تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از هنر نقاشی روی چینی به ظروف ساده‌تان، جلوه‌ای نو ببخشید. در خانه ی همه ما تعدادی یا حتی شاید سرویسی از ظرف‌های ساده و بدون طرح چینی، سرامیكی و ‌آركوپال وجود دارند كه با گذشت زمان دیگر رنگ و لعاب اولیه خود را از دست داده یا اینكه اساسا از كار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاسه‌ای با نقش لیمو

 1                                                                             کاسه

با استفاده از هنر نقاشی روی چینی به ظروف ساده‌تان، جلوه‌ای نو ببخشید.

در خانه ی همه ما تعدادی یا حتی شاید سرویسی از ظرف‌های ساده و بدون طرح چینی، سرامیكی و ‌آركوپال وجود دارند كه با گذشت زمان دیگر رنگ و لعاب اولیه خود را از دست داده یا اینكه اساسا از كاربرد آنها به همان شكل ـ حتی با ظاهر سالم ـ نیز خسته شده‌ایم.

هنر نقاشی و رنگ‌آمیزی اینجا هم كاربردی‌ترین روش به‌حساب آمده و می‌توانیم با استفاده از رنگ، ظاهر ظروف ساده‌مان را به طرزی زیبا تغییر دهیم.

تعجب نكنید! برای طرح‌دار كردن این ظروف، نیازی به تجهیزات كارخانه‌ای نیست؛ شما می‌توانید به راحتی ـ با استفاده از رنگ مخصوص چینی ـ آنها را نقاشی كرده و در فر اجاق گاز خانه بپزید. به عنوان مثال در اینجا كاسه سفید آركوپال به همین روش با طرح‌های لیمویی نقاشی شده و با نمایی جدید به ظروف مصرفی خانه اضافه شده است.

نكته: با توجه به اینكه اغلب سرویس‌های چینی و سرامیكی موجود در بازار بعضی از اجزای موردنظر را با همان اندازه دلخواه‌مان ندارند، شما می‌توانید نمونه ساده آن ظرف را تهیه كرده و براساس طرح موجود روی دیگر اجزای سرویس، آن ظرف را نیز طرح‌دار كنید.

نقش لیمویی موجود در این تصاویر نیز الهام گرفته شده از طرح لیمویی یكی از سرویس‌های آركوپال موجود در بازار است.

مواد و لوازم مورد نیاز:

ـ یك عدد كاسه یا هر ظرف چینی، سرامیك یا مانند آن به رنگ سفید

ـ یك تكه مقوا

ـ یك تكه كاغذ طراحی سفید

ـ یك تكه كاربن مشكی

ـ 2عدد قلم‌موی ریز و درشت سرگرد

ـ كاتر

ـ‌ مداد

ـ چسب نواری كاغذی

ـ رنگ مخصوص چینی یا همان رنگ پورسلین (Porcelain ) به رنگ‌های سبز و زرد

ـ وارنیش

ـ مداد

توضیح یك: این رنگ‌ها قابل حل در آب هستند و اگر داخل كوره یا فر پخته شوند، دوام بسیاری خواهند داشت.

توضیح 2: این ظروف به طور معمول قابل شست‌وشو هستند ولی از قرار دادن آنها در ماشین ظرفشویی بپرهیزید.

روش كار:

1 ـ ابتدا طرح لیموترش را روی كاغذ طراحی بكشید و سپس كاغذ را همزمان با یك تكه كاربن روی مقوا قرار دهید. البته برای اینكه كاغذ روی مقوا بدون حركت باقی بماند، با استفاده از چسب نواری كاغذی، آن را به مقوا بچسبانید.

پس از آن با كاتر، خط محیط لیموترش را ببرید. به این صورت، شابلونی از طرح لیمو به دست خواهید آورد.

  2                                                                            کاسه

2 ـ شابلون مقوایی را مانند تصویر روی قسمتی از دیواره كاسه قرار دهید و با چسب ثابت كنید. سپس با استفاده از مداد یا حتی ماژیك طرح لیموترش را روی قسمت بیرونی كاسه بكشید.

این كار را در قسمت‌های دیگر كاسه، با حالت‌ها و در جهت‌های مختلف انجام دهید تا تمام سطح خارجی كاسه با طراحی‌های لیموترش پر شود.

 3                                                                             کاسه

3 ـ پس از اینكه مرحله طراحی به پایان رسید، ابتدا با استفاده از قلم مو و رنگ زرد لیمویی، فضای داخلی لیموها را رنگ‌آمیزی كنید؛ سپس همان‌طور كه در تصویر می‌بینید، با قلم موی ریزتر خطوط سبز داخل و شاخه سر لیمو را نیز بكشید. حالا ظرف را در گوشه‌ای قرار دهید تا رنگ لیموها كاملا خشك شود.

  4                                                                            کاسه

4 ـ مرحله بعدی، رنگ‌آمیزی زمینه است؛ یعنی باید در این مرحله فاصله میانی لیموها را روی زمینه كاسه رنگ‌آمیزی كنید. رنگ انتخابی برای این منظور زرد است. فقط توجه داشته باشید برای اینكه رنگ‌های زمینه و لیموها با هم تداخلی ایجاد نكنند، دور هر یك از طرح‌های لیموها حاشیه‌ای به اندازه 2 میلی‌متر سفید باقی بگذارید و از آن به بعد را رنگ‌آمیزی كنید.

 5                                                                             کاسه

 منبع : همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.