تبیان، دستیار زندگی
رمز موفقیت بزرگان در آن است كه اینان روح خویش را از آفت‏هاى گونا‏گون مصون داشته‏اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصلاح خود

چگونه خویشتن را اصلاح كنیم؟

مصباح

انسان باید در نخستین اقدام براى اصلاح خویش دست به بازشناسى ابعاد وجودى خویش زند.

انسان فقط در تالار تشریع خلاصه نمى‏شود. جسم انسان و كارآیى آن را مى‏توان در محدوده علوم تجربى(طب) بررسى كرد؛ اما انسان داراى حقیقتى است كه وظیفه آن تدبیر بدن، هدایت و راهنمایى آن است و آن، همان جان آدمى است. محدوده شناخت و بررسى این بُعد انسان در علوم انسانى است. در اثر گمراهى‏ها و مشكلات برونى، مانند تبه‏كارى‏ها، رفتارهاى ناپسند، نفاق، خودپرستى و... ساختار درونى انسان نیز دچار آسیب خواهد شد و آتش این فساد از درون و بُعد درونى او سر برون خواهد آورد.حال نكته اساسى در این بحث، آن است كه خداوند انسان را بر طینت پاك سرشته است و روح نخستین آدمى، شفاف و صاف و عارى از هرگونه پلیدى است. اما در اثر عواملى گوناگون، مانند عصیان و دروغ و غیبت و ستم و... غبار تیرگى‏ها بر پیكره این روح پاك مى‏نشیند و آن را تیره و تار مى‏سازد.

رمز موفقیت بزرگان در آن است كه اینان روح خویش را از آفت‏هاى گونا‏گون مصون داشته‏اند و به ویژه از غذاى حرام، فكر باطل، زشت‏گویى، هتك حیثیت و... دورى ورزیده‏اند.

سرّ این كه قرآن كریم، بخش گسترده‏اى از آیات خویش را به تبیین و شرح خُبث نفس‏ها و راه‏هاى درمان آن اختصاص داده، همین است كه انسان با شناخت این خباثت، از آن‏ها پرهیز كند. قرآن شفاى همه دردهاى مردم است.

«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ »

ما قرآن را نازل مى كنیم كه مایه شفا و رحمت مؤ منان است. (اسراء/82)

* * * * * * *

جمله قرآن شرح خبث نفس‏هاست‏                    بنگر اندر مصحف آن چشمت كجاست

نكته دیگر، سرسپردگى به خداوند است. كوثر زلال دل، فقط با یاد خداوند آرامش و سكون مى‏پذیرد؛ الا بذكر الله تطمئن القلوب. هیچ كس بدون خدا نیست. همه یا خداى خودساخته را مى‏پرستند یا خداى خالق و مدبّر عالم را. خداى خودساخته همان هوا و هوس و میل است و به تعبیر بزرگان، نخستین بُتى است كه در عالم عبادت شده است. دام هوس، بسیار گسترده است؛ به گونه‏اى كه شیطان نیز در این دام گرفتار آمد.

رمز موفقیت بزرگان در آن است كه اینان روح خویش را از آفت‏هاى گونا‏گون مصون داشته‏اند و به ویژه از غذاى حرام، فكر باطل، زشت‏گویى، هتك حیثیت و... دورى ورزیده‏اند.

در روایات نبوى و گفتارهاى امامان معصوم، توصیه شده است كه انسان باید هر شب، زمانى هرچند كوتاه را به محاسبه نفس خویش همت گمارد و ببیند كه در این چند ساعت عمر امروز خویش، چه چیزى به دست آورده و چه فرصت‏هایى را از كف داده است. گام‏هاى خویش را به سوى پلیدى یا نیكى بر شمارد و نقاط ضعف و قوت خویش را باز شناسد. كشورى را مثال مى‏زنند كه سالیانى چند در پى ذخیره گندم و دسترنج خویش بود. هنگامى كه پس از سال‏ها به انبار اندوخته‏هاى خویش سر مى‏زند، ناگاه متوجه مى‏شود كه چیزى در انبار او نمانده و او از وجود موش در انبار خویش غافل بوده است.

گرنه موش دزد در انبان ماست                      حاصل طاعات چهل ساله كجاست؟

انسان اگر هر شب اعمال خویش را بررسد و به محاسبه نفس خویش بپردازد، هیچ‏گاه با چنین رویدادى رویاروى نخواهد شد. از این رو است كه روایات تاكید فراوان فرموده‏اند كه این امر، باید هر شب صورت گیرد. مبادا روزى كه در انبار اعمال خویش را مى‏گشاییم، آن را خالى از عمل نیك و سرشار از پلیدى‏ها بیابیم.

* * * * * * * * * * * * * *

منبع:

کتاب توصیه ها،پرسشها و پاسخها در محضر آیت الله جوادی آملی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.