تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که مواد برای اولین بار و یا دفعات اول مصرف می شوند، افراد ممکن است آن چه را که به عنوان اثرات مثبت مصرف مواد است، دریافت کنند. همچنین ممکن است باور داشته باشند می توانند مصرف خودشان را کنترل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داوطلبی برای مصرف مواد!

آیا تداوم سوءمصرف مواد یک رفتار داوطلبانه است ؟

افتاده درباد(45)

تاثیرموادبرمغز

برای مطالعه ی چهل و چهارمین مقاله از سلسله مقالات اعتیاد اینجا کلیک کنید.

هنگامی که مواد برای اولین بار و یا دفعات اول مصرف می شوند، افراد ممکن است آن چه را که به عنوان اثرات مثبت مصرف مواد است، دریافت کنند. همچنین ممکن است باور داشته باشند می توانند مصرف خودشان را کنترل کنند.

اگرچه، مواد می توانند به سرعت زندگی آنها را فرا گیرند. آیا تا به حال کسی را که خود را یک نوشنده ی محدود مشروبات الکلی می داند، دیده اید که چگونه مسموم شده و این مسمومیت او را در امتداد چرخه ای قرار می دهد که به سرعت فعالیت های لذت بخش را تبدیل به یک تراژدی برای خودش و دیگران می کند. با گذشت زمان، چنانچه مصرف مواد تداوم یابد، فعالیت های لذت بخش کمتر لذت خواهند داشت، و سوء مصرف مواد برای این که سوء مصرف کنندگان احساس "طبیعی بودن" داشته باشند، ضروری می شود. سوء مصرف کنندگان مواد به نقطه ای می رسند که علی رغم مشکلات بی شماری که برای خودشان وافراد مورد علاقه شان ایجاد می کنند، مواد را جستجو و مصرف می کنند. برخی افراد ممکن است، احساس نیاز میزان بالاتر یا دفعات بیشتری از مصرف مواد را حتی در مراحل اولیه ی سوءمصرف داشته باشند.

تصمیم اولیه برای مصرف مواد اغلب داوطلبانه است. اگرچه، وقتی که سوءمصرف مواد مداوم انجام پذیرد، بروز توانایی شخص به طور جدی مختل می شود.

مطالعات تصویربرداری مغز از افراد معتاد به مواد، تغییرات فیزیکی در مناطقی از مغز که حساس برای قضاوت، تصمیم گیری، یادگیری و حافظه، و کنترل رفتار هستند، نشان می دهد. دانشمندان باور دارند که این تغییرات باعث دگرگونی در جهتی که مغز کار می کند، شده و می تواند به تبیین رفتارهای مخرب و اجباری اعتیاد کمک کند. به شکل بالا توجه کنید.

یکی از مناطق مغز که هم چنان درخلال نوجوانی به رسش خود ادامه می دهد، قشر پیش پیشانی است، قسمتی از مغز که ما را برای ارزیابی موقعیت ها، تصمیم های صحیح و تحت کنترل نگه داشتن هیجانات و امیال قادر می سازد. حقیقت این است که، این قسمت حساس مغز نوجوان که هم چنان به فعالیت ادامه می دهد، نوجوانان را در معرض خطر فزاینده ای برای تصمیم های ضعیف قرار می دهد ( مانند امتحان کردن مواد یا ادامه سوءمصرف ). بنابراین، آشنایی با مواد در حالی که رشد مغز هنوز کامل نشده است، می تواند پیامدهای طولانی مدت و عمیقی را داشته باشد.

بنا برتعاریف موجود، باید گفت سوءمصرف عبارت است از:

• مصرف هر نوع ماده مخدر  .

• مصرف زیر سن قانونی  .

• مصرفی كه باعث آسیب به فرد شود .

و در هر یك از موارد فوق نتایجی مثل موارد زیر در سوءمصرف دیده می شود :

• غیبت از مدرسه ، دانشگاه ، و محل كار .

• درگیری با همكاران و دوستان  .

• عدم انجام تعهدات اجتماعی و خانوادگی .

• و بی ‌توجهی به فرزندان و خانواده .

وابستگی واعتیاد به مواد عبارت است از، نیاز روانی یا جسمی برای ادامه ی مصرف ماده.  وابستگی به یک دارو ممکن است روانی ، جسمانی و یا مرکب باشد.

وابستگی روانی عبارت است از ، میل شدید مستمر یا متناوب برای مصرف ماده .

• وابستگی جسمانی با نیاز به مصرف ماده به منظور پیشگیری از وقوع نشانگان ترک ماده مشخص می باشد.

وجود سه نشانه از نشانه‌های زیر برای تشخیص وابستگی داروئی به عنوان یك الگوی ناسازگارانه مصرف كه منجر به آسیب دیدگی یا پریشانی جدی شده و علائم آن طی مدت یك سال به وقوع می‌پیوندد ، كفایت می ‌كند.

1) تحمل .

2) نشانه‌های ترك .

3) میل مداوم برای قطع یا كنترل مصرف ماده، یا تلاشهای ناموفق برای اعمال خویشتن‌داری .

4) صرف وقت زیاد در جهت فعالیتهای لازم برای به دست آوردن مواد .

5) مختل شدن فعالیتهای اجتماعی ، شغلی ، تفریحی .

6) تداوم مصرف علیرغم آگاهی از عوارض آن .

نویسنده: دکتر نیکو زاده کردمیرزا_تبیان

برای مشاوره ی اعتیاد اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط :

اجتماع ، بستری برای اعتیاد             

مجرمی که بیمار است!   

یک فرضیه در مورد شکل گیری اعتیاد                

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.