تبیان، دستیار زندگی
در حالی‌كه كشورهای مختلف جهان از جمله كشورهای آسیایی خود را برای شركت در مسابقات مقدماتی جام جهانی.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت تاسف بار فوتبال ایران

در حالیكه كشورهای مختلف جهان از جمله كشورهای آسیایی خود را برای شركت در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 آماده می‌كنند و هر یك سعی دارند تا با برگزاری مسابقات دوستانه شانس صعود خود را افزایش بدهند، وضع نابسامان فوتبال ایران تداعی کننده آینده نگران‌كننده ای است.

شنبه در حالی اسامی50 ?نفره تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد كه نه تنها به صورت شفاف افراد تهیه‌كننده این فهرست معرفی نشدند، بلكه رسما نیز این فهرست در اختیار رسانه‌های جمعی قرار نگرفت.

مسائل اخیر در عرصه فوتبال كشور به حدی نگران‌كننده و غیرشفاف است كه رسانه‌های نوشتاری و دیداری مجبورند اخبار را از منابع غیر رسمی كسب كنند، منابعی كه اخبارشان را به راحتی تكذیب و رد می‌كنند.

فهرست نفرات دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران دیروز درحالی منتشر شد كه برخی رسانه‌ها اعلام كردند كه "منصور ابراهیم زاده" یكی از مربیان این تیم فهرست مذكور را تهیه كرده‌است.

در حالی كه كه هنوز فدراسیون فوتبال و كمیته انتقالی رسما خبر انتصاب وی را به عنوان مربی اعلام نكرده و مشخص نیست وی این فهرست را تهیه كرده است و یا نه .

طبق اعلام قبلی، قرار است نام سرمربی و دستیاران وی در تیم ملی را كمیته انتقالی و سخنگوی این كمیته یعنی "علی رغبتی" اعلام كند و وی طی روزهای اخیر چنین خبری را اعلام نكرده و مشخص نیست كه اگر ابراهیم زاده دستیار تیم ملی است، چرا نام او رسما اعلام نمی‌شود، اگر نیست، چرا وی اسامی دعوت‌شدگان به اردو را تهیه كرده است.

از سوی دیگر ایرادات زیادی نیز به اسامی این نفرات وارد شده است و مشخص نیست كه این ایراد و اشكالات را باید به چه كسی بازگو كرد و چه كسی پاسخگو خواهدبود.

در جلسه دو هفته قبل كمیته انتقالی اعلام شد كه قرار است كمیته تیم‌های ملی تشكیل شود و این كمیته مامور انتخاب سرمربی ، مربیان و دعوت شدگان به اردوی تیم ملی شد.

در همان جلسه ابتدا "حشمت الله مهاجرانی" رییس این كمیته و سپس عضو آن اعلام شد،اما بعد ازآن جلسه، دیگر از اعضای كمیته انتقالی خبری درباره این كمیته نشد تا اینكه روز گذشته دبیركل موقت فدراسیون فوتبال در یك گفت وگو اسامی بازیكنان تیم ملی را اعلام كرد.

این سئوال اكنون مطرح است كه اگر این افراد رسما به تیم ملی دعوت شده‌اند چرا رسما این فهرست توسط فدراسیون فوتبال در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و اگر نشده‌اند، چرا اسامی رسما اعلام نمی‌شوند.

چرا برخورد مسئولان فدراسیون با رسانه‌ها شفاف نیست، مسلما تعداد زیادی از رسانه‌ها بعد ازمشاهده این اسامی نتوانستند صحت وسقم آن را از یك منبع رسمی دریافت كنند و لاجرم برای عقب نماندن مجبوربه‌انتشار اسامی شدند.

این در حالی است كه در فهرست ?50 ?نفره اعلام شده، اسم رسول خطیبی و رضا عنایتی دیده نمی‌شود در حالیكه طبق برخی خبرها دعوتنامه این بازیكنان به باشگاه آنان ارسال شده است.

طبق برخی دیگر از خبرها، گویا كمیته تیم‌های ملی قبلی همچنان فعال است و این فهرست توسط افراد این كمیته تهیه شده است.

بحث انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال نیز چنین وضعی دارد ، متاسفانه كسانی كه دركمیته انتقالی و فدراسیون فوتبال قبول مسئولیت كرده‌اند از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌كنند،مسلماآنان قبل‌ازقبول این مسئولیت می‌دانستند كه فوتبال به سبب گستردگی و جذابیت آنان مورد توجه است وقبول این مسئولیت بار سنگینی را بردوش آنان می‌گذارد پس با آگاهی این مسئولیت را قبول كردند ولی از انجام آن خودداری می‌كنند.

اعضای كمیته انتقالی و به خصوص سخنگوی كمیته انتقالی بصورت شفاف از بیان تصمیمات و حتی خبرها خودداری می‌كند و نسبت به خبرها و شایعاتی كه در سطح رسانه‌ها مطرح می‌شود، عكس‌العمل نشان نمی‌دهد و نیاز خبری مردم و رسانه‌ها را پاسخ نمی‌دهد.

درحالیكه آرتور جورج یكی از نامزدهای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران چند روز پیش سفری به ایران داشت، نتیجه این سفر اعلام نشد و حتی برخی‌ها كه نامشان به عنوان طرف گفت وگو با این مربی اعلام شده بود، از انجام چنین گفت وگویی اعلام بی‌اطلاعی كرده‌اند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد كه بحث انتخابات فدراسیون فوتبال نیز كمی نگران‌كننده شده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بعدازكناره‌گیری ‌رییس سازمان‌تربیت بدنی ازنامزدی ریاست فدراسیون فوتبال ،نوعی نگرانی درباره انتخابات وجود دارد ، صفایی فراهانی رییس كمیته انتقالی دیروز در پاسخ به‌این سوال كه آیاانتخابات برگزارخواهد شد، گفت: هیچ چیز را نمی‌توان قطعی دانست.

نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد كه انتظارات اهالی این رشته را برآورده نمی‌كنند وآنان از اجباری كه در انتخاب دارند، چندان راضی نیستند.

با همه این اوصاف تیم ملی فوتبال ایران باید روز هفدهم بهمن ماه در اولین دیدار خود به مصاف تیم ملی سوریه در رقابتهای مقدماتی جام جهانی برود، آیا با این وضع جای نگرانی وجود ندارد و علاقه مندان نباید نگران و متاسف از وضعیت جاری فوتبال كشور باشند. در صورت صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به مرحله نهایی جام جهانی2010 ?پاسخگوی آن چه كسی خواهد بود؟

منبع: ایرنا