تبیان، دستیار زندگی
صفحات وب در شبكة جهانی وب با سرعتی زیاد می‌شود كه هر چقدر هم طراحان صفحات وب چیره‌دست باشند، باز هم نمی‌توانند یك Web Directory كامل بسازند. برای انجام جستجوهای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوة انجام جستجوهای ساده در Google

 Google

صفحات وب در شبكة جهانی وب با سرعتی زیاد می‌شود كه هر چقدر هم طراحان صفحات وب چیره‌دست باشند، باز هم نمی‌توانند یك Web Directory كامل بسازند. برای انجام جستجوهای دقیق‌تر Search engine ها استفاده می‌شوند.

Hot Bot، Altavista و Google چند نمونه از Search engineهایی هستند كه در دنیا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یك سایت Search engine باز كنید

Google از معتبـرتریـن Search engineهای دنیا‌ می‌باشد. برای باز كردن سایت Google در نوار آدرس مرورگر خود http://www.google.com را تایپ نموده و كلید Enter را فشار دهید.

جستجوی موضوعی

برای اینكه در Google جستجوهای كلی انجام دهید داخل كادر جستجو سؤال، جمله یا كلمات كلیدی خاصی كه بیانگر موضوع مورد جستجوی شما است، تایپ نمایید. سپس كلید Enter را فشار دهید.

نتایج عملیات جستجو را مشاهده كنید

Search engineها نتایج جستجو را فهرست وار به ترتیب اولویت نمایش می‌دهند. نكتة مهمی دربارة Search Engineها این است كه كلمات كوچكی كه زیاد كاربرد دارند (مانند the و and) در عملیات جستجو نادیده گرفته می‌شوند. اگر نتایج جستجو زیاد باشند، نتایج جستجو در طول چند صفحه به نمایش در می‌آید كه شما می‌توانید با كلیك روی Next در پائین صفحه، صفحات دیگری كه شامل نتایج جستجو هستند را مشاهده كنید. زمانی كه صفحة وب مورد نظر خودتان را یافتید روی میان‌بر آن صفحة وب كلیك كنید تا آن صفحه به نمایش در بیاید.

جستجو‌های دقیق‌تر

برای انجام جستجوهای دقیق‌تر فقط لازم است پارامتر جستجوی دقیق‌تری درون كادر جستجو وارد كنید. اگر دقت كرده باشید در مرحلة 2 این كار عملی پارامتر ”پیشوایان ایرانی“ مورد جستجو بود كه 337000 نتیجه را بازگرداند. با این وجود شما می‌توانید با انتخاب پارامتری كه سنخیت بیشتری با موضوع مورد جستجویتان دارد نتایج مؤثرتری به دست آورید. بنابرین پارامتر دیگری در كادر جستجوی بالای صفحه وارد كنید سپس دكمة Google Search را كلیك كنید.

مشاهدة نتایج جستجو

همان‌طوری كه مشاهده می‌كنید ما موفق شدیم با تغییر دادن موضوع جستجو به ”امام خمینی“ یعنی مشخص كردن اینكه سایت‌های راجع به كدام پیشوای ایرانی مورد جستجو است، نتایج یافته شده را تا مقدار زیادی كاهش دهیم. بنابراین شما نیز سعی كنید برای سرعت بخشیدن به كارهای خود پارامترهای دقیقی وارد نمایید. نتایج یافته شده را مرور كنید و عنوان سایت مورد نظرتان را كلیك كنید.

باز شدن سایت مورد نظر

با كلیك عنوان سایت مورد نظرتان در Google، آن سایت درون مرورگرتان به نمایش در می‌آید. به شما تبریك می‌گوییم چرا كه مقدمات جستجو در اینترنت را فرا گرفته‌اید.

 * توجه *

استفاده از Search engine های دیگر

بررسی‌های انجام شده همگی نشان می‌دهند كه حتی Search engine ها هم نمی‌توانند با سرعت پیشرفت شبكة جهانی وب توسعه یابند. بنابراین ممكن است شما برای پیدا كردن سایت مورد نظرتان بخواهید از Search engineهای دیگری استفاده كنید. چند نمونه از Search engineهای معروف دیگر با آدرس اینترنتی آنها عبارتند از :

HotBot: http://www.hotbot.com

Altavista: http://www.altavista.com

Metacrawler: http://www.metacrawler.com

Webcrawler: http:// www.Webcrawler.com

Lycos: http://www.lycos.com