تبیان، دستیار زندگی
دین در آغاز، یک جهان بینی است. شناخت جهان به معنای این که این مهندسی عظیم، با دست صنع و قدرت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (7)

دین در آغاز، یک جهان بینی است. شناخت جهان به معنای این که این مهندسی عظیم، با دست صنع و قدرت لایزال الهی به وجود آمده است و انسان به عنوان یکه سواری است که می تواند در این محدوده عظیم، تلاش فکری کند؛ خرد را به کار اندازد؛ مناطق ناگشوده را فتح کند.

به عنوان کسی است که می تواند تکامل حقیقی خودش و رسیدنش به مرتبه قرب را در این دنیا به دست آورد؛ و نگاه کردن به اشیای عالم، به عنوان ابزارهایی است که در دست انسان است برای این تکامل. این پایه است.

بعد بر اساس این، یک مجموعه بنای زندگی به وجود می آید؛ زندگی فرد، زندگی جمع، البته در زندگی فرد، تکلیف هست؛ در زندگی جمع هم تکلیف هست. تکلیف، از «کلفت» است؛ یعنی سختی. هر تکلیفی، نوعی سختی دارد.

انسان می تواند سختی ورزش را بر تن خودش هموار نکند. بسیاری از این ورزشکارها سختیهایی را تحمل می کنند. رفتن به قله سبلان، کوهنوردی، یا کشتی، یا بقیه رشته های ورزش، همه سختیهایی را دارد.

یک نفر هم دیگر گیرش نمی آید؛ آن قدرت جسمی، آن توانایی عصبی، آن زیبایی اندام و بقیه چیزهایی که ممکن است از ورزش حاصل شود. تکالیف دینی نیز همین طور است: انسان ممکن است نماز نخواند، روزه هم نگیرد، صدقه هم ندهد، تلاش هم نکند، راحت تر خواهد بود؛ این کلفت را نخواهد داشت؛ اما آن محصولهایی را هم که برای زندگی و سرنوشت انسان لازم است، نخواهد داشت.

نظام اسلامی، نظامی است که اساس آن بر تامین خواستهای جسمی، روحی، مادی و معنوی انسان است. وقتی این برداشت را از نظام اسلامی داریم، آن وقت برای ایجاد این نظام و برای حفظ این نظام، بزرگترین ارزش را در همه کارهای دینی قائل می شویم. لذا امام فرمودند: «حفظ نظام اسلامی از واجب ترین واجبات است»؛ حقیقت نیز همین است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار گروه کثیری از جوانان استان اردبیل(5/5/ 1379)

ما در دوره بسیار حساسی از عمر یک ملت، بیست سال و سی سال و پنجاه سال، یک لحظه گذراست؛ زمان طولانی یی نیست. از روزی که این نهضت شروع شده است تا امروز، در حدود سی و چند سال است.

از روزی که این نهضت شروع شده است تا امروز، در حدود سی و چند سال است. از روزی که  این انقلاب پیروز شده است تا امروز، هجده سال است. این سی و چند سال و این هجده سال، در عمر ملتها مثل یک ساعت و یک لحظه گذراست. این لحظه های گذرای حساس، تعیین کننده است؛ مثل این که در عمر شما، گاهی بعضی از روزها و بعضی از ساعتها و بعضی از سالهای کوتاه، تعیین کننده بوده است.

مثلاً اگر در دورانی که می توانستید تحصیل کنید، تحصیل کرده باشید، سرنوشت شما یک چیز است و اگر نکرده باشید، یک چیز دیگر است. اگر ورزش کرده باشید، سرنوشتتان یک چیز است و اگر نکرده باشید، یک چیز دیگر است. در عمر ملتها نیز، همین طور است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرمانده و جمعی از پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در آستانه 19 بهمن - سالروز نیروی هوایی( 18/11/1375)

ورزش، جزو اعمال خوب و "معروفیت" است

برای جوان، درس خواندن، عبادت کردن، اخلاق نیک، همکاری اجتماعی، ورزش صحیح و معقول و رعایت آداب و عادات پسندیده در زندگی، همه جزو اعمال خوب است.

برای یک مرد، برای یک زن و برای یک خانواده، وظایف خوب و کارهای بزرگی وجود دارد. هر کسی را که شما به یکی از این کارهای خوب امر بکنید- به او بگویید و از او بخواهید- امر به معروف است.

نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست. تا می گوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسم می شود که اگر یک نفر در خیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء د هم است.

بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران (25/09/1379 )

ورزش، "عمل صالح" است

امیدواریم خداوند شما (جانبازان ورزشکار) را موفق بدارد و کارهایی را که انجام می دهید، در راه خدا قرار بدهد. همین کار شما را هم در راه رضای الهی ان شاءالله این کاری که شما امشب اینجا انجام دادید و همیشه انجام می دهید، عمل صالح است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جانبازان شرکت کننده در المپیک آتلانتا (7/6/75 )

ورزش، "مجاهدات" است

همه آحاد مردم، باید ورزش را جدی بگیرند. همه باید برای سلامتی خودشان، ورزش را یک ضرورت و کار لازم به حساب آورند. جامعه ورزشکار، جامعه بانشاط و پر تلاش و زنده و کارآمد خواهد بود.

بیانات مقام معظم رهبری در افتتاحیه مانور فرهنگی، ورزشی جانبازان و معلولان کشور (15/06/1376)