تبیان، دستیار زندگی
منطقه گرم و نیلى حاشیه خلیج آبى همیشه فارس و هرمزگان، سرزمین مردمان میهمان نواز با مردمى خونگرم و سخاوتمند زمینه مناسبى را براى مسافرت به این استان فراهم كرده است.براساس آخرین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (1)

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (1)

دستمان تنگ است و خاطرات آبى به همراه صدف هاى رنگى خیالمان را به خود وانمى گذارد كه بخواهیم كم كارى كنیم و جاذبه هاى این استان را از یاد ببریم و ننویسیم، اما چه كنیم كه وقت كم ما را وادار كرده كه تنها به یك شاهكار طبیعت در قشم بپردازیم. بله امروز آنچه از دره ستاره ها دیده ایم به نگارش درمى آوریم و امید داریم حق مطلب را در قالب كلمات اندك و بى زبان ادا كرده باشیم.

منطقه گرم و نیلى حاشیه خلیج آبى همیشه فارس و هرمزگان، سرزمین مردمان میهمان نواز با مردمى خونگرم و سخاوتمند زمینه مناسبى را براى مسافرت به این استان فراهم كرده است.براساس آخرین تقسیمات كشورى شهرستان هاى ابوموسى، بستك، بندرعباس، بندرلنگه، بندر جاسك، حاجى آباد، رودان، قشم، گاوبندى و میناب مجموع شهرستان هاى استان هرمزگان را تشكیل مى دهند.

استان هرمزگان از پتانسیل گردشگرى بسیار مناسبى برخوردار است؛ وجود 14 جزیره زیبا، حدود 40 بندر كوچك و بزرگ،جزیره زیبا و رویایى قشم، چشمه هاى معدنى و گرم، مجموعه آثارتاریخى و زیارتى و وجود بازارهاى محلى و جدید و صنایع منحصر به فرد مى تواند انبوهى از خاطرات آبى و آرامش دهنده را براى مسافران به ارمغان آورد.

قشم ، مروارید نیلگون خلیج همیشه فارس

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (1)

اینجا قشم است؛جزیره رویایى نیلگون . جزیره پهناور قشم با مساحتى نزدیك به 1500 كیلومتر مربع نه تنها بزرگترین جزیره ایران بلكه از بسیارى از كشورهاى مستقل جهان نیز بزرگتر است. این جزیره همچون یك دلفین زیبا و بزرگ در تنگه استراتژیك هرمز واقع شده است و فاصله آبى شهر قشم از بندر عباس 22 كیلومتر و نزدیكترین فاصله آبى جزیره قشم با سرزمین ما در78 كیلومترى در حد فاصل بندر لافت و روستاى پهل از توابع بندر خمیر است.

قشم بزرگترین جزیره ایران از 22 كشور جهان بزرگتر است. لنج، بزرگترین كاردستى دنیاست كه در قشم ساخته مى شود. سرویس گردشگرى بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان، با همراهى 3 جزیره هرمز، هنگام و لارك از جمله جزایر جنوبى ایران اند كه در استان هرمزگان با مركزیت بندرعباس قرار دارند. و این 4 جزیره مى توانند به عنوان مكمل یكدیگر یك مقصد گردشگرى جذاب براى گردشگران داخلى و خارجى محسوب شوند. البته استان هرمزگان داراى 14 جزیره كوچك و بزرگ است از جمله: جزایر تنب بزرگ، تنب كوچك، ابوموسى، كیش، فارور، لاوان، سیرى كه در جنوب استان هرمزگان پراكنده اند كه آنان نیز مى توانند به عنوان مقصد گردشگرى مورد توجه قرار گیرند اما جزایر چهارگانه مورد بحث ما به دلیل نزدیكى به مركز استان و نزدیكى به یكدیگر و داشتن نسبى زیر ساخت هاى گردشگرى باید در اولویت قرار گیرند.

جزایر قشم، هرمز، هنگام و لارك با سواحل فوق العاده زیبا و چشم انداز زیبا را مى توان گنج گردشگرى ایران نامید این جزایر طبیعت بكر و حیرت انگیزى، را در دل خود نهفته دارند. سفر به استان هرمزگان از هوا و زمین میسر است. اما سفر زمینى، مخصوصا با قطار لطفى دیگر دارد زیرا مى توانید طبیعت بكر استان را از پنجره قطار بنگرید دره هایى عمیق و نخلستان هایى انبوه كه مسیر قطار تهران بندر عباس از میان آنان مى گذرد.

دره ستاره ها یا اِستاره كفته

دره ستاره قشم ، شاهكار طبیعت (1)

اگر بخواهیم از همه دیدنى ها و زیبایى قشم بنویسیم، ناچاریم بسیارى از دیدنى ها را به حافظه مان بسپاریم.اما نمى توانیم خاطرات این جزیره را یكجا نقل كنیم. شاید این دلیلى باشد براى اینكه از جذابیت هاى این جزیره سحرانگیز به دفعات فراوان،یعنى به اندازه تمام جاذبه هایش یاد كنیم. امروز هم قرار است از دره ستاره ها بنویسیم.

دره ستاره ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،كه بر اثر فرسایش خاك، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهكار كم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیك (حدود 2 میلیون سال) است.

ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیكى روستاى بركه خلف، عارضه زمین شناسى عجیب خود را به نمایش گذاشته است. بنا به تحقیق آنوبانینى؛ اهالى محل عقیده دارند ستاره اى از آسمان افتاده و اشكال عجیبى را از خاك و سنگ و ماسه پدید آورده است.

از شهر قشم كه به سمت ساحل جنوبى آن حركت كنید به روستاى «بركه خلف» مى رسید. روستاى بركه خلف در فاصله 5 كیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قرار گرفته است. در شمال این روستا یكى از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره قابل مشاهده است. اهالى منطقه به این روستا استاره كفته (گاهى هم استار افتیده) مى گویند. اما، نام دره ستاره ها براى این پدیده كم نظیر زمین شناسى جا افتاده است.

ادامه راه، جاده خاكى است كه شما را به دره ستاره ها مى رساند. نوشته زیر به طور دقیق متن تابلوى راهنماى نصب شده در محل دره ستاره هاست!

« دره ستاره ها كه اهالى بومى به آن ستاره افتاده یا استاره كفته نیز مى گویند از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره پهناور قشم است اهالى معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اى در این محل و بر اثر ضربه اى سهمگین، خاك از زمین بالا آمده و به هر شكلى كه بوده خشك شده و چنین اشكالى پدید آمده است.

برخى از اهالى معتقدند با تاریك شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تاكنون صحت چنین چیزى به اثبات نرسیده است.

منبع:

ایران