تبیان، دستیار زندگی
برای هر شخصی در حوزه كه ممكن است از كامپیوتر شما استفاده كند، می توانید برای استفاده از یك شیء مجوزهای خاصی را برای آن تعیین كنید. مجوزهایی كه برای فایلها و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

برای هر شخصی در حوزه كه ممكن است از كامپیوتر شما استفاده كند، می توانید برای استفاده از یك شیء مجوزهای خاصی را برای آن تعیین كنید. مجوزهایی كه برای فایلها و فولدرها تعیین می كنید اندكی با هم فرق دارند اما هر كدام به شما اجازه می دهند كه سطح خاصی از كنترل را برای یك شیء تعیین كنید. شما می توانید به انتخاب خود به یك شخص كنترل كامل بدهید، اجازه بدهید چیزی را اصلاح كند اما حذف نكند، فقط مجوز خواندن فایلها و اجرا كردن برنامه ها را بدهید یا اجازه ایجاد چیزهای جدید را بدهید. برای آن كه مجوزهایی را برای یك فولدر یا فایل تعیین كنید، باید یا سازنده فایل باشید یا مجوزهای سرپرستی را روی كامپیوتر داشته باشید (مثل حساب كاربری سرپرست) یا مجوز خاص تغییر دادن مجوزها را دریافت كرده باشید.

پنجره Properties یك فولدر را باز كنید

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

فولدری كه می خواهید برای آن مجوزهایی را تعیین كنید، را پیدا كنید، بر روی آن كلیك راست كنید و Properties را از منوی میانبر انتخاب كنید.

به زبانه Security بروید

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

بر روی زبانه Security در كادر محاوره Properties كلیك كنید تا به این زبانه بروید.

یك كاربر یا گروه را انتخاب كنید

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

از لیست كاربرانی كه به این فولدر دسترسی دارند، كاربر یا گروهی را انتخاب كنید. اگر شخص مورد نظرتان را در این لیست نمی بینید، می توانید با كلیك كردن روی Add و انتخاب از لیست كاربران موجود، كاربرانی را اضافه كنید.

مجوزها را تعیین كنید

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

پس از انتخاب یك حساب كاربری یا گروهی با كلیك كردن روی جعبه های كنترلی، مجوزها را تعیین كنید. گاهی اوقات اشیاء مجوزها را از فولدری كه درون آن هستند به ارث می برند. در این صورت جعبه های كنترلی آن مجوزها سایه دار هستند. برای لغو آن مجوز، مجوز مخالف آن را انتخاب كنید (Deny یا Allow). اگر جعبه ای علامت ندارد به این معنی است كه هیچ مجوزی به ارث برده نشده است یا بطور مجزا برای آن شیء تعیین نشده است و اگر مجوزهای مربوط به یك فولدروالد در آینده تغییر كند آن مجوزها به ارث برده می شوند.

تنظیمات پیشرفته را تعیین كنید

تعیین مجوزهای محلی بر روی یك شبكه بر پایه حوزه

با كلیك كردن روی دكمه Advanced می توانید دیگر گزینه های امنیتی را تعیین كنید، نظیر این كه آیا فایلها و فولدرهای داخل فولدر جاری از مجوزهایی كه برای آن فولدر تعیین شده است ارث ببرند.

* توجه *

NTFS

برای استفاده از مجوزهای فایل محلی باید دیسكتان با استفاده از سیستم فایل NTFS فرمت شده باشد، NTFS سیستم فایل بومی ویندوز XP است. این احتمال وجود دارد كه كامپیوترتان از سیستم NTFS استفاده كند مگر آن كه از نسخه های قبلی ویندوز نظیر ویندوز 98 یا ME نیز روی آن بالا بیاید. اگر كادرهای محاوره ای كه در مراحل قبلی نشان داده شد را روی كامپیوترتان مشاهده نمی كنید، احتمالاً از NTFS استفاده نمی كنید. برای مطالعه مراحل تبدیل یك درایو موجود به NTFS به دستوالعملهای این كار در مستندات همراه ویندوز مراجعه كنید. برای آن كه در طول نصب ویندوز، كامپیوتر را برای استفاده از NTFS تنظیم كنید به ضمیمه كتاب را بخوانید.

سیستم راهنمای ویندوز

اگر می خواهید مطالب بیشتری درباره امنیت ویندوز بدانید نظیر مفهوم هر یك از مجوزها و رابطه آنها با یكدیگر، از سیستم راهنمای ویندوز (یا Help كه در بخش 1 درباره آن توضیح داده شد) كمك بگیرید.