تبیان، دستیار زندگی
بنا به گفته عده بیشماری از روانشناسان ، چند دقیقه اول كه از خواب بر می خیزیم و یا از سركار به خانه می آئیم، از مهمترین لحظات است و ارتباط مستقیم با دیگر اوقات ما در طول شبانه روز دارد. شخصی كه تازه از خواب بیدار شده  ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به كسی كه از سر كار می آید مهلت رفع خستگی دهید

بنا به گفته عده بیشماری از روانشناسان ، چند دقیقه اول كه از خواب بر می خیزیم و یا از سركار به خانه می آئیم، از مهمترین لحظات است و ارتباط مستقیم با دیگر اوقات ما در طول شبانه روز دارد. شخصی كه تازه از خواب بیدار شده لازم است چند لحظه سكوت و آرامش داشته باشد تا بتواند تمركز پیدا كند و خود را با شرایط و محیط جدید وفق دهد. این مسئله در مورد كسی كه تازه از سركار به خانه می آید هم كاملاً صدق می كند. دوستی می گفت: " در اوایل ازدواج كه من و همسرم هر دو بیرون از خانه كار می كردیم، من چند ساعت زودتر از همسرم به خانه می آمدم. خانه خالی و خلوت بود. اما آن آرامشی كه نیاز داشتم به راحتی پیدا می كردم. پس از گذشت چند سال وقتی دارای دو فرزند شدیم ، به محض این كه زنگ را می زدم و وارد خانه می شدم، مربی كودك، دختر و پسرم همه باهم به سمت من می آمدند. در آن لحظه آرزو می كردم كه دوباره سوار ماشین شوم و به محیط كار خود باز گردم ؛ در حالی كه اگر چند لحظه فرصت داشتم تا خستگی محیط كار و ترافیك را از تنم بیرون كنم، می توانستم به راحتی از مسئولیت های داخل خانه استقبال كنم. حالا خودم بیرون از خانه كار نمی كنم. اما سعی می كنم چنین آرامشی را برای شوهرم به وجود آورم. هنگامی كه او وارد خانه می شود حداقل نیم ساعت اول را سعی می كنم آرام باشم تا او در آرامش به سر ببرد و خستگی محیط كار و ترافیك از او دور شود. سپس اگر موردی باشد كه لازم بدانم باید با او در میان بگذارم مطرح می كنم. اما هرگز چند لحظه اول را كه وارد خانه می شود خبر تازه ای به او نمی دهم حتی اگر آن خبر ، خوش باشد".

لازم است در اینجا خاطرنشان كنیم كه منظور از این پیشنهاد این نیست كه برای نشان دادن دوستی و محبت خود به همسر، او را از واقعیات زندگی دور نگاه داریم ؛ چون در این صورت ، اندك زمانی طول نخواهد كشید كه او نسبت به زندگی و مشكلات آن غریبه خواهد شد. در یك خانواده خوشبخت كه همه ی افراد با یكدیگر روابط حسنه دارند، اعضای آن شادی ها، ترسها، آرزوها و نگرانی های خود را باهم به اشتراك می گذارند. اعضای چنین خانواده ای بدون شك در زندگی فردی و اجتماعی موفق خواهند شد؛ زیرا می دانند در روز ناخوشی و ناراحتی كسی را دارند كه از آنها حمایت كند و اگر برای رسیدن به هدفی كوشش می كنند، می دانند كه در صورت شكست ، كسانی هستند كه دستشان را بگیرند. در این نوع خانواده ها مرد می داند، اگر مشكلی در محیط كار برایش پیش آید و اگر موردی ناراحت كننده را از اطرافیان خود ببیند در خانه كسی هست كه به حرفهایش گوش كند و دردهایش را الیتام بخشد. و زن نیز می داند، اگر در رابطه با پرورش كودكان دچار مشكل شود، شخصی به نام شوهر او را در انجام رسالتش یاری می دهد.

شما كه اكنون این مطلب را مطالعه می كنید ممكن است جزء آن دسته از خانمهایی باشید كه بیرون از خانه كار می كنند. اگر شما همزمان با شوهرتان به خانه می آیید و برای شما مشكل است كه سكوت و آرامش لازم را برای او به وجود آورید برای شما یك پیشنهاد داریم. هنگامی كهبه خانه می آیید، قبل از تهیه كردن شام و یا نهار می توانید حداقل نیم ساعت با شوهر و فرزندان دور هم بنشیند و یك فنجان چای بخورید و از بچه ها بخواهید كه در این نیم ساعت كمتر صحبت كنند و آرام باشند. بعد مدتی را به هر كودك خود اختصاص دهید تا حرفهایشان را برایتان بگویند و مشكلات را با شما درمیان بگذارند. ممكن است در ابتدا ترتیب دادن چنین برنامه ای مشكل باشد. اما پس از مدتی خواهید دید كه این عمل به صورت عادت درمی آید، و همه افراد خانواده آن را رعایت می كنند . مطمئن باشید كه این كار باعث بهتر شدن وضع خانواده و بهبود روابط اعضای آن می شود.

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان - زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.