تبیان، دستیار زندگی
شما در دوران جوانی هستید؛ این انبار هنوز پر است. بخشی از این انبار باید به صورت بذر از آن استفاده شود؛ آن بخش....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (9)

ورزش، «فریضه عمومی» است

شما در دوران جوانی هستید؛ این انبار هنوز پر است. بخشی از این انبار باید به صورت بذر از آن استفاده شود؛ آن بخش، مربوط به همین سال‌های جوانی شماست؛ این، بذر آینده است.

برای زندگی‌تان برنامه‌ریزی صحیح کنید. چیزهایی هست که تا آخر عمر برای انسان مفید است؛ چیزهایی هست که برای انسان تا بعد از آخر عمر- یعنی در دوران نشئه زندگی بعد- هم مفید است؛ چیزهایی هست که برای انسان در دوران‌های حوادث مهم، مفید واقع می‌شود. شما ده‌ها سال در این دنیا زندگی خواهید کرد؛ بنابراین خودتان را از لحاظ علم مجهز کنید.

علم از جمله چیزهایی است که تا آخر عمر برای انسان مفید است. اگر بر ابن علم، عمل خوب و ماندگاری مترتب شود، برای بعد از مرگ هم مفید خواهد بود. درس خواندن، یک فریضه اصلی برای شماست.

برای جوانان ورزش کردن یک سرمایه اندوزی است. من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است. البته منظورم ورزش حرفه‌ای نیست. ورزش حرفه‌ای را هم رد نمی‌کنم، اما توصیه نمی‌کنم که همه جوانان سراغ ورزش حرفه‌ای بروند؛ نه. ورزش برای سلامت و حفظ نشاط است. این هم سرمایه‌ای است که تا اواخر عمر، برای شما می‌ماند. تن‌پروری و بیکارگی، ضایع کردن آن سرمایه عظیم است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و مسئولان امور تربیتی سراسر کشور 08/12/1379

ورزش برای عموم آزاد است

ورزش، لزوما به معنای ورزش‌های قهرمانی و شرکت در مسابقات نیست. بعضی خیال می‌کنند که ورزشکار بودن، یعنی اینکه حتما در مسابقات شرکت کنند.

اگر می‌گوییم زنان ورزش کنند، یعنی حتما باید در مسابقات شرکت کنند؟ نه. ورزش کنند، مثل اینکه غذا می‌خوردند، کارهای روزانه‌شان را انجام می‌دهند و درس می‌خوانند. ورزش باید یکی از برنامه‌های حتمی زندگی‌شان باشد.

بیانات مقام معظم رهبری در دومین روز از دهه مبارکه فجر در روز انقلاب اسلامی و جوانان 13/11/1377