تبیان، دستیار زندگی
چشمه آبگرم معدنی قینرجه با دمای ‪۸۶‬درجه سانتیگراد بعنوان داغ‌ترین چشمه آب معدنی جهان در دامنه‌های ییلاقی كوه سبلان در شهرستان مشگین‌شهر واقع است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داغ‌ترین چشمه جهان در استان اردبیل قرار دارد

داغ‌ترین چشمه جهان در استان اردبیل قرار دارد

چشمه آبگرم معدنی قینرجه با دمای ‪۸۶‬درجه سانتیگراد بعنوان داغ‌ترین چشمه آب معدنی جهان در دامنه‌های ییلاقی كوه سبلان در شهرستان مشگین‌شهر واقع است.

این آب گرم كه در ردیف آبهای كلرایدی جهان قرار دارد در فاصله ‪ ۱۲‬كیلومتری جنوب مشگین‌شهر و در منطقه بكری واقع شده كه خروجی آب گرم آن ‪ ۹‬لیتر در ثانیه برآورد می‌شود.

تفاوت دمای آب این چشمه با آب خنك رودخانه مجاور آن در فصل زمستان و خلق مناظر زیبایی از یخ ، برف و بخار انسان را درباره رازهای خلقت و قدرت خالق هستی انگشت به دهان می‌كند.

فرماندار مشگین شهر درباره اقدامات انجام یافته درباره این آب گرم گفت: در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری، اجرای طرح‌های گردشگری و نیز احداث مجتمع آبدرمانی قینرجه استفاده از این چشمه از حالت سنتی خارج و به صورت مدرن انجام می‌شود.

علی حیدری افزود: مجتمع آب‌درمانی قینرجه مشگین‌شهر موفق به ‌اخذ گواهینامه ایزو ‪ ۹۰۰۲‬كیفیت مدیریت شده است.

وی گفت:در جریان سفر دوم رییس جمهوری و هیأت دولت به استان اردبیل رونق بخش گردشگری این منطقه نیز تسریع شده است.

وی افزود:به استناد آیین نامه‌ها و مصوبات سفر دولت ‪ ۲۶‬منطقه در استان اردبیل به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد كه منطقه گردشگری قوتورسویی ، منطقه گردشگری قینرجه ، منطقه گردشگری ایلاندو و منطقه گردشگری شیروان دره‌سی در شهرستان مشگین شهر از جمله آنها است و طرح مطالعاتی و ایجاد زیرساخت‌های این مناطق سال آینده عملیاتی خواهد شد.

شهرستان مشگین شهر با داشتن بیش از ‪ ۲۰‬دهنه چشمه آب معدنی جایگاه ویژه‌ای از حیث گردشگری در استان اردبیل دارد.

همه ساله در فصول تابستان و زمستان گردشگران زیادی از مناطق مختلف كشور و جهان برای استفاده از زیبایی‌های بی‌بدیل این منطقه و شنا در آبگرم‌های آن به مشگین شهر سفر می‌كنند.

شهرستان مشگین شهر باحدود ‪ ۱۶۰‬هزارنفر جمعیت در شمال غرب اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، كاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، كهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آبهای گرم معدنی شابیل و قینرجه است.

منبع:

تبیان اردبیل

مطالب مربوط به استان:

جنگل فندقلو

معرفی استان اردبیل

سرعین، نگین گردشگری اردبیل