تبیان، دستیار زندگی
ی صاحبش كار  می‌كند كارت اعتباری جدیدی كه تراشه كار گذاشته شده در آن تنها پس از شنیدن و تایید یك رمز عبور مخصوص با صدای صاحب كارت ؛ اجازه استفاده از كارت را صادر  می‌كند؛ پیشرفت مهمی‌در جهت مقابله با سو استفاده از ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارت  اعتباری تازه ای كه تنها با صدای صاحبش كار  می‌كند

كارت اعتباری جدیدی كه تراشه كار گذاشته شده در آن تنها پس از شنیدن و تایید یك رمز عبور مخصوص با صدای صاحب كارت ؛ اجازه استفاده از كارت را صادر  می‌كند؛ پیشرفت مهمی‌در جهت مقابله با سو استفاده از كارتهای اعتباری به شمار  می‌آید.

یك نمونه اولیه از این كارتهای جدید كه به وسیله مهندسان شركت بیپكارت در كالیفرنیا ساخته شده ؛ نخستین تلاش در جهت جای دادن یك تراشه الكترونیك ؛ همراه با باتری و میكروفن و بلندگو در درون یك كارت اعتباری عادی است.

این نمونه اولیه هنوز برای ارائه به بازار تكمیل  نشده زیرا هرچند طول و عرض كارتی كه برای آزمایش مورد استفاده قرار گرفت به اندازه كارت های عادی است ؛ ولی ضخامت آن سه برابر این كارتهاست  اما شركت سازنده فناوری جدید در صدد است با استفاده از تراشه‌های كوچكتر محصول نهایی را در درون كارت های  متعارف جای دهد.

نمونه قبلی این نوع سیستم شناسایی كه به وسیله شركت بیپكارت ساخته شده بود فاقد میكروفن بود و تنها به بلندگویی مجهز بود كه  می‌توانست  یك رمز صدادار مخصوص را از طریق میكروفن یك كامپیوتر متصل به شبكه  اینترنت ؛ به یك شركت مخصوص خدمات كارتهای اعتباری ارسال كند و به این ترتیب اجازه استفاده از كارت را دریافت نماید.

هرچند این فناوری قدیمی‌تا اندازه ‌ ای می‌توانست از سو ء استفاده از كارت ‌ های اعتباری جلوگیری كند اما قادر نبود كاملا مانع از این امر شود در حالی كه فناوری جدید كه متكی به صدای خود صاحب كارت است  می‌تواند چنین كند.

در كارتهای جدید علاوه بر رمز عبور متكی به صدای صاحب كارت  از رمز صدادار مخصوص خود كارت كه باید به وسیله اینترنت ارسال شود  نیز استفاده شده تا ضریب ایمنی كارت بالاتر برود.

سیستم‌های  ساده تشخیص صدا هم اكنون در تلفن‌های  همراه مورد استفاده قرار دارد و از آنها  می‌توان برای شماره‌گیری  بهره گرفت؛ اما چالشی كه پیش روی شركت سازنده كارت های  تازه قرار دارد آن است كه مجموعه پیچیده ای از یك مدار الكترونیك مخصوص تشخیص صدا به همراه میكروفن و بلندگو را در درون یك كارت كوچك جای دهد و كل مدار را با استفاده از  باتری مینیاتوری كه داخل كارت جای دارد تغذیه نماید.

مدار الكترونیك به منظور بالا بردن عمر باتری ؛ به گونه ای تنظیم شده كه تنها در زمانی كه كارت مورد استفاده قرار  می‌گیرد باتری به كار می‌افتد.

در بالای كارت تكمه كوچكی تعبیه شده كه با فشار دادن آن پیام «لطفا شمار ه رمز خود را بگو یید » از كارت شنیده می‌شود.

اگر مدار تشخیص  صدایی كه درون كارت تعبیه شده صدای صاحب كارت را تایید كرد آنگاه رمز صدا دار مخصوصی كه به شكل یك بوق یا طنین خاص موسیقی است پخش  می‌كند.

این صدا از طریق میكروفن دستگاه مخصوص استفاده از كارت اعتباری برای شركت صادركننده  كارت ارسال  می‌شود و اجازه انجام عملیات بانكی صادر می‌گردد.

شركت بیپكارت در نظر دارد سیستم تازه را به گونه ای تكمیل كند كه باتری درون كارت بتواند تا مدت دو سال و برای ده نوبت استفاده در هر  روز دوام بیاورد.

پس از انقضای این مدت می‌باید كارت قدیمی‌را با كارت جدیدی كه باتری درون آن نو است تعویض كرد؛ اما مساله طول عمر  باتری این نوع كارتها تنها مشكل در تكمیل سیستم جدید نیست.

باتری‌ها در عین حال  می‌باید از خاصیت انعطاف پذیری و نیز تحمل فشار و ضربه برخوردار باشند.

به این جهت شركت بیپكارت به این نتیجه رسیده  كه مناسب‌ترین مكان برای جا دادن باتری یكی از گوشه های كارت است كه از دیگر نقاط كارت كمتر در معرض خم شدن یا آسیب دیدن قرار دارند.

به نوشته هفته‌نامه علمی‌ نیو ساینتیست متخصصان رایانه معتقدند كه فناوری جدید با استقبال مصرف كنندگان  و شركت‌های  فروشنده كارت‌های  اعتباری روبرو می‌شود و سهولت استفاده از آن در مكان‌های گوناگون و  حتی در كافی‌نت‌ها و یا از طریق تلفن امكان بهره گیری  فراگیر و  گسترده از آن را فراهم می‌آورد.

ایرنا