تبیان، دستیار زندگی
بچه‌ها، موجودات معصومی هستند كه تشخیص علت واقعی بیماری آنها به سادگی بزرگترها نیست، مهمترین علت این دشواری هم ، دایره محدود لغات و واژگانی است كه می ‌توانند در آن مانور بدهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دل ‌درد بچه‌ها شاید به خاطر یبوست باشد

بچه کوچک

بچه‌ها، موجودات معصومی هستند كه تشخیص علت واقعی بیماری آنها به سادگی بزرگترها نیست، مهمترین علت این دشواری هم ، دایره محدود لغات و واژگانی است كه می ‌توانند در آن مانور بدهند.

این پزشكان و والدین هستند كه باید حواسشان باشد و علت بی ‌قراری‌ها و درد‌ها و ناراحتی‌های بچه‌ها را، بدون این كه منتظر بیان آنها باشند، بفهمند و گرنه به امید بچه‌ها نمی‌ توان بود.

تازه ‌ترین اخبار پزشكی هم نشان می ‌دهد كه یكی از مهمترین علل دل‌ درد بچه‌ها، یعنی یبوست، در معاینات و تشخیص‌های پزشكان، نادیده گرفته می ‌شود. این مطالعات نشان می ‌دهد یبوست بچه‌ها آنقدر شایع هست كه در هر دل‌ دردی در بچه‌ها، در فهرست تشخیص‌های احتمالی والدین و پزشكان اطفال قرار گیرد.

به گزارش رویترز، محققان بیمارستان دانشگاهی "یووا" در آمریكا، 83 كودك 4 تا 18 ساله را، كه به‌ دلیل درد شكم مراجعه كرده بودند، بررسی كردند و متوجه شدند نیمی از آنها، دچار یبوست هستند.

بررسی‌ها نشان داد كه 35 درصد از كل این كودكان، یبوست مزمن داشته‌اند، یعنی بیشتر از 2 ماه بوده كه با آن دست به گریبان بوده‌اند.

13 درصد باقی‌ مانده، یبوست حاد داشته‌اند ، در حالی كه نه بچه‌ها، كه برخی از آنها در سنین نوجوانی بوده‌اند، و نه والدین‌شان، این یبوست را به  شكم ‌درد شان ارتباط نمی داده اند.

بیشتر این كودكان، به ‌دنبال یبوست، دچار سختی در دفع، درد شكم در زمان اجابت مزاج، حجم بالای مدفوع در هنگام دفع و نیز یك بار  یا بیشتر بی ‌اختیاری در دفع مدفوع، در هفته، بوده‌اند، مشكلاتی كه قاعدتاً باید توجه والدین را به رابطه بین دل ‌درد و مشكل در دفع مدفوع، به ‌دلیل سفتی بیش از حد آن، جلب می ‌كرده ولی نكرده است.

بررسی‌های این محققان نشان داد كه در 13 درصد موارد، علت اصلی درد شكم بچه‌ها یافت نشده كه خوشبختانه در تمامی موارد خود به‌ خود برطرف شد. در به ترتیب 7 درصد، 14 درصد و 8 درصد موارد هم، علت درد شكم، ناشی از كولیك، عفونت یا علل دیگر بوده، در حالی كه 2 درصد دردهای شكمی این كودكان، به ‌دلیل فتق، آپاندیسیت یا علل دیگر، به درمان جراحی نیاز داشته است.

کودک

با توجه به شیوع بالای یبوست در كودكان، و نیز به ‌دلیل همان محدودیتی كه در گرفتن شرح‌حال از آنها وجود دارد، این محققان توصیه می ‌كنند، پزشكان در مواجهه با درد شكمی كودكان، حتماً به این تشخیص توجه كنند و درصورت لزوم، معاینه مقعدی آنها را نیز انجام دهند.

به گفته كارشناسان، یبوست كودكان در بیشتر موارد، علل تغذیه‌ای و رفتاری دارد. بنابراین والدین در اولین برخورد و قبل از استفاده از داروها و شربت‌های ملین، باید شیوه تغذیه كودك را اصلاح كنند و سعی كنند خوراكی‌های ملین در رژیم غذایی او بگنجانند.

مشكلات رفتاری نیز از علل دیگری است كه متخصصان اطفال در این باره ذكر می‌ کنند. ترس و تداعی‌های منفی از توالت و فضای آن، یكی از مهمترین عللی هستند كه كودك را به مقاومت در برابر اجابت مزاج وا می‌ دارد.

نكته در اینجاست كه بروز یبوست، باعث درد بیشتر در هنگام دفع می ‌شود و به‌ طور نا خود آگاه باعث می‌ شود كودك احساس بدتری نسبت به دفع داشته باشد و بنابراین بازهم بیشتر در برابر آن مقاومت كند و همین باعث تشكیل یك چرخه معیوب و بدتر شدن مشكلات او می ‌شود.

به‌ دلیل عوارض گوناگونی كه یبوست می ‌تواند داشته باشد، چه در دراز مدت و چه در كوتاه ‌مدت، پزشكان توصیه می‌ كنند با مشورت پزشك، هرچه زودتر درمان كودك مبتلا به آن را، به نتیجه برسانید.

                                                                                                                                          منبع: روزنامه همشهری 

* مطالب مرتبط:

توصیه های پزشکی برای افراد مبتلا به یبوست

آلو؛ بهترین درمان یبوست

یبوست و درمان آن با تغذیه مناسب

اگر نوزاد شما دچار یبوست شد ...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.