تبیان، دستیار زندگی
یکی از رسوم نانوشته جشنواره فیلم فجر در کوران رسیدن یا نرسیدن فیلم‌ها، پرداختن به پرکارترین‌ها در حیطه‌های مختلف است. طبعاً پرحضورترین افراد این فهرست هم بازیگران هستند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت پرکارترین‌ها در جشنواره بیست و ششم

یکی از رسوم نانوشته جشنواره فیلم فجر در کوران رسیدن یا نرسیدن فیلم‌ها، پرداختن به پرکارترین‌ها در حیطه‌های مختلف است. طبعاً پرحضورترین افراد این فهرست هم بازیگران هستند که امکان کسب تجربه در آثار بیشتری را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین و معتبرترین رویداد سینمایی کشور، هر سال پیش از آغاز آداب و رسومی نانوشته را برای رسانه های خبری بخصوص در عرصه مطبوعات شکل می دهد. رسومی که کم از آداب عید نوروز و ... ندارد و به نوعی در بطن این رویداد و حواشی آن نهادینه شده است.

یکی از این رسوم در کوران حضور یا غیبت، رسیدن یا نرسیدن فیلم‌ها به جشنواره، پرداختن به پرکارترین‌ها در حیطه‌های مختلف فیلم و سینماست. این سرشماری سینمایی شاید کمتر در مورد فیلمسازان کاربرد داشته باشد، چون ساختن یک فیلم در طول سال خود به خود هنری خاص است که با توجه به شرایط رساندن فیلم‌ها در کوران جشنواره بدل به هنری یکه می‌شود.

به این ترتیب معمول است که هر فیلمسازی با یک فیلم در این رویداد حضور داشته باشد مگر اینکه بنا به شرایط خاص، احتمالاً فیلمی از سال قبل داشته باشد که در چنین شرایطی معمولاً یک فیلم از کارگردان وارد بخش رقابتی شده و یک فیلم دیگر به بخش غیررقابتی راه پیدا می‌کند. امسال هم این اتفاق نادر به وقوع پیوسته و رسول صدرعاملی با دو فیلم "شب" و "هر شب تنهایی" در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در "آتش سبز"

البته این دو فیلم دو قسمت از مجموعه "شهری که دوستش می داریم" هستند که درباره زائران مرقد امام رضا (ع) ساخته شده و قرار بود صرفاً تلویزیونی باشند، ولی بعد تصمیم‌ها عوض و به این نتیجه منجر شد. به این ترتیب "شب" در بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران و "یک شب تنهایی" در بخش خارج از مسابقه (مهمان) به نمایش درمی آیند.

ابراهیم فروزش هم در صورت وارد شدن فیلم "دوست داشتن" با نام قبلی "دوست داشتن را هجی کن" در فهرست فیلمسازان دو فیلمی وارد می‌شود. "هامون و دریا" فیلم دیگر فروزش است که در بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران و جلوه‌گاه شرق: مسابقه سینمای آسیا حضور دارد و اگر حضور "دوست داشتن" هم قطعی شود، مطمئناً در بخش غیررقابتی به نمایش درمی آید.

اما در مورد بازیگران این رسم هر ساله کاربرد بهتری پیدا می کند و به گفته دیگر می تواند فهرستی بلند بالا را شامل شود. چرا که برای بازیگران این امکان وجود دارد که در طول یک سال در چند فیلم و حتی مجموعه حضور پیدا کنند و طبعاً پر حضور ترین افراد حاضر در این فهرست شوند.

جشنواره فیلم فجر با حضور 23  فیلم ایرانی در بخش سودای سیمرغ، 12 فیلم در بخش فیلم های اول، 12 فیلم در بخش خارج از مسابقه و 9 فیلم ایرانی در سه بخش جام جهان نما، جلوه گاه شرق و در جستجوی حقیقت که برخی فیلم ها هم در این فهرست ها مشترک هستند، در مجموع انتظار حضور پررنگ بازیگران حرفه ای و به نوعی شناخته شده سینمای ایران را برجسته می کند، اما واقعاً این اتفاق می افتد؟

بیشترین حضور بازیگران در بین فیلم های ایرانی جشنواره فجر، کمیت سه فیلم است. رقمی که چندان چشمگیر نیست ولی در اختیار دو بازیگر مرد قرار گرفته است. یکی از نسلی به نسبت قدیمی تر و دیگری از نسل جوان امروز. رضا کیانیان و حامد بهداد دو بازیگری هستند که در صدر فهرست پرکارترین بازیگران قرار گرفته اند.

