تبیان، دستیار زندگی
همه آنچه اوسكار پیستوریوس می‌خواهد، حضور در بازی‌های المپیك است اما همین آرزوی ساده به داستانی تبدیل شده‌ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزشكار معلول و  وسایل مكانیكی

ورزشكار معلول و وسائل مكانیكی

همه آنچه اوسكار پیستوریوس می‌خواهد، حضور در بازی‌های المپیك است اما همین آرزوی ساده به داستانی تبدیل شده‌ است كه ورزش دوستان را از كارشناسان و فراتر از آن حتی نیمی از دنیا را از پیست‌های دو و میدانی آفریقای جنوبی یعنی جایی كه پیتورسیوس با دو پای آهنینش به امید المپیك تمرین می‌كند، از هم جدا كرده است.

در عمق این مورد پیچیده یك سوال روشن وجود دارد: تا چه اندازه یك ورزشكار می‌تواند توانایی خود را با وسایل مكانیكی بالا ببرد؟

آن مورمنز مربی یك تیم محلی بسكتبال در این‌باره گفت: یك معلول با وجود اینكه سخت است اما به كمك وسایل مكانیكی می‌تواند با افرادی رقابت كند كه كاملا از گوشت و خون هستند.

پیستوریوس ملقب به دونده میله‌ای از استعداد خود در دو و میدانی و به كمك پاهای مصنوعی كه شبیه پاهای یوزپلنگ است به سریع‌ترین دونده معلول جهان تبدیل شده و توانسته است در چندین دوره بازی‌های پارالمپیك ركورد جهانی ثبت كند. اما با توجه به نتایج بررسی فدراسیون بین‌المللی دو و میدانی (یاف) كه قرار است دوشنبه اعلام شود، بعید به نظر می‌رسد آرزوی این دونده اهل آفریقای جنوبی برای رقابت با بهترین دوندگان سالم دنیا در بازی‌های المپیك پكن به حقیقت بپیوندد.

پیستوریوس ‪21 ساله وقتی فقط ‪11 ماه بیشتر نداشت به خاطر یك ناهنجاری مادرزادی تحت عمل جراحی قرار گرفت و دو پای خود را از دست داد و از آن زمان به بعد برای راه رفتن میله‌هایی از جنس فیبر كاربونی زیر هر دو زانویش بست.

به احتمال زیاد یاف اعلام خواهد كرد كه استفاده از این پاهای میله‌ای به عنوان وسیله‌ی كمك تكنیكی در مسابقات غیرقانونی است و وی را از شركت در مسابقات رسمی و همچنین بازی‌های المپیك محروم می‌كند.

این مورد حتی در آكادمی‌های برجسته دنیا با علاقه توسط كارشناسانی دنبال می‌شود كه در حال بررسی مرز بین پایان درمان‌های نرمال پزشكی و شروع بالا بردن قابلیت‌های انسانی هستند.

آنها روی این مسئله بنیادین دست گذاشته‌اند كه چطور تكنولوژی‌های دور از دسترس می‌تواند انسان را به چیزی فراتر از یك انسان محض تبدیل كند.

ورزشكار معلول و وسائل مكانیكی

پروفسور گرگور وولبرینگ از دانشگاه كالگری كانادا در این ‌باره نوشته است : سوال این است: چه چیزی جدایی المپیك را از پارالمپیك توجیه می‌كند سطح عملكرد یا ساختار بدنی ورزشكاران؟

شركت اسكاتلندی اوشر سازنده پاهای میله‌ای پیستوریوس كه در ساخت اعضای مصنوعی پیشرو است در این‌باره اعلام كرده است، اعضایی را تولید نمی كند كه امتیازی را برای ورزشكاران معلول نسبت به ورزشكاران سالم به وجود بیاورد.

بر اساس اعلام این شركت، پیستوریوس از تكنولوژی ده ساله‌ای استفاده می‌كند كه هنگام استفاده توسط دوندگان معلول دیگر، سوالاتی را به وجود نمی‌آورد.

پیت فان زیل مربی وی هم گفت: این وضعیت برای یك ورزشكار مطرح به وجود آمده است. تا كنون هرگز ورزشكاری مانند اوسكار وجود نداشته كه بخواهد با ورزشكاران سالم رقابت كند.

این مربی مدعی است كه زندگی خود را بدون هیچ محدودیتی وقف تلاش برای دادن یك زندگی حتی الامكان فیزیكی به افراد معلول كرده است.

اما برخی فراتر از این رفته‌اند و سعی می‌كنند نه تنها با استفاده از مواد نیروزا بلكه با ایجاد به اصطلاح ورزشكاران سایبورگ و كاشت اعضای پیوندی در بدن، چیزی بیش از یك انسان به وجود بیاورند. گذشته از این‌ها، برخی از ورزشكاران می‌توانند برای دید بهتر و تقویت هدف‌گیری از فواصل بسیار دور، روی چشمان خود عمل جراحی لیزر انجام دهند.

وولبرینگ در مقاله‌ای در مورد این نوآوری پرسیده است : مرز بین تكنولوژی‌های قانونی و غیرقانونی برای افزایش توانایی‌های انسان كجا باید كشیده شود؟

به اعتقاد وی، این نوع از ورزشكاران در آینده ورزشكاران طبیعی را كنار می‌زنند به این مفهوم كه ورزشكاران معمولی در آینده ممكن است در گروه ورزشكاران پارالمپیكی قرار گیرند.

منبع: ایرنا