تبیان، دستیار زندگی
مهدی مدائنی همراه با تصحیح «دیوان عطار»، تصحیح جدیدی را از «گرشاسب‌نامه‌»ی اسدی توسی منتشر می‌كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصحیح جدیدی از دیوان عطار به‌چاپ می‌رسد

عطار

مهدی مدائنی همراه با تصحیح «دیوان عطار»، تصحیح جدیدی را از «گرشاسب‌نامه‌»ی اسدی توسی منتشر می‌كند.

«دیوان عطار» كه تاكنون تصحیح‌های گوناگونی از آن منتشر شده، به اهتمام مدائنی و مهران افشاری توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر می‌شود.

مدائنی با اشاره به این‌كه در تصحیح این اثر، نسخه‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، علت تصحیح مجدد «دیوان عطار» را ناقص بودن تصحیحات قبلی دانست و تأكید كرد: در آخرین تصحیح كه تقی تفضلی انجام داده بود، بیش از هزار مورد را ذكر كرده‌ایم كه این‌گونه باشد، بهتر است و اگر نیازی نبود، این كار را انجام نمی‌دادیم.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، تا كنون پژوهشگرانی چون: پروین قائمی، فرهاد بارانیان، محمدحسن شیرازی، فرشید اقبال و تقی تفضلی به تصحیح، گردآوری گزیده و یا نگارش مقدمه بر دیوان عطار اقدام كرده‌اند.

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری از شاعران و عارفان بلندآوازه‌ی ادبیات فارسی است كه در سده‌ی ششم و اوایل سده‌ی هفتم می‌زیسته است. نام برخی از آثار به ‌جامانده از او عبارت‌اند از: منطق‌الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، اسرارنامه، مختارنامه و خسرونامه.

مدائنی همچنین از به پایان رسیدن تصحیح «گرشاسب‌نامه‌»ی اسدی توسی خبر داد و گفت، با تصحیح انتقادی‌اش از این اثر سعی در ارایه‌ی تصحیح بهتری دارد.

مهدی مدائنی قبلاً عضو بنیاد شاهنامه بوده و هم‌اكنون عضو گروه تصحیح متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

پیش از این به قلم این مصحح، عنوان‌هایی چون «‌چهارده رساله در باب فتوت و اصناف»، «هفت لشكر؛ طومار جامع نقالان از كیومرث تا بهمن» و گزیده‌ی شعرهای خلیل‌الله خلیلی - شاعر افغان - منتشر شده‌اند.

منبع : ایسنا