تبیان، دستیار زندگی
هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران عصر امروز با حضور جمعی از نقاشان پیشكسوت و مسئولین حوزه فرهنگ و هنر به یاد هنرمندان پیشكسوت نقاشی ایران در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یاف ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران گشایش یافت

نقاشی معاصر ایران

به یاد هنرمندان پیشكسوت نقاشی ایران

هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران گشایش یافت

هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران عصر امروز با حضور جمعی از نقاشان پیشكسوت و مسئولین حوزه فرهنگ و هنر به یاد هنرمندان پیشكسوت نقاشی ایران در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافت.

حبیب‌الله صادقی مدیر كل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گشایش این دوسالانه با اشاره به هفت دوسالانه برگزار شده در طول یك سال و نیم گذشته گفت: دوسالانه‌های ملی را پس از یك دوره نخوت و تعطیلی یكی پس از دیگری برگزار كردیم و دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد این آمادگی را دارد كه همه دوسالانه‌های تجسمی ملی را به موقع برگزار كند.

صادقی به موفقیت‌های اخیر نقاشان ایرانی در دنیا اشاره كرد و افزود: بیم آن داشتیم كه شكافی بین جامعه موحد و دوست داشتنی تجسمی كشور اتفاق بیفتد كه خوشبختانه اتفاق نیفتاد.

**گشایش هفتمین دوسالانه به یاد هنرمندان پیشكسوت نقاشی ایران

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه تصریح كرد: این دوسالانه به نام و به یاد هنرمندان پیشكسوت و بزرگی چون جلیل ضیاءپور،منصور قندریز،اصغر محمدی،سهراب سپهری،ماركو گریگوریان،كاظمی،فرامرزپیلارام،یكتایی،مام‌بیگی،روحبخش،شهوق، اسپهبد،اسماعیل‌زاده،ایرج كریمخان زند و زنده‌یاد تازه درگذشته ژازه طباطبایی برگزار می‌شود.

وی همچنین از همراهی و مساعدت آیدین آغداشلو،آیت‌اللهی و هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش برای برگزاری این دوسالانه تشكر و قدردانی كرد.

**خیابان «برادران شهید مظفر» به «گذر فرهنگ وهنر» تبدیل می‌شود

محسن زارع مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر از تبدیل خیابان برادران شهید مظفر به گذر فرهنگ و هنر خبر داد وگفت:‌ قرار بود در مراسم امروز شهردار منطقه 6 شهرداری تهران را نیز حضور داشته باشد تا خبر تبدیل شدن خیابان شهید مظفر به گذر فرهنگ و هنر را در حضور ایشان اعلام كنیم كه متأسفانه ایشان حضور پیدا نكردند و امیدواریم كه با همكاری فرهنگستان هنر و شهرداری منطقه 6 این مسئله اتفاق بیفتد تا به این ترتیب شاهد گسترش كارگاه‌های هنری در این خیابان باشیم.

**همزمان با دوسالانه نقاشی، نمایشگاه هنر مقاومت در موزه فلسطین برپاست

زارع در ادامه از گشایش نمایشگاه «هنر مقاومت» همزمان با هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران خبر داد و گفت: آثار هنر مقاومت كه كارگاه آن در مردادماه سال جاری از سوی موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شد، همزمان با این دوسالانه در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته می‌شود.

حبیب‌الله آیت‌اللهی دبیر هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران نیز به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوسالانه پرداخت وگفت: یك سال و نیم پیش از مدیریت مركز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران خواستیم كه هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران را برگزار كنیم كه بنا به دلایلی این خواسته ما به تعویق افتاد و چون از سوی انجمن هنرمندان نقاش پاسخی برای برگزاری دوسالانه دریافت نشد بنابراین برگزاری این دوسالانه حدود شش ماه پیش به ما واگذار شد.

**هفتمین دوسالانه را با دست خالی شروع كردیم

آیت‌اللهی دبیر دوسالانه هفتم نقاشی تصریح كرد: ما با دست خالی كار را شروع كردیم و همه كسانی كه قرار بود به ما كمك كنند ما را یاری نكردند ولی به همت همه شما عزیزانی كه برای این دوسالانه آثارتان را ارسال كردید وهمچنین با یاری فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، موزه هنرهای معاصر تهران،مركز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر فلسطین امروز این دوسالانه برگزارمی‌شود.

**آثار نقاشان جوان ایرانی در حد واندازه آثار استادان نقاش غربی بود

وی در ادامه با اشاره به كیفیت بسیار خوب آثار ارسالی به این دوسالانه گفت: در داوری آثار ارسالی اعضای هیئت داوران متفق‌القول به این نتیجه رسیدیم كه آثار هنرمندان جوان ایرانی كیفیت بسیار بهتری نسبت به آثار هنرمندان دیگر كشورهای دنیا دارد و آثاری در این دوسالانه شاهد بودیم كه در حد و اندازه آثار استادان نقاش اروپایی و غربی بود.

وی ادامه داد: آثاری را مجبور شدیم كنار بگذاریم كه از بسیاری آثار هنرمندان كشورهای همسایه جلوتر بود و اگر همین طور ادامه بدهند آینده هنر ایران زمین و افتخار گذشته هنر ایرانی را دوباره به ایران زمین بازمی‌گردانند.

در ادامه این مراسم هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران به دست «احمد اسفندیاری» نقاش پیشكسوت ایرانی گشایش یافت.

بر اساس این گزارش در این نمایشگاه آثار بسیاری از هنرمندان برجسته نقاشی ایران از جمله آثار ژازه طباطبایی،فریدون مام‌بیگی،حسن اسماعیل‌زاده،ماركو گریگوریان،علیرضا اسپهبد،منوچهر یكتایی،جواد حمیدی،چنگیز شهوق،جعفر روحبخش،فرامرز پیلارام،حسین كاظمی،منصور قندریز،سهراب سپهری در نگارخانه مرتضی ممیز به نمایش گذاشته شده است و در بخش دیگری از این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون: ایران درودی،منصوره حسینی،مهدی حسینی،حبیب‌الله آیت‌اللهی،آنه محمدتاتاری،علی‌اكبر صادقی،تاها بهبهانی،نامی پتگر،حسین محجوبی،زهرا رهنورد،میرحسین موسوی،محمدعلی ترقی‌جاه،احمد اسفندیاری،داور یوسفی،یعقوب امدادیان،محمدرضا فیروزه‌ای،غلامعلی طاهری،صداقت جباری،كاظم چلیپا، فرح اصولی،رضا بانگیز،ناصر آراسته، كوروش شیشه‌گران،سهراب هادی،رضا درخشانی و ... به نمایش گذاشته شده است.

در هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران 2277 هنرمند با 8500 اثر شركت كردند كه از این میان 500 اثر از 420 هنرمند در بخش مسابقه و آثار 30 هنرمند پیشكسوت نیز در بخش میهمان هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران به نمایش درآمده است.

منبع : خبرگزاری فارس