رضا کیانیان با سه فیلم "خاک آشنا" به کارگردانی بهمن فرمان آرا، "همیشه پای یک زن در میان است" به کارگردانی کمال تبریزی و "صد سال به این سال‌ها" به کارگردانی سامان مقدم، بازیگر مرد پرکار جشنواره بیست و ششم است البته به شرط اینکه کارگردان و تهیه‌کننده "صد سال به این سال‌ها" به حضور فیلمشان در بخش خارج از مسابقه رضایت بدهند و فیلم را به نمایش درآورند.

حامد بهداد هم با سه فیلم "حس پنهان" به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی، "دایره زنگی" به کارگردانی پریسا بخت آور و "هر شب تنهایی" به کارگردانی رسول صدرعاملی، دیگر بازیگر مرد پرکار جشنواره فجر امسال است. البته این حضور به نوعی در گرو رفع مشکلات فیلم "دایره زنگی" برای حضور در جشنواره بود که رفع شد و بهداد هم سه فیلمی شد.

نکته جالب درباره رقابت کمی کیانیان و بهداد، همکاری مشترک آن دو در فیلم "باغ فردوس پنج بعد از ظهر" به کارگردانی سیامک شایقی است که می تواند مورد توجه قرار بگیرد. با ذکر یک نکته کلی تر که بازیگران زن در فهرست سه فیلمی ها نتوانسته اند جای بگیرند.

رده دوم فهرست بازیگران پرکار با دو فیلم، بازیگران بیشتری را شامل می شود. در این فهرست بازیگران زن هم حضور برجسته ای دارند که به آنها هم می پردازیم. عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با دو فیلم "آتش سبز" به کارگردانی محمدرضا اصلانی و "شب" به کارگردانی رسول صدرعاملی در صدر این فهرست قرار دارد. بازیگری از نسل گذشته که هنوز ارتباط خود را با فیلمسازان نسل بعد از خود حفظ کرده است.

جمشید هاشمپور هم با دو فیلم "آن مرد آمد" به کارگردانی حمید بهمنی و "استشهادی برای خدا" به کارگردانی علیرضا امینی در فهرست پرکارترین بازیگران مرد جای می گیرد. بازیگری که با خوشفکری توانست از کلیشه خود فاصله بگیرد و حضور متفاوتی در فیلم های مختلف داشته باشد که انتظاری خاص هم در خصوص نقش آفرینی او در فیلم امینی وجود دارد.

رضا ناجی با دو فیلم "آواز گنجشک‌ها" به کارگردانی مجید مجیدی و "باد در علفزار می پیچد" به کارگردانی خسرو معصومی در فهرست بازیگران دو فیلمی جای می گیرد. بازیگری که هر چند با فیلم های مجیدی دیده شد ولی با بازی در آثاری از فیلمسازان دیگر همچون ایرج کریمی توانست توانایی های ذاتی خود را به اثبات برساند. همکاری جدید او با معصومی هم از این وجه می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

حسین محجوب با دو فیلم "ستایش" به کارگردانی محمدرضا رحمانی و "سبز کوچک" به کارگردانی غلامرضا رمضانی نیز در این فهرست جای می گیرد. "ستایش" اولین فیلم کارگردانش است و "سبز کوچک" هم در مجموعه فیلم های نوجوانانه رمضانی جای می گیرد.

محمدرضا فروتن با دو فیلم "حس پنهان" به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و "کنعان" به کارگردانی مانی حقیقی در جشنواره بیست و ششم حضور دارد. امین حیایی با دو فیلم "شب" به کارگردانی رسول صدرعاملی و "دایره زنگی" به کارگردانی پریسا بخت آور از بازیگران جوان دو فیلمی است. بازیگری که هر چند به چهره فیلم های گیشه ای و کمدی بدل شده ولی در فیلم صدرعاملی حضوری متفاوت را تجربه می کند.

