تبیان، دستیار زندگی
كارگردان یكی از اپیزودهای «فرش ایرانی» گفت: «فرش ایرانی» پیوند هنرمندانه ایرانیان با طبیعت، زندگی، سنت‌ها و تاریخ است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خسرو سینایی: «فرش ایرانی» پیوند هنرمندانه ایرانیان با تاریخ است

خسرو سینایی

كارگردان یكی از اپیزودهای «فرش ایرانی» گفت: «فرش ایرانی» پیوند هنرمندانه ایرانیان با طبیعت، زندگی، سنت‌ها و تاریخ است.

خسرو سینایی كارگردان یكی از اپیزودهای فیلم فرش ایرانی، گفت: فرش ایرانی پیوند هنرمندانه ایرانیان با طبیعت، زندگی، سنت‌ها و تاریخ است و فیلم كوتاه «فرش، اسب تركمن» یكی از اپیزودهای فیلم فرش ایرانی، با این جمله آغاز می شود و بر اساس همین مفهوم ساخته شده است.

این كارگردان تصریح كرد: فرش و اسب طی هزاره‌ها در زندگی تركمن‌ها حضوری همیشگی داشته‌اند. آن‌ها بر اسب‌های‌شان تاخته‌اند و ذهنیت‌شان را نسبت به جهان و طبیعت و زندگی، به شكلی نمادین در نقوش فرش‌های‌شان بافته‌اند.

سینایی در ادامه اظهار داشت : فیلم فرش اسب تركمن را می‌توان اثری امپرسیونیستی دانست كه می‌كوشد در زمانی فشرده فضای زندگی تركمن‌ها را در ارتباط با فرش نشان دهد.

همچنین رضا میركریمی تهیه كننده فیلم فرش ایرانی گفت: سینما نه برای تبلیغ فرش، این كهن‌ترین سند فرهنگی ایران زمین، كه به دنبال بازشناسی هویت گم كرده خویش را به بوستان فرش ایرانی پیموده است.

وی ادامه داد : سینما این مدرن ترین دست آورد هنری انسان به ضیافت كریمانه فرش ایرانی آمده تا روح پر تلاطم و سرگشته‌اش را مشاهده كند، بنوشد و دمی بیاساید و شاید رویای شیرینی ببیند از آنچه كه داشتیم و آنچه كه بودیم.

این كارگردان اظهار داشت: فرش تركیب همگون و كامل همه هنرهای ایرانیان به شكلی موزون و ماندگار است. مینیاتوری از حضور نگارگری، خطاطی، شعر، موسیقی , معماری در كاربردی مردمی و فراگیر.

میركریمی در ادامه یادآور شد : گفته شده فرش قراردادی است نانوشته بین آداب و سنن مردمان با باورها و عقایدشان و آن حلقه نامرئی است كه خلق جدا افتاده از خالق را به یاد بهشت جاویدان می‌اندازند.

به گزارش فارس، اكران ویژه فیلم فرش ایرانی، اثر برنده جایزه سینمای ایران از نگاه ملی در جشنواره بیست و پنجم فجر، در سینماهای تهران آغاز شده است.

این فیلم در سینماهای فرهنگ 2 ( سئانس 21و سی دقیقه ) , فلسطین2 (ساعت 22) و ایران 2 (ساعت 22 ) به نمایش در آمده است و به زودی سینماهای دیگری نیز این جمع خواهند پیوست.

این فیلم كه شامل 15 اپیزود از كارگردان برجسته سینمای ایران درباره «فرش ایرانی» است، هر شب به صورت تك سئانس در سینما فرهنگ به نمایش در می‌آید.

كارگردانانی چون "مجید مجیدی" ، "بهرام بیضایی" ، "عباس كیارستمی"، "داریوش مهرجویی"، "رخشان بنی‌اعتماد" ، "خسرو سینایی" ، "رضا میركریمی"، "بهروز افخمی"، "نورالدین زرین‌كلك"، "بهمن فرمان آرا" ، "سیف‌اله داد"، "مجتبی راعی"، "جعفر پناهی" ، "كمال تبریزی" و "محمدرضا هنرمند" اپیزودهای مختلف این فیلم را ساخته‌اند كه در سال جاری در نخستین نمایش جهانی خود در جشنواره مونترال با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

در مجموعه قسمت های فرش ایرانی بازیگرانی چون رضا كیانیان , لیلا اوتادی , ملیكا جانثاری , حسین مقیمی , حسن اسكندری و مینا راستی نقش آفرینی می‌كنند.

مجموعه مستند فرش ایرانی به سفارش مركز ملی فرش ایران و به تهیه‌كنندگی رضا میركریمی و با مشاركت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.

بر پایه این گزارش ، فرش ایرانی شامل "دست آفرینی هدیه به دوست" از مجیدی ، "قالی سخنگو" از بیضایی ، "درخت زندگی" از كیارستمی ، "فرشته و فرش" از مهرجویی ، "مشترك مورد نظر در دسترس نیست" از بنی اعتماد، "فرش، اسب تركمن" از خسرو سینایی ، "خاطره، خاطره ..." از رضا میركریمی ، "فرش عشایری" از افخمی ، "شازده كوچولو" از زرین كلك ، "فرش و زندگی" از فرمان‌آرا ، "فروشی نیست" از داد، "فرمایش آقا سید رضا" از مجتبی راعی ، "گره گشایی" از جعفر پناهی ، "فرش زمین" از تبریزی و "كپی برابر اصل" از هنرمند است.

منبع : خبرگزاری فارس