تبیان، دستیار زندگی
قرن‌هاست که از رنگ برای درمان و شفابخشی استفاده شده، و تاریخ آن به قدری دور می‌شود که کسی زمان دقیق آن را نمی‌داند. به کارگیری رنگ در مقادیر کم یا زیاد، اثر جادویی خود را بر حواس ما بر جای گذاشته، باعث رفع خستگی، فرسودگی و فرو نشاندن دلهره می‌شود. رنگ‌ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ‌های شفا دهنده (1)

رنگ

قرن‌هاست که از رنگ برای درمان و شفابخشی استفاده شده، و تاریخ آن به قدری دور می‌شود که کسی زمان دقیق آن را نمی‌داند.

به کارگیری رنگ در مقادیر کم یا زیاد، اثر جادویی خود را بر حواس ما بر جای گذاشته، باعث رفع خستگی، فرسودگی و فرو نشاندن دلهره می‌شود. رنگ‌ها می‌توانند زندگی را سلامت‌تر و شادتر‌ نمایند. وقتی که رنگ‌های خاصی در معرض دید بیننده قرار می‌گیرند، به ایجاد یک زندگی مفرح کمک می‌کنند، فقط کافی است ما آنها را بشناسیم و محیط خود را سرشار از چنین رنگ‌هایی کنیم. اگر صرفا پیرامون خود را با رنگ‌های زنده احاطه کنیم، آنها سبب ایجاد تحول در طرز تفکرمان می‌شوند و گاهی تغییرات نامحسوس یا شاید بر خلاف آن، دگرگونی‌های چشم‌گیری در روند زندگی‌مان به وجود آورند.

رنگ وسیله‌ای است برای بر طرف کردن کسالت ما، و رنگ‌های متنوع در حکم پزشکانی هستند در خانه ما.

سبز

اولین رنگ شفا‌‌دهنده در چرخه رنگ ، سبز است؛ زیرا سبز بازوی آرامش‌بخش طبیعت محسوب می‌شود. رنگ سبز (چه تیره و چه روشن) اگر رنگ غالب در محیطی باشد، اثری تسکین‌دهنده و آرام‌بخش دارد. رنگ سبز را می‌توان در درجات تیره به عنوان رنگ بنیادین جهت ایجاد آرامش، و با درجه‌های روشن به عنوان احیا‌کننده به کار گرفت. دیوار سبز را با صندلی‌های راحتی به رنگ آبی هم‌تراز ممزوج کنید تا روانی حرکت رنگ‌ها را به چشم ببینید. از ترکیب سبز با زرد چشم‌اندازی مسرت‌بخش حاصل می‌شود که با القای روزهای آرام تابستان و تازگی بهار، خاصیتی التیام‌بخش بر روح و روان آدمی بر جای می‌گذارد.

قرمز

قرمز، رنگ خونی است که در رگ‌های ما جریان دارد و رنگ زندگی است. رنگ سرخ اطمینان بخش و محکم و راسخ است، به طوری که بیننده را به یاد وجود سالم می‌اندازد و همواره به عنوان نماد سلامتی بوده است.

قرمز، رنگ برافروختگی و درخشش آتش است و قدرت تخیل ما را تقویت کرده، به تمرکز یافتن افکارمان کمک می‌کند.

با زل زدن بی‌قفه به شعله‌های سرخ آتش، احساس گرما و آرامش به ما دست می‌دهد. و البته سرخ نشانه عشق است، و تک تک ما از حس کردن اینکه مورد محبت هستیم، ضربان قلب‌مان تندتر می‌شود.

فضای محدود شده با قرمز حکایت از احساسات عاطفی تند دارد و پیام‌آور علاقه و محبت است. در یک صندلی راحتی چرم قرمز لم بدهید تا بی‌اختیار به یاد روزگار گذشته و نوشیدن چای در یک شب سرد زمستانی بیفتید. رنگ قرمز ترکیب شده یا سبز احساس استراحت و گذراندن تعطیلات را تداعی می‌کند، همانند روزهای خوبی که با دوستان و فامیل نزدیک کنار هم هستیم؛ بنابراین از جهت معنوی شفابخش روح آدمی است.

در مقاله ی بعد به خواص رنگ های " سفید " ،" ارغوانی " ، " آبی " ، " قهوه ای " و " بژ " خواهیم پرداخت .

ادامه دارد ....

منبع : ایران آذین

مقالات مرتبط :

انفجار رنگ                     

آبی آبی،آرامش

توصیه های کاربردی در انتخاب رنگ ها                     

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.