تبیان، دستیار زندگی
حادثه كربلا و عاشورا، نمایش عینى و مجسم باورهاى دینى و صحنه رویارویى حق علیه باطل، تجلى اوج خصلت‏هاى انسانى در یك سو و خصلت‏هاى غیر انسانى در مقابل، در اساسى‏ترین و دشوارترین لحظات تاریخ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروژه محرم به روایتى دیگر

محرم

حادثه كربلا و عاشورا، نمایش عینى و مجسم باورهاى دینى و صحنه رویارویى حق علیه باطل، تجلى اوج خصلت‏هاى انسانى در یك سو و خصلت‏هاى غیر انسانى در مقابل، در اساسى‏ترین و دشوارترین لحظات تاریخ است. محرم ماهى است كه شیعه درس ایثار و فداكارى را مرور مى‏كند و مى‏آموزد كه جهت تحقق حكومت ‏حق و برداشتن نقاب دروغین و نیز زدودن غبار از چهره دین چگونه باید عمل كرد. حسین علیه السلام به ما مى‏آموزد كه در اوج محنت‏ها و شدائد نیز هرگز نباید دست از تكلیف الهى و حمایت از دین برداشت و مصلحت‏اندیشى را نباید فداى دین نمود و در شدائد نیز باید، پایبند به آموزه‏هاى دینى بود. عاشورا افقى بلند را به نمایش مى‏گذارد و اوج صفا، صمیمیت، یك‏رنگى، صداقت و پایبندى به عقیده را متجلى مى‏سازد.

امام حسین علیه السلام در صحنه عاشورا، به ما مى‏آموزد كه هرگز و تحت هیچ شرایطى و به هیچ مصلحتى نمى‏توان دست از یارى دین خدا شست و ارزش‏ها و هنجارهاى دینى را به امان خدا سپرد؛ بلكه مى‏بایست ‏براى احیاى این ارزش‏ها از همه هستى خویش گذشت و در صورت لزوم، از جان خویش نیز دست‏ شست و به یارى دین خدا شتافت. با دشمنان خدا، دشمنى واقعى، یك رنگ، یك دل و به تعبیر قرآن «اشداء على الكفار» بود. در عین حال، با دوستان خدا نیز دوستان صمیمى، صادق و یك رنگ و «رحماء بینهم‏».

دوستداران حسین علیه السلام و عاشقان دلسوخته وى نیز در جامعه اسلامى با متابعت از الگوهاى عاشورایى، هر ساله در ایام محرم براى همدردى با امام حسین علیه السلام و اظهار ارادت، جامه سیاه بر تن كرده، بیرق عزا بر پا مى‏كنند و اشك از دیدگانشان جارى گشته و با تمسك به سیره ائمه معصومین علیهم السلام، بر حسین علیه السلام و یارانش مى‏گریند تا در سایه‏سار اشك بر حسین علیه السلام و تمسك بر اهل‎بیت نبوت علیهم السلام، به ساحل رستگارى و نجات رسند.

محرم، صفر، حسین علیه السلام، فلسفه قیام عاشورا، اشك‏ها و سینه‏ زدن‏هاى ملت مسلمان ایران است كه از آنان مردمى شهیدپرور، شجاع، داراى تعصب دینى ساخته كه بر حسین‏ها و على‏اكبرها و على‏اصغرها و ... مباهات مى‏كنند و بدین‏سان، انقلابى حسینى در این گوشه از عرصه خاكى بر پا نموده و اینك پس از قرن‏ها، بیرق حسین علیه السلام را به اهتزاز درآورده‏اند.

بنابراین، پروژه عاشورا، احیاء یاد، نام و فلسفه قیام حسین علیه السلام و «نه‏» گفتن به همه طاغوت‏ها و طاغوتیان زمان است و مبارزه با هر گونه سازش، تساهل و تسامحى است كه به یزیدیان عصر و زمان و نیز پیروان آنان امكان حضور مجدد داده و نیز مبارزه با كسانى است كه در نبرد عاشورایى 22 بهمن به گوشه‏اى نشستند و نه تنها حسین زمان را یارى ننمودند، بلكه سیاهى لشكر یزیدیان نیز بودند و اینك مى‏خواهند از نعمت وجود حسین علیه السلام و محرم و صفر، كه كلید و رمز و راز موفقیت این انقلاب بود، سوء استفاد كنند و این عشق به حسین و ارادت بر عاشورائیان را از ملت‏ بزرگ ایران بازستانند. و بار دیگر، چهره نقاب بر دین زده، سره را با ناسره، حق را با باطل، حسینیان را با یزیدیان، باورهاى دینى را با ارزش‏هاى غیر دینى و غربى و همه و همه را با دید تساهل و تسامح با یك چشم بنگرند.

نام مستعار کاربر : حامد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.