تبیان، دستیار زندگی
از «بانك ملی تهران» تا اینتراخت فرانكفورت راهی طولانی است كه "مهدی مهدوی‌كیا" بازیكن خط میانی تیم ملی ایران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش Rhein-main از‌ كیا

از «بانك ملی تهران» تا اینتراخت فرانكفورت راهی طولانی است كه "مهدی مهدوی‌كیا" بازیكن خط میانی تیم ملی ایران در دوازده سال گذشته پیموده است. این بازیكن ملی‌پوش با یكصد و دو بازی ملی تنها در ایران بازیكنی با سابقه به شمار نمی‌آید. انجام ‌237 بازی در بوندسلیگا آلمان با پیراهن تیم‌های بوخوم، هامبورگ و هم اكنون اینتراخت فرانكفورت از «كیا» بازیكنی با تجربه و با سابقه در فوتبال باشگاهی آلمان ‌ساخته است.

به نقل ازایسنا، بازیكن شماره ‌15 اینتراخت فرانكفورت در شروع فصل تازه رقابت‌های بوندسلیگا، پس از هشت سال حضور در هامبورگ راه فرانكفورت را در پیش گرفت.

بی‌مهری سران هامبورگ در این جابجایی چندان هم بی‌اثر نبود. به هر حال بازیكن ‌29 ساله تیم ملی ایران در نیم فصل نخست حضورش در اینتراخت، عملكرد درخشان سال‌های گذشته‌اش در HSV را نداشت او كه تا پیش از پیوستنش به باشگاه كنونی‌اش، ‌29 گل در بوندسلیگا به ثمر رسانده بود، ‌14 بازی نخست خود برای اینتراخت نتوانست به سی‌امین گلش دست پیدا كند. هر چند ارسال دو پاس گل نشان داد كه «كیا» هنوز هم مهارت گذشته‌اش را حفظ كرده است. یك كارت زرد و میانگین نمره ‌75/3 از سوی نشریه كیكر در دور رفت رقابت‌های بوندسلیگا در فصل ‌8 - ‌2007 بخش دیگری از عملكرد مهدوی‌كیا در نیم فصل نخست بود.

پایگاه اینترنتیRhein-main.net در گزارشی با عنوان «مهدوی‌كیا باز هم برابر فشاری مضاعف» به بررسی كاركرد این بازیكن در اینتراخت فرانكفورت پرداخته است و علت‌های فراز و فرود او در نیم فصل نخست پشت سر گذاشته شده "بوندسلیگا" را مورد توجه قرار داده است.

در این گزاش می خوانید: وی با بیش از ‌230 بازی در بوندسلیگا با تجربه‌ترین بازیكن اینتراخت فرانكفورت به شمار می‌آید. او كاپیتان تیم ملی ایران است و در زادگاهش قهرمانی فوتبالی. با این حال «مهدی مهدوی‌كیا» هم در ماه‌های گذشته با جنبه‌های تاریك حرفه‌اش روبرو شده است.

در ژوئن گذشته زمانی كه او در فرانكفورت به همگان معرفی شد، انتظارها از او كه بدون قرارداد و به عنوان بازیكن آزاد از هامبورگ آمده بود، بالا بود. این بازیكن ‌30 ساله تاكنون آن چنان كه باید نتوانسته است انتظارها را برآورده كند.

فرید هلم فونكل، - سرمربی اینتراخت فرانكفورت - در توصیف بازیكن كناری خود كه در اردوی آماده‌سازی در سواحل «آلگاروه» پرتغال در پی جمع‌آوری توان و اعتماد به نفس برای دور برگشت رقابت‌های بوندسلیگا است، می‌گوید:« سراسر قابل پیشرفت». فونكل در ارزیابی مهدوی‌كیا هم گفت:« او هنوز ریتم تیمرا پیدا نكرده است.»

احتمال می‌رود این پیامد فعالیت پرزحمت جانبی او در تابستان باشد، زمانی كه تیم ملی ایران را در جام ملت‌های آسیا در تایلند و ویتنام همراهی كرد.

از همین رو مهدوی‌كیا تمام تمرین‌های آماده‌سازی پیش فصل را از دست داد و هیچ استراحتی باید و شایدی نداشت و سرانجام هنگامی كه توانست كارش را در فرانكفورت آغاز كند، كمی احساس خستگی می‌كرد. خود او می‌گفت:« این جا همه چیز برای من تازه بود به زمان نیاز داشتم تا بتوانم به همه چیز خو بگیرم.»

آنچه كه بدون تردید به این موضوع ارتباط دارد، آن است كه او در ابتدا باید در پست نامحبوب غیردلخواهش كار كند. مهدوی‌كیا به عنوان بازیكن گوش راست به خدمت گرفته شد اما، در شروع فصل با آسیب دیدگی‌های «پاتریك اوكس» و «كریستف پرویس» در خط دفاعی وی ناچار شد در دفاع بازی كند و یاریگر خط دفاعی تیمش باشد. فونكل در این باره هم گفت:« مهدی در سمت راست خط دفاع خوب بازی كرد.»

سپس نوبت به یك وقفه رسید، چرا كه این بازیكن ایرانی آسیب دید و بعد او چند باری خود را روی نیمكت ذخیره‌ها دید. مهدوی‌كیا درباره عملكردش می‌گوید:« در چهار بازی پیش از تعطیلی اوضاع بهتر پیش رفت، چرا كه بار دیگر توانستم در جلو بازی كنم.»

وی البته نمی‌توانست تاثیری آن چنانی داشته باشد، آن هم زمانی كه «مایر» و «اشترایت» دو نیروی تهاجمی مهم و تاثیرگذار در تیم حضور داشتند. در كرنرها و ضربه‌های آزاد عملكرد او قابل قبول و رضایت‌بخش از كار درآمد.

مهدوی‌كیا نمی‌خواهد ناامید شود. او پس از نیم فصل موفق رویای آن را در سر می‌پرورد كه زمانی با اینتراخت بتواند در عرصه‌های بین‌المللی حاضر باشد اما، او پیش از هر چیز باید بار دیگر با فشاری دو چندان كنار بیاید چرا كه فوریه آینده رقابت‌های مقدماتی جام جهانی از راه می‌رسد، با دیدار خانگی تیم ملی ایران برابر سوریه.