانی ، حجت الاسلام شاكر برخوردار فرید جمع آوری و تنظیم گردیده است. آداب و رسوم مطرح شده در این كتاب، از حالت دستورات خشك و آئین نامه ای خارج، و به صورت حكایات شیرین، و با زبانی ساده و بدون به كار بردن كلمات مشكل و سخت آورده شده است  و در كنار آن بیش از ششصد حدیث با ذكر منابع و با اعراب گذاری و ترجمه آن به مناسبت های مختلف گنجانیده شده است.

آیت الله مجتهدی تهرانی:

طلاب علوم دینیه احتیاج به استاد اخلاق دارند، در غیر اینصورت همانطور كه آیه الله می شویم، نفس اماره ما هم آیه الله می شود، بلكه او آیه الله العظمی می شود.

پس باید یك استاد اخلاق باشد تا طلبه بداند كه چگونه نفس را كنترل و سركوب نماید.

برای اینكه این كتاب، بیشتر مورد استفاده و اطمینان خوانندگان محترم قرار گیرد،‌اسناد و مدارك آن اعم از احادیث و روایات و غیره، پس از تفحص و جستجو در میان كتب مختلف، در پاورقی ذكر شده است. در این كتاب اگر چه به بیان آداب و آفات طلبگی پرداخته شده است اما به جهت بیان روان و شیوای آن و نیز حكایات آموزنده  می تواند مورد استفاده علاقمندان نیز قرار گیرد. با هم یكی از آداب مطرح شده در این كتاب را كه در بیان اهمیت نماز اول وقت می باشد از صفحه 379 جلد اول كتاب  (آداب الطلاب) مرور می كنیم:

نماز اول وقت: می گویند چرا شیعه نماز اول وقت نمی خواند.

برادران عزیز، اول اذان همه كارها را تعطیل كنید. اگر بازاری هستید، نمی خواهید مغازه را ببندید، داخل مغازه نماز بخوانید،  یكی از بازاری ها، یك روز خودش در مغازه نماز می خواند و شاگردش را به جماعت می فرستاد و یك روز برعكس، اگر نمازت را اول وقت بخوانی خدا همه كارهایت را سر و سامان می دهد و در ضمن خواندن، حضور قلب را هم رعایت كن. باید حضور قلب را از خدا بخواهی. آیت الله سید عبد الهادی شیرازی قبل از تكبیره الاحرام، عرضه می داشتند: السلام علیك یا ابا عبد الله، این هم در حضور قلب موثر است. مطلب دیگر اینكه فكر كن آخرین نمازی است كه می خوانی، آن وقت شروع به نماز كن و این خیلی تاثیر دارد.

گویند شخصی كه اهل روستا بود سه كار داشت یكی اینكه گندمش را به آسیاب داده بود برای آرد كردن، و باید زود می گرفت، دوم اینكه الاغش گم شده بود و باید دنبال آن می رفت و سوم اینكه نوبت آب دادن زمینش بود و باید باغش را آب می داد، و در همان حال دید وقت اذان است، گفت حالا نماز را بخوانیم، خدا بزرگ است و توكل بر خدا كرد. نماز را كه خواند شخصی آمد و گفت: فلانی گندم شما را آسیابان، اشتباها زودتر آرد كرده و من برایت آورده ام. چون مشغول تعقیبات نماز شد، شخصی سرش را داخل مسجد كرد و گفت باباجان چرا نیامدی باغت را آب بدهی، ما باغت را آب دادیم، نماز دوم را كه خواند خواست برود شخصی دیگر آمد و گفت: این الاغ را دیدم كه دارد می رود فهمیدم مال شما است، گرفتم و آوردم.

امام صادق علیه السلام فرمودند: فَضل الوقت الاول علی الاخیر كفضل الآ خرة علی الدنیا (برتری نماز اول وقت بر آخر وقت، مثل برتری آخرت بر دنیا است {بحار ج 82 ص 359}.

اگر سر ظهر پدرت تو را صدا بزند و تو همان موقع بگویی بله، می گوید: بیا پدر جان كارت دارم، ولی اگر بعد از ظهر بروی بگوئی: پدر جان ظهر مرا صدا زدید، چكار داشتید؟ پدر می گوید: الان جواب می دهی. من ظهر تو را صدا زدم. نماز هم چنین است یعنی خداوند اول ظهر صدا می زند قد قامت الصلوة ولی تو بعد بروی و بگوئی الله اكبر

اطلاعات كتاب:

نام: آداب الطلاب و آفات الطلاب

ناشر: انتشارات لاهوت

مولف: شاكر برخوردار فرید

تعداد صفحات: جلد اول 648 صفحه / جلد دوم 189 صفحه

برای تهیه این كتاب ارزشمند از طریق فروشگاه اینترنتی تبیان كلیك كنید.