شهاب حسینی دیگر بازیگر جوانی است که با فیلم های "پرچم قلعه کاوه" به کارگردانی محمد نوریزاد و "محیا" به کارگردانی اکبر خواجویی در جشنواره بیست و ششم حضور دارد. بازیگری که حضور پررنگی در فیلم و مجموعه های تلویزیونی دارد ولی این وجه حضور او در سینما را کمرنگ نکرده است.

شاهرخ فروتنیان که همواره بازیگر نقش مکمل و البته پر کار و حرفه ای است امسال با دو فیلم "جعبه موسیقی" به کارگردانی فرزاد موتمن و "خواب زمستانی" به کارگردانی سیامک شایقی در جشنواره فجر حضور دارد. رضا عطاران بازیگر و کارگردان موفق در عرصه طنز تلویزیونی هم دو فیلم "قرنطینه" به کارگردانی منوچهر هادی و "نشانی" به کارگردانی فریدون حسن پور حضور دارد که به نظر می آید در هر دو فیلم، نقش جدی را تجربه کرده است.

مجید مشیری هم بازیگر نقش مکملی است که امسال دو فیلم "شب" به کارگردانی رسول صدرعاملی و "همخانه" به کارگردانی مهرداد فرید را برای جشنواره دارد. مهرداد صدیقیان بازیگر نوجوان دو فیلم "عصر جمعه" و "اتوبوس شب" هم در جشنواره فجر امسال حضور پررنگی دارد با دو فیلم "کنعان" به کارگردانی مانی حقیقی و "دیوار" به کارگردانی محمدعلی طالبی.

مهران مدیری کارگردان و بازیگر موفق عرصه طنز تلویزیونی هم دو فیلم کمدی "همیشه پای یک زن در میان است" به کارگردانی کمال تبریزی و "دایره زنگی" به کارگردانی پریسا بخت آور را برای نمایش در جشنواره فجر آماده دارد.

در فهرست بازیگران زن پرکار امسال همانطور که اشاره شد بازیگران زن جوان و البته با تجربه نسبتی متعادل دارند. فاطمه معتمدآریا با دو فیلم "خواب زمستانی" و "صد سال به این سال‌ها" در جشنواره حضور دارد که معمولاً از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران است.

رضا کیانیان و حامد بهداد

رضا کیانیان و حامد بهداد در صدر پرکارترین بازیگران

افسانه بایگان بازیگر حرفه ای دیگری از نسل قدیمی تر است که دو فیلم "کنعان" و "قرنطینه" را آماده دارد. مهتاب کرامتی دیگر بازیگری است که با دو فیلم "آتش سبز" و "حس پنهان" در فهرست پرکارترین بازیگران زن جشنواره بیست و ششم قرار می گیرد.

پریوش نظریه هم که زمانی حضورش در سینمای ایران کمرنگ شده بود در فجر بیست و ششم با دو فیلم "چراغی در مه" و "حقیقت گمشده" حضور دارد. مریم بوبانی نیز با دو فیلم "خاک آشنا" و "همخانه" و "آهو خردمند با "آتش سبز" و "همیشه پای یک زن در میان است" در فهرست پرکارترین بازیگران زن جشنواره حضور دارد.

از بازیگران جوان می توان به گلشیفته فراهانی اشاره کرد که در صورت ورود فیلم "دیوار" به جشنواره با دو فیلم "همیشه پای یک زن در میان است" و "دیوار" جشنواره فجر را تجربه می کند. باران کوثری بازیگر زن برگزیده جشنواره سال قبل با دو فیلم "دایره زنگی" و "کتونی سفید" امسال در فهرست پرکارترین های جشنواره حضور دارد.

الناز شاکردوست با دو فیلم "باد در علفزار می پیچد" و "در میان ابرها"، نیوشا ضیغمی با دو فیلم "حس پنهان" و "قرنطینه"، پگاه آهنگرانی با دو فیلم "آتش سبز" و "خواب زمستانی" و بالاخره نگار جواهریان هم با دو فیلم "جعبه موسیقی" و "تنها دو بار زندگی می کنیم" به جشنواره فجر می آیند. معصومه میرحسینی هم با دو فیلم "سایاب" و "دیوار" آخرین بازیگر فهرست دو فیلمی هاست.