تبیان، دستیار زندگی
با کشف سیاره‌ای جدید، شمار سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌ی 55-خرچنگ به عدد 5 رسید. این سیاره در کمربند حیاتِ منظومه‌ی خود قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منظومه‌ای فراخورشیدی با پنج سیاره

با کشف سیاره‌ای جدید، شمار سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌ی 55-خرچنگ به عدد 5 رسید. این سیاره در کمربند حیاتِ منظومه‌ی خود قرار دارد.

سیاره
سیارات فراخورشیدی

منظومه شمسی ما 8 سیاره دارد. حال بیایید نگاهی به ستاره ۵۵ خرچنگ بیاندازیم. رصدهای اخترشناسان نشان می‌دهد 5 سیاره در اطراف ستاره‌ی مادر این سیستم که در فاصله‌ی ۴۱ سال نوری از ما قرار دارد، وجود دارد.

مدار
مقایسه ی منظومه‌ی شمسی (بالا) و منظومه‌ی فراخورشیدی 55- خرچنگ (پایین)

تا پیش از این 4 سیاره در اطراف این ستاره کشف شده بود. با کشف سیاره‌ای جدید شمار سیارات این منظومه به عدد 5 رسید.

جرم این سیاره 45 برابر جرم زمین محاسبه شده و مشاهدات حاکی از آن هستند که ساختار و شکل آن مشابه زحل است. اما خبر جالب‌تر آن است که اخترشناسان می‌گویند، احتمال دارد که ستاره ما در بتواند شرایط حیات را فراهم کند و همچنین در اقمار این سیاره آب وجود داشته باشد.

تخیل
یک تصویر خیالی از سطح یک سیاره در کمربند حیات

اخترشناسان از روش اندازه گیری سرعت شعاعی به وجود این 5 سیاره پی بردند. آنان سرعت شعاعی ستاره را به دقت محاسبه کردند، تغییرات کوچک در این سرعت نشان دهنده آن است که سیاره‌ای بزرگ با گردش خود به دور ستاره، باعث ایجاد تغییرات در سرعت آن می‌شود. اما در این مورد موضوع بسیار دشوارتر بود. چراکه آنان پیش از این می‌دانستند که در این سیستم 4 سیاره وجود دارد و پیدا کردن سیاره‌ی پنجم، باتوجه به اثری که همه‌ی سیارات بر ستاره‌ی مادر می‌گذارند، دشوار بود.

منظومه
نقاشی: ستاره ای با 5 سیاره در حال گردش بدور آن

«آلن استرن»(Alan Stern)، از ناسا، می‌گوید:" بسیار شگفت انگیز است که ما شاهد پیشرفت خود در زمینه کشف سیارات فراخورشیدی هستیم." او همچنین افزود:" ما توانسته‌ایم منظومه‌ای با سیارات زیاد و متنوع کشف کنیم که قابل مقایسه با سیارات منظومه شمسی هستند."

نکته‌ی جالب دیگر این است که مدار این سیاره به دور ستاره مادر دوره تناوبی260 روزه دارد و از نظر موقعیت، در کمربند حیات منظومه‌ی خود واقع است. در این صورت می‌توان شاهد آب مایع در این سیاره بود. این سیاره از نظر فاصله کمی نزدیک‌تر از زمین به خورشید است و ستاره مادر نیز اندکی کوچک‌تر و سردتر از خورشید ما است.

رفتارهایی که این سیاره از خود نشان می‌دهد نشان دهنده آن است که احتمالاً مانند زحل قمرهای فراوانی دارد. همچنین احتمال می‌رود که این پنچ سیاره دارای اقماری با اقیانوس‌های بزرگ باشند.

یافتن این سیارات گامی بزرگ در کشف منظومه های فراخورشیدی است.

منبع خبر:

nojum.ir