تبیان، دستیار زندگی
دلیل استفاده از كامپیوتر، برنامه ها هستند كه می توانند واژه پرداز، صفحه گسترده یا بازی باشند. امروزه اكثر برنامه های جدید بر روی سی دی عرضه می شوند. وقتی سی دی را درون ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

دلیل استفاده از كامپیوتر، برنامه ها هستند كه می توانند واژه پرداز، صفحه گسترده یا بازی باشند. امروزه اكثر برنامه های جدید بر روی سی دی عرضه می شوند. وقتی سی دی را درون درایو خود قرار می دهید، ویندوز باید برنامه Setup را بطور خودكار برای شما اجرا كند. در این صورت دیگر لازم نیست مراحل این كار عملی را طی كنیم. اگر فرایند Setup را بطور خودكار شروع نشد یا برنامه تان بر روی دیسك فلاپی بود، با انجام مراحل ریز می توانید خودتان فرایند نصب را شروع كنید. اگر برنامه ای را از اینترنت دریافت كنید، فرایند نصب همین گونه است. فقط شما باید به ویندوز بگویید كه فایلها در كجا قرار دارند. اگر برنامه ای كه دریافت كرده اید فشرده شده است (مثلاً یك فایل زیپ است) باید پیش از نصب برنامه، آن را باز كنید. نحوه این كار در بخش 11 توضیح داده شده است.

كنترل پانل را باز كنید

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

بر روی دكمه Start كلیك كنید و سپس Control Panel را انتخاب كنید. پنجره كنترل پانل باز می شود.

اپلت Add / Remove Programs را باز كنید

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

بر روی اپلت Add / Remove Programs جفت كلیك كنید تا باز شود.

افزودن برنامه های جدید

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

از اپلت Add / Remove Programs می توانید برای افزودن، تغییر دادن و حذف كردن برنامه ها و همچنین نصب اجزاء جدید ویندوز استفاده كنید. بر روی دكمه Add New Programs كلیك كنید.

سی دی یا فلاپی را انتخاب كنید

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

اگر برنامه ای برای نصب در شبكه موجود باشد، در پنجره پایین كادر محاوره نشان داده می شود (در این مثال برنامه ای در این گروه وجود ندارد). برای آن كه مشخص كنید كه می خواهید برنامه ای را از یك دیسك نصب كنید، بر روی دكمه CD or Floppy كلیك كنید. این دكمه ویزارد كوتاهی را اجرا می كند كه به كمك آن می توانید روال نصب یك برنامه را آغاز كنید. صفحه اول ویزارد صفحه خوش آمدگویی است. برای ادامه كار بر روی دكمه Next كلیك كنید.

پایان كار

افزودن یك برنامه به كامپیوتر

ویندوز هم در درایو فلاپی و هم در درایو CD-RAM شما بدنبال یك برنامه Setup می گردد. اگر یك برنامه Setup پیدا كند، مسیر آن را برای تایید شما نشان می دهد. اگر برنامه ای كه ویندوز پیدا كرده است به نظرتان درست است، بر روی دكمه Finish كلیك كنید تا برنامه Setup اجرا شود. همچنین می توانید با كلیك كردن روی دكمه Browse ، برنامه Setup را خودتان پیدا كنید.

 * توجه *

نصب از پنجره My Computer

شما بدون استفاده از اپلت Add / Remove Programs نیز می توانید یك برنامه Setup را بطور دستی اجرا كنید. كافی است پنجره My Computer را باز كنید و خودتان برنامه Setup را بر روی درایو فلاپی یا CD-ROM پیدا كنید. نام این برنامه تقریباً همیشه، Setup.exe است. اگر نام آن Setup.exe نباشد، برنامه دیگری با پسوند .exe است. اگر نتوانستید برنامه ای كه برای شروع كردن نصب به كار می رود را پیدا كنید، ببینید آیا آن فولدر فایل متنی دارد كه درباره فرایند نصب توضیح بدهد (نام این فایل اغلب readme.txt یا Setup.txt). وقتی برنامه نصب را پیدا كردید، بر روی آن جفت كلیك كنید تا اجرا شود.

راه اندازی مجدد كامپیوتر

برنامه های مختلف، روالهای نصب متفاوتی دارند. در بعضی از آنها پس از نصب برنامه باید كامپیوترتان را مجدداً راه اندازی كنید. به همین دلید بهتر است قبل از نصب یك نرم افزار جدید، كارتان را ذخیره كنید و از برنامه های در حال اجرا خارج شوید.

فولدر Prpgram Files

بر روی درایو C: شما فولدری وجود دارد با نام Prpgram Files. اكثر برنامه های جدید را وقتی نصب می كنید، یك فولدر برای خودشان در داخل فولدر ایجاد می كنند و فایلهای برنامه را درون آن فولدر قرار می دهند.