تبیان، دستیار زندگی
در دیار زیباى اورامانات در نزدیكى شهر پاوه (شهر هزار ماسوله ) علاوه بر جذابیت طبیعت زیبا و فرهنگ اصیل، وجود یك غار شگفت انگیز مشتاقان شاهكارهاى طبیعت را به خود فرا مى خواند. غار قورى قلعه بنا به تحقیق هاى به عمل آمده به عنوان بزرگترین غار آبى آسیا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین غار آبى آسیا(1)

بزرگترین غار آبى آسیا(1)

در دیار زیباى اورامانات در نزدیكى شهر پاوه (شهر هزار ماسوله ) علاوه بر جذابیت طبیعت زیبا و فرهنگ اصیل، وجود یك غار شگفت انگیز مشتاقان شاهكارهاى طبیعت را به خود فرا مى خواند. غار قورى قلعه بنا به تحقیق هاى به عمل آمده به عنوان بزرگترین غار آبى آسیا لقب گرفته است.

مردمان غرب كشور در سرزمین اعجاز و تاریخ و تمدن زیست دارند و اورامانات از آن مناطقى است كه در آن واژه هاى شگفتى، زیبایى و تاریخ را مى توان احساس و به معناى كامل درك كرد.

كرمانشاه را كه 87 كیلومتر به سمت پاوه پیش بروى به غار قورى قلعه مى رسى. این غار شگفت انگیز چندین تالار دارد كه بازدید كننده را از چند مسیر به اعماق زمین هدایت مى كند. قورى قلعه دیوان شعرى پر از استعاره هاى سنگى در دل طبیعت است. قرار گرفتن روستایى به همین نام در كنار غار، اساس وجه تسمیه آن است كه گفته مى شود، شكل روستا شبیه قورى است.

عده اى نیز بر این عقیده اند گور قلعه اى (گورگبرها) كه غیر مسلمان ها در آنجا دفن شده اند، وجود دارد. به باورى دیگر «قورى قلعه» به قلعه اى گلى اطلاق مى شود كه روى تپه اى مشرف به این روستا كه در دوران یزدگرد سوم بنا شد قرار دارد.

به هر حال قورى قلعه مكانى است زیبا و خوش آب و هوا كه چشمه اى زیبا از داخل آن مى جوشد و كشاورزى و مردمان قورى قلعه را سیراب مى كند. قورى قلعه با ?? میلیون سال قدمت تنها 30 سال از شناسایى آن مى گذرد.

بزرگترین غار آبى آسیا(1)

على معلمى پور، كارشناس محیط زیست درباره ویژگى هاى این غار مى گوید: منطقه قورى قلعه از نظر جغرافیایى معتدل و معمولاً 252 تا 305 روز در سال دماى بالاى صفر درجه دارد و بیشترین میزان بارندگى در اسفند ماه است. او با بیان این كه غار قورى قلعه بیشتر به یك تونل شبیه است مى افزاید: دماى داخل غار از 7 تا 11 درجه تخمین زده مى شود و در تمام فصول ثابت است. آب زلال داخل غار حدوداً منفى 10 درجه و هوا نیز داراى رطوبتى بین 40 تا 60 درصد است.

معلمى پور یادآور مى شود: با گشاد كردن حفره ورودى غار با انفجار و نیز اقدام هاى آماده سازى در حال حاضر حدود 500 متر كه شامل تالارهاى مریم و كوهان شتر است، قابل بازدید است.

او اذعان مى كند: هم اكنون تنها میهمان غار، گونه كمیابى از خفاش هاى نامدار به نام گوشى موشى است؛ هنوز انتهاى غار آشكار نشده و غارنوردان تا 13 كیلومتر راه هاى پرپیچ و خم و فرعى را نقشه بردارى كرده اند.

تالارهاى زیبا با رنگ هاى گوناگون و آبشارهایى از قندیل ها، آدمى را به دنیایى رویایى فرو مى برد. در تالار عروس و تالار بلور مى توان زیبایى هاى بیشترى دید. میله هاى خودكار آویز، پرده گوش هاى موزیكال كه با نوازش آنها صداى موسیقى برمى خیزد و قندیل هاى شفاف آویزان كه روشن شدن یك لامپ را با چند برابر منعكس مى كند، زیبایى خاص و نادرى را در مقابل دیدگان آدمى قرار مى دهد.

