تبیان، دستیار زندگی
توصیه به خوش‌اخلاق بودن و حفظ آرامش، از این ‌پس، فقط یك توصیه اخلاقی یا سفارشی درجهت ارتقای سلامت روان نیست، توصیه‌ای برای حفظ سلامت جسم هم هست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بداخلاق‌ها از مرگ بترسند!

فرد عصبانی

توصیه به خوش‌اخلاق بودن و حفظ آرامش، از این ‌پس، فقط یك توصیه اخلاقی یا سفارشی درجهت ارتقای سلامت روان نیست، توصیه‌ای برای حفظ سلامت جسم هم هست.

اگر دل را به دریا زده‌اید و از خرد و خاکشیر کردن اعصابتان با کوچکترین بوق و بهانه‌ای، نمی‌ ترسید، لااقل از خطر مرگ بترسید که محققان به تازگی سرنخ‌هایی از آن را نیز یافته‌اند.

آنها می‌ گویند در افراد بداخلاق و عصبانی، میزان برخی از آنتی‌ اکسیدان‌های خون کمتر از سایرین است و همین می ‌تواند زمینه را برای ابتلای بیشتر آنها به بیماری‌های قلبی فراهم کند.

آنتی ‌اکسیدان‌ها، گروهی از مواد هستند که کار آنها مبارزه با محصولات خطرناک سوخت ‌و ساز بدن است.

آنتی ‌اکسیدان‌ها که می ‌توان برخی ویتامین‌ها را نیز به نوعی در بین آنها جای داد، کار پاک کردن و تجزیه این محصولات خطرناک را، موسوم به رادیکال‌های آزاد، انجام می ‌دهند.

تا کنون نقش برخی عوامل در کم شدن میزان طبیعی آنتی ‌اکسیدان‌های بدن، شناخته شده بود، عواملی مانند آلودگی هوا، سیگار و تغذیه نامناسب. اما این اولین بار است که نقش یک عامل روانی، روی میزان این مواد در بدن، بررسی می ‌شود و نتیجه هم، مثبت از آب درآمده است.

به گزارش رویترز، در بررسی این محققان، بیش از 3 هزار و 500 مرد و زن 18 تا 30 ساله، از لحاظ عوامل خطر بیماری‌های قلبی ارزیابی شدند که نتایج حاضر، بخشی از این ارزیابی است.

محققان ابتدا سطوح برخی آنتی ‌اکسیدان‌ها، از قبیل کارتنوئید (پیش‌ ساز ویتامینA)، توکوفرول (ویتامین E) و نیز لیکوپن را در این افراد اندازه گرفتند. سپس در مرحله بعدی، از طریق یک پرسشنامه روان ‌شناسی، میزان عصبانیت آنها را در زندگی روزمره، بررسی کردند. این بررسی‌ها، به مدت بیش از 7 سال بعد، ادامه پیدا کرد.

نتیجه این شد که فقط میزان انواع کارتنوئیدهای خون، با میزان عصبانیت افراد رابطه معنی ‌داری داشت.

بنابراین می ‌توان گفت این مطالعه، به ‌عنوان اولین قدم در بررسی اثر رفتار و وضعیت روانی فرد، در سلامت جسمی‌اش، توانسته به نتایج کوچک، اما قابل ‌ملاحظه‌ای دست پیدا کند.

عصبانیت

البته خود این محققان، به محدودیت‌های طرحشان اشاره می ‌کنند. درست است که مطالعات پیشین نشان داده بود که میزان ابتلای افراد پرخاشگر یا اصطلاحاً عصبانی، به بیماری‌های قلبی بیشتر و مرگ ومیر آنها نیز در اثر این بیماری‌ها بیشتر است، اما متغیرهای دیگری نیز هستند که ممکن است در این میان تأثیر  داشته باشند و شاید نتوان این موضوع را صد در صد به رابطه بین رفتارهای عصبی و کاهش آنتی ‌اکسیدان‌ها ربط داد.

همه می ‌دانیم که افراد عصبی، بیشتر از بقیه ممکن است سیگار بکشند، کمتر به تغذیه ‌شان توجه دارند و احتمال الکلی شدن آنها، حداقل در جوامع غربی، بیشتر است. همه این عوامل، می ‌توانند برای بروز بیشتر بیماری‌های قلبی در آنها کافی باشد، چه میزان آنتی ‌اکسیدان‌های خون‌شان کمتر باشد و چه نه.

این نتایج که در شماره اول ژانویه 2008 نشریه "اپیدمیولوژی آمریکا" منتشر شده، شاید یک بهانه دست ما بدهد که از این به بعد برای کنترل خشم و عصبانیت مان، بیشتر تلاش کنیم.

به این ترتیب هم به سلامت روان‌ خود و اطرافیان‌مان کمک کرده‌ایم و هم به سلامت جسم‌مان.

                                                                                                                                           منبع: روزنامه همشهری

* مطالب مرتبط:

برخورد با اولین سکته قلبی

نقش اضافه وزن در بیماری های قلبی

ارتباط قلب و رگ های خونی

هوای قلبتان را داشته باشید

بیماران قلبی و زندگی نشاط آور

ویتامین E، آنتی اکسیدانی مهم

عصبانیت ممنوع!

محیط‌ اجتماعی‌ و پرخاشگری‌ در اوج عصبانیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.