تبیان، دستیار زندگی
انرژی پتانسیل ورودی بیشتر ( یعنی ارتفاع سطح شیب دار بیشتر)، انرژی جنبشی خروجی بیشتر ( مسافت طی شده بیشتر ) تولید خواهد کرد. به عبارتی هر چه شیب بیشتر باشد ( و در نتیجه ارتفاع بیشتر باشد ) مسافت طی شده بیشتر می باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی پتانسیل: چگونه با انرژی جنبشی ارتباط دارد.

انرژی پتانسیل: چگونه با انرژی جنبشی ارتباط دارد.

چكیده

انرژی پتانسیل ورودی بیشتر ( یعنی ارتفاع سطح شیب دار بیشتر)، انرژی جنبشی خروجی بیشتر ( مسافت طی شده بیشتر ) تولید خواهد کرد. به عبارتی هر چه شیب بیشتر باشد ( و در نتیجه ارتفاع بیشتر باشد ) مسافت طی شده بیشتر می باشد.

اهداف

  • این یک سطح اولیه به هم پیوسته بین ریاضی و تجربیات علوم ( علم ) است که به ما رابطه بین انرژی پتانسیل و انرژی جنبشی را نشان می دهد.

وسایل لازم

  • ماشین های اسباب بازی
  • یک سطح شیب دار به ارتفاع 3 سانتی متر و طول 28 سانتی متر
  • یک سطح شیب دار به ارتفاع 6 سانتی متر و طول 28 سانتی متر
  • یک سطح شیب دار به ارتفاع 12 سانتی متر و طول 28 سانتی متر
  • نوارهای کاغذی اندازه گیری
  • یک سطح کاملاً صاف بدون فرورفتگی یا برآمدگی.

روش تدریس

مراحل انجام آزمایش:

سطوح شیبدار را روی زمین یا یک سطح صاف دیگر قرار دهید.  نوار چسب اندازه گیری را در انتهای سطح شیبدار روی زمین بچسبانید. هر ماشین را بالای سطح شیبدار بگذارید و رها کنید. طول مسیر حرکت ماشین تا ایستادنش را اندازه بگیرید. برای هر کدام از سطوح شیبدار آزمایش را سه بار تکرار کنید.

جدولی تهیه کنید و kتایج را در آن ثبت کنید.

نتیجه گیری:

زمانی که ماشین از یک سطح شیب دار به ارتفاع 12 سانتی متر رها می شود باید مسافت بیشتری را طی کند. زمانی که ارتفاع سطح شیب دار دو برابر می شود مسافت طی شده نیز بیشتر می شود. بنابراین رابطه مستقیمی بین ارتفاع سطح شیب دار ( انرژی پتانسیل ) و مسافت طی شده ( انرژی جنبشی ) وجود دارد.

ارزشیابی

بچه ها باید از سه نتیجه هر سطح شیبدار میانگین بگیرند و این نتایج را به صورت رابطه بین زاویه شیب سطوح شیبدار و مسافت طی شده، بیان کنند.بچه ها باید برای یافتن و بیان این رابطه از جدول و نمودار استفاده کنند.

مترجم: رامون اسدی