تبیان، دستیار زندگی
برادر ایرج بسطامی در بزرگداشت وی گفت: ما برای اینكه بتوانیم خانه پدری بسطامی را محل فرهنگی برای آموزش و تعلیم و تربیت قرار دهیم، «بنیاد بسطامی» را تأسیس كرده‌ایم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه پدری «ایرج بسطامی»

ایرج بسطامی

خانه پدری «ایرج بسطامی» به مركز فرهنگی تبدیل می‌شود .

برادر ایرج بسطامی در بزرگداشت وی گفت: ما برای اینكه بتوانیم خانه پدری بسطامی را محل فرهنگی برای آموزش و تعلیم و تربیت قرار دهیم، «بنیاد بسطامی» را تأسیس كرده‌ایم.

این مراسم به همت پرویز مشكاتیان،‌خانواده بسطامی و انجمن موسیقی ایران با حضور صدیق تعریف، پرویز مشكاتیان، علی جهان‌دار، بیژن بیژنی، مرتضی كاخی، عبدالله موحد، سالار عقیلی، علیرضا خاتمی و تنی چند از هنرمندان و ورزشكاران در سالن حجاب برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای مراسم عبدالحسین مختاباد دبیر اولین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری (كه این بزرگداشت نیز در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شد)، گفت:‌ این نمایشگاه توسط انجمن موسیقی شكل گرفت و طبیعی است همیشه گام‌های اولیه اشكالات فراوانی را دارد كه امیدواریم نمایشگاهی را در شأن موسیقی و موسیقی‌دانان عرضه كنیم.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از «ایرج بسطامی» پرداخت و افزود: ایرج را مردم به تاریخ سپرده‌اند و مشكاتیان در پرورش این انسان نقش اساسی داشته است. صدای ایرج، صدای موسیقی را جاودانه كرده و نمایشگاه موسیقی مفتخر است كه آخرین شب خود را با نام بسطامی به پایان می‌برد.

این خواننده ادامه داد: ‌من فكر نمی‌كردم نمایشگاه با استقبال خوبی مواجه شود. اینجا مأمنی شد كه اساتید همدیگر را ببینند و همه تولیدكنندگان موسیقی و همه كسانی‌ كه در تولید اثر نقش داشته‌اند حضور یابند و ما را شرمنده نمایند.

در ادامه این برنامه گروه كمنزیل از كرمان به سرپرستی هوشنگ‌ كردستانی به اجرای چند مقام از جمله مقام كیلو، كمنزیل و دشتی بیابانی را اجرا كرده‌اند و سپس مرتضی كاخی با اشاره به خاطراتی از آشنایی خودش با بسطامی به ایرادات این خواننده در ابتدای راه اشاره كرد و گفت: عدم اعتماد‌به‌نفس و ادا نكردن شعر به خوبی از جمله مشكلاتی بود كه بسطامی با آن روبرو بود اما من با معرفی او به اساتیدی چون هوشنگ ابتهاج و كار كردن او با بزرگانی چون پرویز مشكاتیان این اشكلات رفع شد. اگر بسطامی می‌ماند سهم زیادی را در موسیقی ایرانی می‌داد.

كاخی افزود: بسطامی بسیار روستایی و آدم ساده و مظلومی بود.

در ادامه پرویز مشكاتیان روی سن رفت و در سخنانی گفت: اگر از ویژگی‌های صدای ایرج توانایی‌ها، سجایای اخلاقی و سلوك كویری بسطامی صحبت كنم حتماً در دایره تكرار خواهم افتاد در مورد ایرج بسیار گفته‌ام و گفته‌اند و نوشته‌ام و نوشته‌اند شما با آمدنتان به نامی كه برایتان صادقانه خواند و رفت حرمت گذاشتید.

وی با پوزش‌خواهی به خاطر كاستی‌های برنامه افزود:‌ملتی كه هنر و هنرمند نداشته باشد بالنده و زنده نیست. ما باید یاد و خاطره بزرگانمان را و شناسنامه‌های سرزمین‌مان را قدر و منزلت بدانیم.

پس از صبحت‌های مشكاتیان قطعه‌ای از ایرج بسطامی پخش و سپس مجری برنامه علیرضا پورامید كتاب سكوت گویا كه شامل مقالات زیادی در خصوص بسطامی معرفی و بعد از حسین‌خانی شاعر كرمانی به شعرخوانی پرداخت. در ادامه نیز فرزندان فرهمند وافی به دونوازی پیانو و تمبك پرداختند و ساخته‌های پرویز مشكاتیان را اجرا نمودند.

در ادامه این مراسم محمدعلی بسطامی برادر آن مرحوم و وكیل خانوادگی بسطامی گفت: تجلیل از هنرمند احترام به روح بلند آسمانی هنر است. هنرمندان اصیل ارادت خود را از مردم می‌گیرند. اما نمی‌دانم كه چگونه سپاس و امتنان بی‌منتهای خودم را به هنرمندی بی‌بدیل پرویز مشكاتیان نثار كنم. ایرج كار خودش را با او آغاز كرد و شكوهمندانه تصانیف خود را با جاودانه‌های او آمیخت. در این چهار سال مشكاتیان مرحم زخم جاودانه ما بوده است.

وی كه یكی از اعضای بنیاد بسطامی است، ادامه داد:‌در این چهار سال بارها شنیده‌ایم و شنیده‌اید كه برای بسطامی و آسیب‌دیدگان زلزله بم اقدام به جمع‌آوری و كمك‌های مردمی شده است كه این كار پسندیده‌ای است اما اعلام می‌كنم كه حتی یك ریال هم نه به خانواده بسطامی پرداخت شده و نه اگر پرداخت می‌شد ما به خاطر شأن ایرج هرگز آن را دریافت نمی‌كردیم. من حتی خودم در كنسرت همنوا با بم كه برای كمك به زلزله‌زدگان بم توسط استاد شجریان برگزار شد بلیط خریدم.

محمدعلی بسطامی در ادامه با بیان اینكه ضرورت ایجاد بنیاد بسطامی در نشست مطبوعاتی اعلام خواهد شد، گفت:‌ ما اقدام به تأسیس این بنیاد كرده‌ایم تا بتوانیم خانه پدری بسطامی به محلی برای آموزش و تعلیم و تربیت جوانان بم قرار دهیم.

وی در خاتمه افزود: در این چهار سال مردم نوع‌دوست وظیفه انساندوستانه خود را انجام داده‌اند ولی آنچه كه روشن است این است كه در تناسب با قابلیت‌های بم جوانان تحت پوشش فرهنگی قرار نگرفته‌اند. به عقیده من ساخت یك استادیوم كوچك شاید برای تهران كار خیلی آسانی باشد اما به واقع، نبود آن در یك شهر كوچك مثل بم معضل است.

بزرگداشت ایرج بسطامی در حاشیه نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری شب گذشته با اجرای گروه اشراق به خوانندگی علی جهاندار در سالن حجاب به كار خود پایان داد.

در حاشیه:

- در ابتدای مراسم، نماهنگی با عنوان «خانه بوی گل گرفت» پخش شد اما در ابتدای راه به دلیل اشكالات سی‌دی،‌ پخش این نماهنگ با مشكل مواجه شد.

- اجرای گروه وزیری به سرپرستی كیوان ساكت و خوانندگی امیر تفتی از دیگر برنامه‌های این بزرگداشت بود.