تبیان، دستیار زندگی
این غار از نظر شكل هندسى به یك تونل با برش سطح مقطع شبیه است و فعالیت آهك ها موجب ظاهر شدن استالاگمیت و استالاكتیت هاى بسیار زیبا و دیدنى و آراسته با قطره هاى شفاف آب ها شده است . عوامل یاد شده غار را در ردیف زیباترین غارهاى دیدنى جهان قرار داده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین غار آبى آسیا(2)

بزرگترین غار آبى آسیا(2)

این غار از نظر شكل هندسى به یك تونل با برش سطح مقطع شبیه است و فعالیت آهك ها موجب ظاهر شدن استالاگمیت و استالاكتیت هاى بسیار زیبا و دیدنى و آراسته با قطره هاى شفاف آب ها شده است . عوامل یاد شده غار را در ردیف زیباترین غارهاى دیدنى جهان قرار داده است . از طرفى با تحقیق هاى به عمل آمده طول این غار حدود 13 كیلومتر و ستون فقراتى غار 3140 متر است . به همین دلیل به عنوان بزرگترین غار آبى آسیا لقب گرفته است همچنین در اعماق این غار چترهاى واژگونى وجود دارد كه در نوع خود كم نظیر است دره اى كه غار قورى قلعه در آن واقع شده از زیباترین دره هاى استان بوده كه از ویژگى هاى جنگلى خاص و چشمه سارهاى بى شمار با چشم اندازهاى حیرت انگیز و جذاب برخوردار است تا كنون 3140 از عمق غار، شناسایى و بخش هایى از آن براى بازدید آماده شده است.

در این غار تالار كوچكى به نام برزخ كه در فاصله 2 قسمت غار قرار دارد را مى توان مشاهده كرد. به نوشته راهنماى غار قورى قلعه سنگ بزرگى در مقابل در ورودى تالار مریم قرار داشته كه برداشتن آن از نظر ریالى 15 میلیون ریال هزینه در برداشته كه این كار از سوى یكى از جوانان روستا و به وسیله پتك و دیلم بدون دریافت هزینه اى برداشته شده، از این رو به «اسماعیل باویسیرا» فرهاد قورى قلعه مى گویند.

آب این غار كه عمق آن 5/1 تا 2 متر است در برخى مكان ها حداكثر به 3 متر مى رسد. به اعتقاد بومیان قورى قلعه از منطقه اى به نام نوركه در ارتفاع بلندى قرار دارد و در اثر آفتاب برف هایش ذوب مى شود، سرچشمه مى گیرد. آثار به دست آمده در این غار كه هم اكنون در اماكن خاصى نگهدارى مى شود، قابل تأمل و مطالعه است.

بزرگترین غار آبى آسیا(2)

اشیاى بسیار زیبا و بدیعى در این غار پدیدار شده و 2 قطعه از این اشیا نیز داراى كتیبه احتمالاً (پهلوى - ساسانى) و 2 ظرف نیز داراى لایه زراندود است. اشیاى نقره اى مكشوفه از غار قورى قلعه شامل ظروفى بیضى شكل و مدور منقوش پرندگان در حال شكار و طرح اسطوره اى شیر در یك نقش تزیینى اسلیمى و گل هاى لوتوس برجسته است. اما علاوه بر این آثارى چون كاسه، ظروف فلزى، جمجمه مربوط به 800 سال پیش، سكه و... مربوط به دوران یزدگرد سوم كشف شده است.

در كتاب شگفتى هاى باستانى ایران آمده است: درمیان جنگل هاى بلوط شمال شهر جوانرود، یكى از بزرگترین غارهاى آبى آسیا در روستاى قورقلعه جاى دارد كه به گفته بومیان تا خاك عراق مى رسد.

هنوز انتهاى غار آشكار نشده و غارنوردان تا 12 كیلومتر راه هاى پرپیچ و خم و فرعى را نقشه بردارى كرده اند. 8 هزار سال پیش از آنكه گروه هاى غارنوردى، كاوش خود را آغاز كنند، غار قورى قلعه میزبان انسان هاى پیشدادى (پیش از تاریخ) بود كه اینك جمجمه و سفالینه هاى ایشان به یادگار مانده است ... ستون (راهرو) اصلى غار تا 3140 متر كاوش شده و برخى كاوشگران بر این باورند كه بسیار بیشتر است.

این غار شامل تالارهایى است كه زیباترین آنها تالار عروس واقع در 1400 مترى غار و تونل برزخ، وحشتناك ترین جاى غار واقع در 500 مترى با طول 220 متر و با عرض 3 متر و 5/1 متر عمق آب است.

تالارهاى زیبا با رنگ هاى گوناگون و آبشارهایى از قندیل ها، آدمى را به دنیایى رویایى فرو مى برد. در تالار عروس و تالار بلور مى توان زیبایى هاى بیشترى دید. در تالار بلور كه عمق حوضچه آن به 12 متر مى رسد و در زمستان پر آب است گوشه اى دیگر از این زیبایى نمایان مى شود.

بزرگترین غار آبى آسیا(2)

تالار مریم، تالار كوهان شتر، مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس هر یك چون قصیده اى مصور با تو سخن مى گویند و رازهایى از تاریخ چندین میلیون ساله زمین را با تو در میان مى گذارند.

در طول مسیر قندیل هایى با اشكال متفاوت را نامگذارى كرده اند. قندیل هایى با ساختى اعجاب انگیز و ریزه كارى هایى قابل توجه كه از ویژگى هاى منحصر به فرد غار است.

بازدید عمومى كه در تابستان 1378 راه اندازى شده است شامل 2 تالار به نام هاى مریم و كوهان شتركى است و اشكال مختلفى از جمله نیم رخ شتر، كوهان شتر، مار، طوطى، كركس، قلب، شیر سنگى، بابانوئل، برج پیزا، ابوالهول، مجسمه فردوسى، كشتى و اشكال دیگرى كه مشابه آن در این قسمت یافت مى شود. فاز دوم غار نیز یكهزار متر است كه شامل 3 تالار به نام هاى نماز، بلور، عروس یا بتهوون است.

در طول میلیون ها سال كه از خلقت این قطعه از خاك مى گذرد، بر اثر نفوذ و جریان آب در دل كوه ها و صخره هاى منطقه ، غارهاى زیادى در كوهستان هاى این استان به وجود آمده است كه هریك داراى مزیت هاى خارق العاده هستند.

به لحاظ زمین شناسى ، كوهستان هاى منطقه كرمانشاه ، از نوع آهكى و پیدایش آنها مربوط به دوران دوم زمین شناسى است . در این منطقه در دل كوه ها غارهایى واقع شده اند كه در نوع خود بى نظیرترین جلوه هاى طبیعت را رقم زده اند. از جمله این غارها مى توان به غار «كنشت » در جنوب شهر كرمانشاه و غارهاى عظیم دیگرى چون غار «پروا» در جنوب شهر كرمانشاه حدفاصل كوه طاق بستان و بیستون در دل كوه «پروا» اشاره كرد. اما قورى قلعه با داشتن یخچال هاى طبیعى معروف ، شگفتى هاى منحصر به فرد، دره اى به عمق 5/7062 متر با چندین آبگیر و آبرو، در بین غارنوردان داراى اهمیت و ارزش فراوانى است و عمیق ترین غار آسیا به شمار مى آید.

منبع:

ایران