جریان فتوای آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی علیه قمهزنی
آیت الله العظمی بهجت گفتههای نسبت داده شده به خود را در سیدی حقیقت مظلوم تكذیب نمودند.
دو سال پیش عدهای جریان حامی بدعت قمهزنی در اصفهان برای ترویج این عمل خرافی اقدام به ساخت سیدی نمودند كه در آن با بهره از تمام حیلهها و ابزارهای فریب به ترسیم چهرهای شرعی! و مظلومانه! برای قمهزنی پرداختند. در این سیدی كه به صورت بسیار انبوه و با بودجههای مشكوك در تمام كشور منتشر گردید از تحریف روایات گرفته تا تحریف كلام علماء استفاده شد. كه با گذشت بسیاری از دروغها آشكار گردیده و بر زشتی كار سازندگان این سیدی افزود. متأسفانه در یكی از همین تحریفات، نسبتی كذب توسط یكی از سخنرانان به آیت الله العظمی بهجت داده شد كه چندی پیش ایشان صریحاً آن را تكذیب نمودند. سخنران فوق مدعی شد كه حدود سی سال قبل در روضهای كه در منزل آیت الله بهجت تشكیل شده بود از ایشان شنیده است كه فرمودهاند: در زمان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی آن زعیم بزرگ به جهت سخنان یكی از روشنفكران پیرامون حرمت قمهزنی فتوا به وجوب قمهزنی! داده و فرمودند هر كس توانایی دارد باید امسال قمه بزند. در آن سال حدود 700 مجتهد!!! به اطاعت از حكم سید، قمه زدند اما من (آیة الله بهجت) چون دیدم هم میترسیدم و بنیه و هنر این كار را ندارم برای این كه مخالفت با مرجعم سید ابوالحسن نكنم لباسی پوشیده و به میان قمهزنان رفتم و آن لباس من خونی شد و آن را نشُستم و وصیت كردهام آن را با من دفن كنند!!! چون به امر مرجعم چنین كردم.
گفتنی است آیت الله العظمی بهجت ضمن دستخطی كه اصل آن هماكنون موجود است ضمن تكذیب این ادعا فرمودند: آنچه من گفتهام آن است كه مرجع بزرگوار آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی با قمهزنی مخالف بودهاند و تا پایان حیات خود نیز بر این رأی و نظر باقی بودند. و چنین لباسی نیز هماكنون نزد من وجود ندارد.
جالب اینجاست كه این تهمت بزرگ در حالی به آیة الله اصفهانی زده شد كه همان گونه كه آیت الله بهجت نیز فرمودند ایشان یكی از مخالفان سرسخت قمهزنی بودهاند. در اینجا با بهره از كتاب «قمهزنی سنت یا بدعت؟» گزارشی از جزئیات فتوای ایشان را ارائه خواهیم نمود:
(قضیه از آنجا آغاز شد كه) مرحوم آیة الله العظمی سیدمحسن امین در كتاب خویش به نام «التنزیه لاعمال الشیبه» با استدلال و برهان ثابت میكند قمهزنی و برخی دیگر از خرافات رایج در عزاداری امام حسین علیه السلام نه تنها ثوابی ندارد بلكه از نظر شرع مقدس حرام و از كارهای شیطان است. در پی انتشار این اثر، كه با هدف پاكسازی گردهماییهای مذهبی از بدعتها و گمراهیها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند، كه برخی از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد كردند. تبلیغات فراگیر درباره دانشمند مصلح دمشق چنان مؤثر افتاد كه حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها به بیان گمراهیهایش پرداختند و برخی از مردم با گرو نهادن خانه خود و به دست آوردن اندكی پول، در جهاد نامقدس ضد سیدمحسن شركت جستند.
ولی از آنجا كه حق با سید بود، بالاخره پیروز و سربلند شد. تا آنجا كه پس از اندك زمانی، آیة الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (كه در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند) به طرفداری از امین عاملی و كتاب بیداری بخش او فتوا صادر كرد و با صراحت گفت:
«انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواكب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی؛ به كار بردن شمشیرها(قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و كارهایى مانند این امور كه امروزه در دستههاى عزادارى و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعى است.»
منبع:
رك: استاد حسن شبر، تاریخ العراق السیاسی المعاصر، ج2، ص340/ دایرة المعارف تشیع، ج2، ص531/ و جعفرالخلیلی، هكذا عرفتهم، ج3، ص 207/ سیدمحسن امین، اعیان الشیعه، ج10، ص378/ همچنین سخنان سید ابوالحسن اصفهانی بر ضد قمهزنی در یك رساله فارسی به نام انیس المقلدین در نجف در سال 1345ق/1926م چاپ شده است. (آقا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج2، ص466 و هكذا عرفتهم، ج3، ص229)