تبیان، دستیار زندگی
لابد شنیده‌اید که زیاد نگاه کردن به برف، منجر به برف‌ کوری می ‌شود. دکتر هرمز شمس، دبیر انجمن چشم پزشکی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برف کوری در کمین کوهنوردان و اسکی بازان

لابد شنیده‌اید که زیاد نگاه کردن به برف، منجر به برف‌ کوری می ‌شود. دکتر هرمز شمس، دبیر انجمن چشم پزشکی ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح می دهند:

اسکی روی برف

در این روزها اغلب نقاط کشورمان با برف پوشانده شده است، به همین دلیل برخی افراد مانند کوهنوردان و اسکی‌بازان تماس چشمی بیشتری با برف دارند که ممکن است برخی آسیب‌های چشمی را به همراه داشته باشد.

آسیب های چشمی در مناطق برفی چگونه است؟

میزان تشعشع نور یا همان تابش و بازتابش در مناطق کوهستانی و برفی چند برابر اشعه‌ای است که در شرایط غیر برفی بازتاب می ‌شود. بنابراین با نگاه کردن مستقیم به برف، به خصوص در آب و هوای آفتابی، اشعه ماورای بنفش زیادی وارد چشم می ‌شود که می‌ تواند برای چشم زیان‌بار باشد، به طوری که اشعه ناشی از بازتابش برف می ‌تواند باعث زخم قرنیه شود که به این پدیده برف کوری گفته می‌ شود.

مشکلات ناشی از برف کوری چگونه تظاهر پیدا می ‌کند؟

کراتیت سطحی یا همان زخم قرنیه، اغلب دو طرفه و دردناک است و انسان قادر به بازکردن چشم نیست. چشم‌ها قرمز می ‌شود و اشک ریزش فراوان دارند. در برخی افراد نیز احتمال خشک شدن چشم و احساس وجود شن در آنها، کم شدن دید و مات بودن تصاویر، دردناکی حرکات چشم، حساسیت به نور و تورم در پلک به وجود می ‌آید.

پس از چه زمانی از تماس چشمی با برف، این علایم می ‌تواند بروز کند؟

مدت کوتاه تماس چشمی با برف، حتی چند دقیقه نیز می‌ تواند این عارضه را ایجاد کند، اما هر چه این مدت بیشتر به طول بیانجامد، عوارض بیشتری را بر جای می‌ گذارد. به همین دلیل، توصیه می‌ شود در صورت بروز چنین مشکلاتی، هر دو چشم 24 ساعت بسته باشد تا عارضه برطرف شود.

توصیه شما برای افرادی که تماس مکرر با بازتاب نور برف دارند، مانند اسکی‌بازان یا رانندگان که در جاده رانندگی می‌ کنند، چیست؟

برای رانندگان در مناطق برفی پیشنهاد می ‌شود که از عینک‌های ضدآفتاب و ضد اشعه ماورای بنفش استفاده کنند. همچنین شیشه‌های خودرو بسته باشد تا این افراد دچار خشکی چشم در اثر باد و سرما نشوند. برای افراد دیگر به ویژه اسکی‌بازان و کوهنوردان نیز استفاده از عینک‌های ضد انعکاس نور و تیره رنگ توصیه می ‌شود.

ویژگی عینک‌هایی که نام بردید، چیست؟

درباره استفاده از عینک برای مقابله با برف کوری به چند نکته باید توجه کرد. نخست اینکه شیشه‌های عینک باید دارای لایه ضد اشعه فرابنفش باشد. بنابراین تنها تیره بودن شیشه عینک نمی ‌تواند شاخص درستی برای مناسب بودن عینک باشد، زیرا عینک‌هایی که فقط دارای شیشه تیره هستند و از لایه محافظ بی ‌بهره‌اند، موجب گشاد شدن مردمک چشم می‌ شوند و در نتیجه میزان بیشتری از تابش را دریافت می ‌کنند.

همچنین در انتخاب عینک، تنها به فرم ظاهر آن توجه نکنید، زیرا عینک مناسب باید تمام چشم را بپوشاند و در قسمت‌های کناره نیز پوشش داشته باشد. نکته دیگر اینکه عینک باید از لحاظ ضد اشعه بودن دارای استاندارد باشد و 99 تا 100 درصد اشعه را جذب کند. برای تمیز کردن این نوع از عینک‌ها هم حتماً از دستمال‌های مناسب استفاده کنید، زیرا دستمال‌های غیر استاندارد می ‌تواند به لایه ضد اشعه عینک آسیب برساند و خاصیت ضد اشعه بودن عینک را کم کند.

چگونه هنگام خرید عینک ضد اشعه، از استاندارد بودن آنها مطمئن شویم؟

بهترین راه این است که با مشاوره چشم پزشک و از فروشگاه‌های معتبر و تحت نظارت، عینک مورد نیاز را تهیه کنید و در صورتی که به استاندارد بودن عینک اطمینان ندارید، از فروشنده بخواهید که با دستگاه‌های مخصوص آنها را کنترل کند.

بهترین درمان برف ‌کوری چیست؟

بهترین درمان، بستن چشم‌ها و استراحت برای 24 ساعت است. همچنین با تجویز پزشک می ‌توان از قطره‌های ضدعفونی کننده مانند سولفاستامید استفاده کرد. فراموش نکنید که در چنین مواردی هرگز نباید از قطره‌های بی‌حس کننده مانند تتراکائین و یا کورتیکوئید استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد، استراحت در محیط تاریک، به طور مثال در چادر کوهنوردی و اجتناب از مالش چشم نیز در بهبود برف ‌کوری مؤثر است. البته اگر التهاب قرنیه در اثر عوامل دیگری مانند عفونت‌های میکروبی چشم باشد، درمان کاملاً متفاوت است.

درباره یخ‌زدگی مژه‌ها در هوای برفی چه توصیه‌ای دارید؟

هنگامی که هوا بیش از حد سرد است، ممکن است مژه‌ها دچار یخ‌زدگی شوند که این موضوع مانع دید شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می ‌شود، دست را روی چشم بگذاریم تا یخ ها ذوب شوند. سپس چشم‌ها را باز کنیم.

درباره یخ‌زدگی قرنیه نیز باید به این نکته اشاره کرد که باد شدید و هوای سرد می ‌تواند قرنیه چشم را در معرض آسیب قرار دهد که در این باره نیز می ‌توان از کمپرس گرم یا گذاشتن دست روی چشم استفاده کرد. پوشاندن چشم به مدت 24 تا 48 ساعت می ‌تواند‌ آسیب‌های قرنیه را کاهش دهد.

*مطالب مرتبط :

باورهای غلط درباره چشم(قسمت اول) و (قسمت دوم)

اطلاعاتی درباره ی چشمان شیشه ای

انواع لنز چشم و طول عمر آنها

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

مراقب چشمان خود باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.