تبیان، دستیار زندگی
هیچ یک ازاهالی این روستا بیکار نبوده و تاکنون بیش از75 کارگاه به هنر قاب سازی پرداخته واین کارگاهها قادرهستند سالیانه بیش از 135 هزار قاب را نفیس را به سفارش دهندگان تحویل نمایند . زنان دراین روستا ازسهم به سزایی برخوردار هستند زیرا طراح اصلی قابها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستایی با 12میلیارد درآمد

روستایی با 12میلیارد درآمد،قاب

شاید کسی باور نکند اهالی یک روستا قادر باشند سالیانه بیش از 12 میلیارد درآمد داشته باشند . و اگر گفته شود اهالی این روستا فقط 300 نفر جمعیت داشته و هر خانوار براساس متوسط جمعیت خانوار ایرانی نزدیک به 17میلیون تومان درآمد دارد ,این مطلب کمی باورنکردنی تر می‌شود. ولی این واقعیتی است که همت باور نکردنی اهالی یک روستا در نزدیکی همدان را به نمایش گذاشته است .

این روستا که از طبیعت و آب و هوایی خوشی نیز برخوردار است درشمال استان همدان و از توابع شهرستان رزن محسوب می‌شود . اهالی آن ,روستای خودشان را "کاج " معرفی می‌کنند و قاب سازی را عمده فعالیتی معرفی می‌کنند که توسط ساکنینش به یک شغل اصلی تبدیل شده است .

هیچ یک از اهالی این روستا بیکار نبوده و تاکنون بیش از 75 کارگاه به هنر قاب سازی پرداخته و این کارگاهها قادر هستند سالیانه بیش از 135 هزار قاب را نفیس را به سفارش دهندگان تحویل نمایند . زنان در این روستا از سهم به سزایی برخوردار هستند زیرا طراح اصلی قابها لطافت و ظرافت سلیقه و روح هنر دوست آنان است. عمده این قابها با چوب درختانی چون راش , زبان گنجشکی , گردو و توسکا در ابعاد و رنگهای بسیار متنوع ساخته و پرداخته می‌شود . هیچ کاری از ابتدا تا انتهای تحویل یک قاب در خارج از روستا انجام نمی‌شود زیرا ماده اولیه قابها که چوب هستند نیز محصول اهالی همین روستا بوده و اهالی آن از ابتدا تا طراحی , برش , ساخت و رنگ آمیز خود دخیل در امورات هستند .

دست‌ ساخته‌ های‌ هنرمندان‌ روستای‌ کاج‌ منحصر به‌ قاب‌ کردن‌ عکسها و خاطره‌ ها نیست, اثار خوشنویسی‌ و نقاشی فرشهای‌ تزئینی‌ و اینه‌ ها در این‌ قابها جلوه‌ دیگری‌ پیدا می‌ کند ‌ .

قابهای‌ تولیدی‌ روستای‌ کاج‌ در استانهای‌ تهران‌ ,کرمانشاه‌, قم‌ , اصفهان‌, فارس‌ و خوزستان‌ مشتریان‌ فراوانی‌ دارد ‌ .

اما آنچه آفت این هنر و کارآفرینی می‌شود واردات بی رویه قابهای بی روح و هنری است که از خارج در حال واردات است که می‌تواند تهدیدکننده بزرگ و جدی هنر اهالی این روستا باشد.

منبع:

تبیان همدان