در تالار بلور كه عمق حوضچه آن به 14 متر مى رسد و در زمستان پرآب است گوشه اى دیگر از این زیبایى نمایان مى شود. در قسمت هایى از غار مى توان قایق تفریحى راه انداخت و ارزش گردشگرى آن را بیشتر كرد. به گفته یكى از راهنمایان غار قورى قلعه، 25 عدد چتر واژگون به زیبایى هر چه تمام در تالار عروس قرار دارند. احتمال دارد انتهاى غار به كامیاران برسد. اما نمى توان به این گمانه زنى ها مطمئن بود.

بزرگترین غار آبى آسیا(1)

بعد از 13 كیلومتر كه آخرین نقطه كشف شده غار است، گفته مى شود یك سنگ بزرگ مانع عبور مى شود كه در صورت برداشتن آن (كه البته زمان و هزینه مى طلبد) شاید گوشه هاى دیگرى از اعجاز الهى در این نقطه محروم و زیبا نمایان شود.

اسدالله بیرانوند، رئیس سازمان میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى استان كرمانشاه نیز درباره ویژگى هاى گردشگرى این استان تصریح مى كند: ایجاد ? مجموعه گردشگرى یكى از برنامه هایى است كه در مناطق دیدنى و توریستى سراب نیلوفر كرمانشاه، قورى قلعه پاوه، بیستون، گیلانغرب و صحنه ایجاد مى شود.

او بیان مى كند: هم اكنون ایجاد مجموعه گردشگرى در شهرستان گیلانغرب با 400 میلیون ریال اعتبار در دست اجراست و در مناطق سراب نیلوفر كرمانشاه، قورى قلعه پاوه، دربند صحنه و بیستون در دست مشاور است.

به گفته بیرانوند در منطقه قورى قلعه پاوه بحث توسعه غار و فضاى كمپینگ مطرح است كه برنامه مطالعاتى آن به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگى، گردشگرى و صنایع دستى استان كرمانشاه متذكر مى شود: در حال حاضر اقدام به توسعه این غار ممكن است آب آشامیدنى روستا را به خطر بیندازد. هم اكنون نیز ساكنان قورى قلعه بعضاً اعتراض هایى دارند؛ اما ادامه فاز دوم كه 2600 متر است، آماده كردن آن براى بازدید، كمى مشكل به نظر مى رسد.

بزرگترین غار آبى آسیا(1)

او اضافه مى كند: قرار است با استفاده از تونل شیشه اى و با عبور از تالار برزخ مسافران به آن سوى فاز اول پا گذاشته و زیبایى هاى قندیل هاى شفاف و زیبا را ببینند.

بیرانوند خاطرنشان مى كند: علاوه بر اهمیت اكوتوریستى منطقه، آثارى نیز در این غار كشف شده كه این آثار شامل تعدادى ظرف و سكه هاى حكاكى شده است. این آثار نشان از اقامت یا تردد انسان در زمان هاى دور به این غار دارد.

او ادامه مى دهد: غار قورى قلعه به عنوان یكى از 7 اثر طبیعى ملى ایران به ثبت رسیده است.

بیرانوند اشاره مى كند: این غار با توجه به جریان رودخانه اى و تونل هاى تنگ و گذرگاه هاى باریك و در مقایسه با دیگر غار هاى تونلى همچون غار «چال نخجیر» دلیجان، غار « كتله خور» در زنجان و غار«كلهرود» اصفهان بسیار جوان تر، فعال تر و در سازندگى و در تشكیل تزیینات آهكى از سرعت عمل بیشترى برخورداراست. به علاوه به علت پیچیدگى منحصر به فرد خود به نام «چتر واژگون» داراى ویژگى جهانى است.

او عنوان مى كند: در سال 1355 یك گروه غارشناس انگلیسى و در سال 1356 گروه غارنوردان فرانسوى در صدد نفوذ به اعماق آن برآمدند كه ناموفق بودند. در سال 1368 گروه غارنوردان كانون كوهنوردى كرمانشاه تلاش خود را جهت كشف اعماق غار به عمل آوردند كه طى اجراى چند برنامه موفق به كشف درون غار و دالان هاى فرعى آن شدند.

منبع:

ایران